Electrische fiets

Hallo
Omdat mijn electrische fiets kapot is, ben ik bezig om een nieuwe te kopen. Ik had er één met een voorwielmotor. Ik heb inmiddels een proefrit gemaakt met een voorwielmmotor en een proefrit met een middenmoter. De fietsenhandelaar adviseerde mij om er een met een voorwielmotor te kopen omdat ik long/hartpatiëntiënt ben. De fiets kan je dan namelijk wanneer je alleen maar rond gaat gewoon vooruit trekken. Wie weet hier meer van en wat is wijsheid. Ik fietste fijner op de voorwielmotor maar komt dat niet omdat ik dat al gewent ben?

Reacties

  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Als jij dat fijner vind, zou ik dat gewoon kiezen. Het is ook goedkoper. Ik heb een ebike met middenmotor en vind dat fijner fietsen en mijn fiets is hanteerbaarder qua gewicht.
  • ballingballing Gebruiker
    Ik heb ook zo'n voorwielding en ik vind het ideaal.
    Een beetje heuvel (viaduct) en hij trekt je gewoon naar boven.
    Er is idd. een verschil tussen de voorwielaangedreven fietsen en de fietsen met trapondersteuning.
    Die laatsten (met midden- of achtermotor) fietsen veel "zwaarder". Je moet dan zelf ook kracht zetten.
    Dat is beter voor je conditieopbouw maar soms toch erg vermoeiend.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Nu snap ik het als sommige mensen zeggen "ik heb vandaag 60 km gefietst". Als ik t goed begrijp hoef je nauwelijks iets te doen?
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Natuurlijk wel. Het is trapondersteuning. Je moet wel gewoon de trappers rond trappen alleen krijg je een duwtje in je rug mee of wordt je wat meer vooruit getrokken. Als je stopt met trappen, sta je ook gelijk stil.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Het is geen scooter Stefanie:p je moet gewoon trappen hoor! Je hebt vaak verschillende standen waarin je de ondersteuning kan aanpassen. Dus het fietsen tegen wind in en heuvels op gaat makkelijker en kost minder energie, maar je beweegt nog steeds en fietst gewoon:)
  • ballingballing Gebruiker
    Stefanie schreef: »
    Nu snap ik het als sommige mensen zeggen "ik heb vandaag 60 km gefietst". Als ik t goed begrijp hoef je nauwelijks iets te doen?

    De fietsen met voorwielaandrijving, vaak oudere modellen, hadden vaak een systeem waarbij de motor na twee volledige trapomwentelingen aansprong. In principe hoefde je dan geen kracht meer te zetten. Gewoon ronddraaien (doen alsof je fietst) was genoeg. De snelheid kon je dan met een schakelaar in verschillende standen zetten. Als je stopte met trappen (of doen alsof) sloeg de motor af. Vooral heuvel op is dat erg praktisch.
    Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat dergelijk soorten systemen niet meer verkocht (mogen) worden in Nederland.
  • spinnetjespinnetje Gebruiker
    Mijn ervaring zelf is dat je hoe dan ook druk op de pedalen moet hebben. Alleen maar ronddraaien is geen optie want dan valt de motor uit. Maar je hebt natuurlijk wel een verschil tussen druk zetten en flink meefietsen. Het eerste heb ik nodig als mijn longen flink in de war zijn, het tweede doe ik als mijn longen het redelijk doen.
    Ik denk ook dat de e-Bike stimuleert in het in beweging blijven. Ik ben nu aangewezen op mijn normale fiets (een hele lichte met 24 versnellingen) maar kom nog maar twee km. Ik ben dan verschrikkelijk kort van adem en heb zeker een half uur nodig om bij te komen. Ik denk nu dus wel tien keer na voordat ik ga fietsen en neem dus sneller de auto.
    Ik heb inmiddels er één met een voorwielmotor gekocht en kan bijna niet wachten tot hij er is. Ik ben namelijk geen autorijder. Ik ben liever buiten.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Alvast heel veel plezier met je e-bike!
Log in of Registreer om te reageren.