Bijwerkingen puffers

19-08-2018 om 09:22 uur

Beste longarts,
Er wordt vaak gezegd dat puffers bijna alleen in de longen komen. Toch staat er in de bijsluiter veel mogelijke bijwerkingen. Ik denk bv dat ik veel ben aangekomen sinds ik foster gebruik. Dat zou volgens artsen niet kunnen omdat puffers alleen in de longen hun werk doen. Ik heb ook veel dunner haar sinds de foster. Als het alleen in de longen komt dan zouden al die bijwerkingen toch niet genoemd worden? Graag uw mening.

B.v.d. Stefanie.

Login of registreer om te reageren
27-09-2018 om 06:41 uur

Jammer dat je geen antwoord heb gekregen. Ik was altijd gezegend met een flinke bos haar, maar sinds het gebruik van foster is mijn haar ook dunner geworden. :(

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-09-2018 om 11:02 uur

dag Stefanie
dat is een terechte vraag. helaas komt slechts 20-max 30% van inhalatiemedicatie in de long zelf. de rest blijft in het apparaatje of komt via keel in de maag. het medicijn dat in keel en maag komt komt ook in de bloedbaan, en een deel van het medicijn dat goed in de long terecht komt komt ook in de bloedbaan. wat in de bloedbaan terechtkomt kan bijwerkingen geven: hartkloppingen en trillerigheid bij luchtwegverwijders bijvoorbeeld. beschermende medicijnen (inhalatiesteroiden, inhaleerbaar prednison eigenlijk) komen dus ook de bloedbaan en kunnen neveneffecten hebben. meestal vallen deze neveneffecten heel erg mee omdat de hoeveelheid medicijn erg klein is. maar bij mensen bij wie de huid of de botten of soms de ogen grote problemen hebben moet toch gekeken worden wat de invloed van deze inahaltiesteroiden daarop kan zijn. foster bvevat een langwerkende luchtwegverwijder en een inhalatiesteroid.

Login of registreer om te reageren
28-09-2018 om 16:45 uur

@Stefanie,
Hallo Stefanie,

Ook ik heb sinds ik Foster, Speriva en Salbutamol ook vage bijwerkingen en kreeg tot nu toe ook geen adequaat antwoord op dezelfde vraag als jij.

Nu leest ik ook het antwoord van een longarts op jou vraag en dat kan dus een hoop zaken verklaren.

Ook ik werd dikker, onverklaarbare ontstekingen op mijn hoofd en armen, blauwe plekken zonder te stoten, zeer dunne huid zo dat elk klein krasje al hevig bloedde.

Ik ben nu weer 3/4 jaar verder met deze medicijnen en in augustus is de Foster 200/6 geworden en mijn gewicht en vet% is aanzienlijk afgenomen.

Dit laatste met een streng eiwitrijk dieet en 2x per week onder begeleiding sporten bij de fysio.

De overige bijwerkingen blijven helaas.

Sterkte met alles

Login of registreer om te reageren
22-10-2018 om 17:36 uur

Duidelijk antwoord waarvoor mijn dank!! Dan kan het dus zeker wel zoals dikker worden en haaruitval enz...

Login of registreer om te reageren