vernevelen

13-10-2018 om 19:41 uur

Ik heb nooit heel goede uitleg gehad van het apparaat. Ik vernevel 2 x per dag. Ik begin met combivent 2,5 ml en daarna neem ik natriumchloride 5,85%, dat laatste zijn miniflacons van 20 ml maar ik moet er 5 ml per keer van gebruiken. Ik merk dat ik tril na het vernevelen. Ook staat er best wat nevel in de huiskamer, mijn man krijgt droge keel klachten. Als ik ga koken is de gasvlam rood i.p.v. blauw, volgens mijn man onttrekt het vernevelen zuurstof blijkens die gasvlam, kunt u een uitleg geven over dat laatste en over het feit dat bronchiëctasieën zverwijdde bronchiën zijn waarom dan alsnog verwijden?

Maria

Login of registreer om te reageren
14-10-2018 om 20:47 uur

Hier wordt al meer dan 30 jaar verneveld, soms 2 kinderen tegelijk en ik heb nooit iets gemerkt van zuurstoftekort. Maar het is altijd goed om te luchten, bijvoorbeeld door ventilatieroosters open te zetten of een bovenlichtje open.

Login of registreer om te reageren
15-10-2018 om 05:33 uur

Hier vernevelt mijn zoon met nebusal 7%. Dit zijn kant en klare flesjes. Hier word het ook nevelig. Ik zet altijd een raam of een deur open. De omgeving maakt niet zoveel uit, als wij met vakantie zijn is het ook nevelig.

Login of registreer om te reageren
15-10-2018 om 09:25 uur

Beste Maria,

Als je een vernevelapparaat krijgt voorgeschreven door je arts dan wordt meestal instructie over het vernevelapparaat gegeven door een longverpleegkundige.

De uitleverende instantie is verantwoordelijk voor een systeem waarmee de kwaliteit van vernevelapparatuur bij gebruik gewaarborgd is.

Dus als je wilt weten hoe je het moet gebruiken dan adviseren we je contact op te nemen met de longverpleegkundige en als je denkt dat het apparaat niet goed werkt, dan kun je contact opnemen met de leverancier van het apparaat.

Op de site van ziekenhuizen staat vaak goede informatie. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: https://www.isala.nl/patienten/folders/5676-vernevelen

Informatie over bronchiëctasieën tref je hier aan https://www.longfonds.nl/bronchi%C3%ABctasie%C3%ABn/wat-zijn-bronchi%C3…

Vragen over je voorgeschreven medicatie kun jet het beste met je arts bespreken.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
04-11-2018 om 23:04 uur

Inmiddels heb ik van mijn gasleverancier vernomen dat er inderdaad sprake is van onvolledige verbranding door ionisatie, wat inhoud dat er bepaalde zouten ontstaan (verbindingen van waterstof/zuurstof met andere atomen in de lucht en dat dit de oranjekleurige gasvlam geeft. Mijn man klaagt ook over nare smaak tong en droogte. Ik ga proberen met een bovenlichtje open te vernevelen; want ja het gaat toch winter worden en met de deur wat open vind ik het wel koud. Maar ik vind toch wel dat deskundigen hiervan eigenlijk op de hoogte moeten zijn, want bij grote hoeveelheid is er weer kans op koolmonoxide gevaar.

Login of registreer om te reageren