November 2018- Helemaal klaar met die longziekte

Niet zeuren, gewoon doorgaan is de houding van veel mensen met een longziekte.
Logisch want met een longziekte kun je vaak minder dan je zou willen. Het is heel normaal dat je daar soms boos en verdrietig over bent. Hoe ga je daar mee om?

Tips & adviezen
• Je eigen gedrag en gedachten hebben invloed op je klachten. Door je gedrag en gedachten te veranderen, kun je winst
boeken.
• Luister naar je lichaam. Als je op tijd rust neemt, voel je je vaak beter en krijg je uiteindelijk meer gedaan.
• Het is fijn als je mensen in je omgeving hebt bij wie je je emoties kwijt kunt en je begrijpen.
• Kom je er zelf niet uit?: vraag dan hulp aan je longarts of huisarts.

Reacties

• joop60joop60 Gebruiker
    Ik vind de wisselvalligheid moeilijk.
    Wat op de ene dag wel lukt is de volgende dag
    onmogelijk, plannen wordt moeilijk.
    Ook het accepteren van een mindere periode is lastig.
    En juist dan blijf ik op mezelf inpraten: blijf positief,
    het gaat weer over, je mag het even rustig aan doen
    en probeer daarvan te genieten.
    Praten naar anderen wordt snel zeuren.
    Mensen zien het ook niet aan je als je benauwd en doodmoe bent.
    Ach .. en soms wordt het je even teveel en ook dat mag.
    Lief zijn voor jezelf en anderen.
  • BoemerBoemer Gebruiker
    @joop60

Mooi gezegd Joop, ik voel me soms ook zoals jij beschrijft.

En inderdaad, je hoort jezelf zeuren( denk je) en dus tegen beter weten in doorgaan, terwijl even rust nemen beter was geweest.

Echt er aan wennen doe ik ook nog niet na 2 jaar.

Groeten,

Boemer
  • Bloempje74Bloempje74 Gebruiker
    Wat @joop60 ook zegt de wisselingen vind ik ook moeilijk om mee om te gaan, ik ga het liefst door en niet zeuren en denken het gaat wel over maar zo werkt het helaas niet.
    Omgeving denkt gauw dat je een aansteller bent omdat de ene dag je wel alles kunt en de volgende dag gaat alles moeizaam.. Is ook niet uit te leggen want de meeste willen/kunnen het niet snappen.
    En mijn grenzen ga ik nog steeds ver over, zeker wanneer het even goed gaat denk ik de wereld aan te kunnen, maar helaas komt dan de man met de hamer weer langs.
    Heb nog een hoop te leren maar ik kom er wel stapje voor stapje :)
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Hetzelfde als Joop. De wisselvalligheid. Elke keer weer ga ik over de grens. Ook al denk ik, ik heb niet veel gedaan.
    Maar ook de lucht buiten, als die niet fijn is dan is het ook mis. Heel moeilijk!

• nanda87vgananda87vga Gebruiker
    Hallo allemaal,

Heel herkenbaar wat iedereen schrijft. Vooral het toegeven dat je rustig aan moet/mag doen.
    In combinatie met een jong gezin vind ik het soms dik tegenvallen. De wereld draait door maar ondertussen ben je doodmoe, spier'ijn va het ademen en slaap je slecht.
    Een pauze knop zou fijn zijn
  • SooshSoosh Gebruiker.
    Wat denk ik heel herkenbaar is voor iedereen is de onbetrouwbaarheid.

Ik heb sinds mijn 19e zware rugklachten (geen diagnose) en sinds dit jaar de diagnose astma / COPD erbij. Ik heb dus al enige ervaring met accepteren dat je lijf niet meewerkt, maar echt makkelijk wordt het nooit volgens mij.

Met de depressieve stoornis die ik erbij heb (ik ben niet helemaal goed afgebakken, ben ik bang) is het best wel eens lastig mijn hoofd boven water te houden. Ik ga 1 x per 14 dagen naar een psycholoog en dat helpt echt wel.

Daarnaast denk ik dat lief zijn voor jezelf heel belangrijk is en een klein beetje poep hebben aan wat andere mensen ervan vinden. Neem niet alleen je rustmoment, maar geniet ervan. Dat klinkt gek, maar ik bedoel je kan gaan liggen omdat het moet en dan alleen maar bezig zijn met wat je liever had gedaan of die klusjes die nog moeten.

Je kan ook gaan liggen / rusten en denken: zo, dat is even fijn voor mijn lijf even een klein beetje bijkomen. Lekker op de bank of in bed met een dekentje en een kopje thee of koffie. Stilstaan bij het moment en genieten wat er van te genieten valt, in plaats van bedenken waarom je liever iets anders aan het doen zou zijn.
Log in of Registreer om te reageren.