Hyperreactiviteit bij de stembanden

06-11-2018 om 10:28 uur

Goedemiddag,

Ik heb een vraag n.a.v. een reactie op het longforum van longarts Wanda de Kanter in 2009:

Longarts wanda de kanter
#3 april 2009
Beste Marc73

je vraagt of heesheid bij astma kan voorkomen. Je had al heesheid voordat je symbicort gebruikte begrijp ik. Dde meeste inhalatie steroiden (flixotide, seretide, becotide, pulmicort, symbicort) kunnen hees heid geven. het lijkt alsof je die pas sinds kort gebruikt , dus zal dat de oorzaak niet zijn. De overgevoelige luchtwegen: de bronchiale hyperreactiviteit zie je soms inderdaad ook bij de stembanden ontstaan. (na een uitloktest, een histamine provocatietest , zijn sommige mensen soms ook hees., dus ja dat kan. )
Ook kan het voorkomen als een "post nasal drip": als er slijm uit de bijholtes naar beneden loopt op de stembanden waardoor je slijm hebt en hees bent. Bijastma zie je vaak een combinatie van overgevoelige luchtwegen , maar ook van de neus en bijholte slijmvliezen.
Hartelijke groeten
Wanda de Kanter

Mijn vraag is of er ook medicatie is om deze hyperreactiviteit van de stembanden tegen te gaan.

Ik gebruik sinds kort fluticason-propionaat ivm hyperreactiviteit van de neus en merk echt dat dit werkt (zowel tegen stoffen waar ik allergisch voor ben als tegen b.v. verflucht waardoor mijn neus dicht ging zitten). Maar helaas werkt dit niet voor mijn stembanden, die reageren met (schorheid/heesheid) op prikkels zoals graspollen, honden, maar ook verflucht, sigarettenrook etc. Ik loop hier erg tegenaan met zingen in mijn band, of op feestjes bij mensen met honden etc. Hooikoortstabletten (antihistamine) gaan wel enigszins de reactie van mijn stembanden tegen als het gaat om graspollen, maar niet als het gaat om stoffen waar ik niet allergisch voor ben b.v. verflucht. Ik hoop dus dat er medicatie bestaat om deze reactie tegen te gaan en zou graag met de naam van deze medicijnen bij mijn huisarts langs willen gaan. Zou het kunnen dat b.v. inhalers voor de bronchieen/longen (ontstekingsremmers of luchtwegverwijderaars) kunnen helpen? Ik hoor het graag!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
07-11-2018 om 10:04 uur

Beste Léonore

Zoals Wanda de Kanter als schrijft kan hese stem een uiting van astma zijn. Ook de klachten die je beschrijft kunnen passen bij astma. De hyperreactiviteit van de neus en de bovenste luchtwegen zit vaak ook in de onderste luchtwegen, en dan noemen we het astma. Mijn advies is om een longfunctie te laten doen om te kijken of u astma heeft en als dat zo is dan inhalers met ontstekingsremmers te gaan gebruiken. Vaak kan de longfunctie via de huisarts aangevraagd worden. Anders is er een eenmalige verwijzing naar de longarts nodig. Fluticason neusspray werkt bij jou, het is logisch dat een inhaler met fluticason ook zou werken. Ik zou daar dan als eerste voor kiezen bij jou, maar een andere ontstekingsremmer zou ook goed kunnen werken.

Vriendelijke groet,
Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 16:42 uur

Hoi Leonore,

Je verhaal is herkenbaar. Zelf heb ik een behoorlijk ernstig astma en kan ik geregeld niet praten omdat ik heel erg hees ben. Dit gebeurt als ik in aanraking kom met een (a)-specifieke prikkel. Als de reactie te veel stapelt kan dit dagen aanhouden. Bij mij is er inderdaad sprake van zeer hyperreactieve stembanden maar ik heb ook Vocal Chord Dysfunction, iets wat vaker voorkomt bij longpatienten. Het enige wat hier tegen helpt is elke week bij de logopediste langsgaan, ademhalingsoefeningen doen en “bubbelen” met een glazen rietje (lax vox). Dit kan enige verbetering geven. Voor de rest weten mijn longartsen niet meer wat ze er aan kunnen doen omdat ik aan de maximale medicatie en biologicals zit. Succes bij de logopediste.

