Long emfyseem op jonge leeftijd

03-11-2018 om 16:46 uur

Beste mensen, ik ben donney vooijs 23 jaar en kreeg een aantal maanden geleden een klap long en na een long foto besloten ze om een ct scan temaken waaruit bleek dat ik all heftige long emfyseem heb daarvoor nooit geweten ik heb altijd gesport ook gerookt en geblowt vanaf me 13de nu wel gestopt maar twijfels over levenskwalitijd

Een aantal maanden geleden merkte ik dat sporten zeer moeizaam ging en mijn dagen korter werden kwa energie slaap 2x zoveel als normaal en ik begon serieuze klachte te krijgen toen ik dacht dat het aan mijn conditie lag en ging hardlopen was 3 x nockoit gegaan en wel naar de dokter geweest die zei simpelweg mietje je bent niks gewent paar dagen later was ik bij een vriendin gingen we even roken en viel ik weer nockout , toen ben ik naar het ziekenhuis gegaan en zeiden ze dat ik een long ontsteking had en gaven ze antibiotica , na een week de dokter gebelt die hoorde geruis in me longen hij heeft me gelijk voor een foto gestuurd en eigenlijk ben ik direct met spoed opgenomen en werdt er direcr een drain geplaatst en toen hebben ze ook een ct scan gemaakt en dergelijke waaruit dan bleek dat ik copd longemfyseem heb. En dat ze een vats operatie adviseerde. 2 weken later geopereerd op een donderdag in het wiekend moest ik hoeste en klapte er weer een longblaasje waardoor ik een luchtlek van 5liter per minuut had ( erasmus mc luxe drains) maandag gelijk weer geopereerd toen wel een open operatie en geen kijk operatie ,nogweken in het ziekenhuis gelegen en vervolgens nog een week met een drain thuis. Nu ben ik een maand drainloos alles gaat verder vrij goed kan alles wel wat pijntjes en raar gevoel op de borst dat het schuurt ofzo maar daar stoor ik me niet zo aan het enigste wat ik nu wel merk dat ik snel adem zelfs als ik wil slapen dat het voelt alsof ik nog aan het trainen ben of iets kwa ademhaling dat is vrij irritant ben overigs ook gestopt met roken en blowen na me eerste opnamen toen ik erachter kwam dat mijn longen niet oke waren maar wellicht doordat ik niet meer blow dat ik het nu echt merk dat me ademhaling meer energie kost want als je stonend ben ontspannen je spieren natuurlijk dus ook je ademhalings spieren . Wat mij het meest frustreerd isdat ik niet weet wat de levensverwachtingen zijn. Ik ben een jong iemand die veel wilt doen en altijd heeft gedaan en nu doe ik bijna niets meer dat is zeer moelijk ik doe wel alweer alles wat ik normaal deed alleen kan ikvniet alles meer aan. Nou ben ik natuurlijk 2x geopereerd hoop dat het na een jaar iets verbeterd me longemfyseem hersteld niet dat snap ik maar wellicht de klap van de operatie en klaplong dat de long wat meer conditie moet opbouwen en het wat verbeterd want ik kan me geen leven voorstellen op deze manier ik ben geen boeklezer/ stilzit persoon dus ik blijf wel gaan maar het idee dat het niet verbeterd laat mij twijfelen aan het feit of het leven zo nog wel waarde heeft voor mij niet dat ik daadwerkelijk denk aan het te beindige maar als het leven geen kwaliteid meer bevat wat heb je er dan nog aan meer als een serieuze vraag. en ik vraag me af wat anderen mensen denken in dezelfde situatie.

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 01:21 uur

Er zijn nog leuke dingen in het leven. Maak je juiste keuzes.

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 14:30 uur

Beste mensen,

Ik ben 3 weken geleden vastgesteld met longemfyseem (COPD). Dit kwam als een klap aan natuurlijk. Ik ben zelf nog maar 20 jaar maar heb wel redelijk veel geblowd.. Nu is mijn vraag, is het toegelaten om cannabis te vapen/verdampen? Met het stoppen van het roken van sigaretten heb ik persoonlijk niet zoveel moeite maar met het stoppen van cannabis heb ik toch wel redelijk veel moeite.. Ze hebben mij ook gezegd dat het beginnendlongemfyseem was maar ik kan het gewoon niet geloven.. Hopelijk dat mij iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven.

Login of registreer om te reageren