Groetjes!

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 09:11 uur

Beste Serge van Wolferen,

Ontzettend bedankt voor de snelle reactie! Ik heb binnenkort een afspraak bij een allergoloog, dus dan ga ik meteen vragen of hij ook een longfunctie test kan doen.

Maar stel dat er alleen sprake is van hyperreactiviteit in de bovenste luchtwegen (en niet in de onderste, als er geen sprake is van astma).. helpt een inhaler (ontstekingsremmer) dan ook voor de stembanden?

En is er ook medicatie die je b.v. alleen voor 1 dag kan gebruiken? B.v. voor een optreden met zingen? Want een inhaler (ontstekingsremmend) werkt alleen als je het dagelijks gebruikt, toch? Hoe dan ook, ik ben allang blij dat er iets is :-) maar ik was toch benieuwd..

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 09:34 uur

Beste Leonore,

De regel op het forum is dat je bij nieuwe vragen een nieuw topic moet maken. Als je dit doet sturen we je vragen door naar de longarts.

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 10:31 uur

Beste Phoebe,

Wat naar dat je er zo veel last van hebt.. ik weet wat het is als je stem het niet goed doet of pijn doet bij het praten, erg frustrerend... het is best een zoektocht geweest waar die heesheid vandaan komt, dus bedankt voor je reactie en de tips! Vanuit zangles was ik al bekend met de lax vox techniek, maar ik ga het toch maar wat vaker doen als het ook hier goed tegen helpt :-) Je hebt het ook over biologicals? Wat bedoel je precies? En is dat ook door een arts voorgeschreven? En de medicatie die jij gebruikt, is dat dagelijks of krijg jij ook tijdelijke medicatie (b.v. voor 1 dag) wanneer je veel last hebt van je stem?

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 19:18 uur

Even een vrolijke noot:
"Hyperactiviteit bij de stembanden" lees ik en dat zet me dan in eerste instantie even op het verkeerde been.
Daar hebben wel meer mensen last van........................................

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 14:30 uur

Hoi Leonore,

De medicatie die ik gebruik is dagelijks. Voor de stemproblemen zelf is er geen medicatie beschikbaar helaas, behalve bubbelen en ademhalingsoefeningen. Biologicals zijn monoklonale antilichamen en worden inderdaad alleen door de arts voorgeschreven. Bij ernstig astma is dit vaak een aanvulling op de medicamenteuze behandeling. Ik krijg dit 1x in de 2 weken in het ziekenhuis toegediend maar dit staat los van mijn stemproblemen. Hoop dat het bubbelen helpt.

Groetjes!

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 10:45 uur

Dankjewel voor je reactie! Vervelend dat er voor de stemproblemen zelf geen medicatie beschikbaar is.. Maar merk je wel effect van die ontstekingsremmer op je stem?

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 10:53 uur

Ben je al bij een logopedist geweest hiervoor? Bubbelen met een hiervoor speciaal ontworpen “rietje” zou wellicht kunnen helpen? Ik heb van mijn logopediste vernomen dat dit door studenten van de tu delft is ontworpen en wetenschappelijks is onderbouwd. Het is anders dan wat zangers gebruiken, dat schijt minder hygiënisch te zijn en minder effect te hebben.

Wel vervelend die heesheid! Ik heb het voornamelijk als ik benauwd ben dat ik dan hees word en zodra mijn benauwdheid afneemt neemt de heesheid ook af, dus of het echt hyperreactiviteit van de stembanden bij mij is durf ik niet te zeggen. Ik denk minder lucht en kracht en daardoor de heesheid. Succes met je zoektocht!

Login of registreer om te reageren