Toch tapijt of laminaat?

29-07-2018 om 08:50 uur

Sinds een tijdje weet ik dat ik allergisch astma heb. Bewezen allergie voor huisstofmijt en katten. En ik heb dus beide in huis.
De katten heb ik al 10 jaar en ik ben niet bereid om hiervan afstand te doen, ondanks dat ik besef dat ik daardoor niet klachtenvrij zal komen. Volgens de longarts kunnen alle beetjes helpen en moet ik daarom mijn huis saneren om de huisstofmijt allergie aan te pakken.
Ik ben begonnen met een plan - alle stoffen dingen verbanden, gordijnen eruit, leren bank gekocht, boekenkasten dichtmaken, etc. In mijn gehele huid ligt laminaat behalve in dd slaapkamer, daar ligt tapijt. Hier komen de katten al een half jaar niet meer.
Ik ben echter een beetje confuus van alle tegenstrijdige berichten over wel of niet tapijt. De folder die ik kreeg van de allergie website onderschrijft dat tapijt helemaal niet slecht is omdat het stof vasthoudt. Het tapijt ligt er ook pas 3 jaar. Nu slaap ik met alle ramen open dus er is altijd beweging van lucht in mijn kamer.
Anderzijds woon ik in een oud en vochtig huis en zit mijn badkamer letterlijk in mijn slaapkamer. Dit komt de groei van huisstofmijt uiteraard ten goede.
Ik moet nu de knoop doorhakken (vrienden kunnen me half Augustus helpen met laminaat leggen), maar begin een beetje te twijfelen nu.
Wel of niet vervangen, of het tapijt behandelen met meeboomspray en goed stofzuigen?

Groet,
honingbij

Login of registreer om te reageren
29-07-2018 om 12:48 uur

Ik zou kiezen voor laminaat, voordat je gaat slapen de swiffer erdoor (liefst nat dweilen), en je hebt geen allergenen op je slaapkamervloer.

Weet je dat der allergievrije kussens en matrassen te koop zijn.

Goed bezig!

Login of registreer om te reageren
29-07-2018 om 13:36 uur

Ik zou ook kiezen voor laminaat, je houdt het veel schoner en swifferen is makkelijker dan stofzuigen.
Wel lastig een vochtig huis, dat is niet 1 2 3 te verhelpen, succes!

Login of registreer om te reageren
29-07-2018 om 13:36 uur

Mijn huisarts zei destijds dat bij saneren bijna alles puntjes op de i zijn maar dat alleen een gladde vloer echt duidelijk verbetering geeft. Ik wil nooit meer vloerbedekking. Ik heb laminaat gehad maar vind dat niet ideaal vanwege het geluid. Wij hebben nu vinyl in ons nieuwe huis en dat is echt heerlijk.

Login of registreer om te reageren
29-07-2018 om 13:59 uur

Ik heb in t hele huis novilon. Heerlijk.
Nadeel is dat je snel putjes hebt en v reageerd met ijzer door bruine vlekken. maar dat weegt niet op tegen t gemak en t mooie van novilon.

Login of registreer om te reageren
30-07-2018 om 10:11 uur

Ik heb in mijn huis pvcstroken laten leggen, daar ben ik erg over te spreken. Eers had ik laminaat maar dat klots zo.

Vloerbedekking lijkt mij met een huisstofmijt allergie niet verstandig.

Login of registreer om te reageren
09-08-2018 om 21:55 uur
Reactie op Honingbij

Sinds een tijdje weet ik dat ik allergisch astma heb. Bewezen allergie voor huisstofmijt en katten. En ik heb dus beide in huis.
De katten heb ik al 10 jaar en ik ben niet bereid om hiervan afstand te doen, ondanks dat ik besef dat ik daardoor niet klachtenvrij zal komen. Volgens de longarts kunnen alle beetjes helpen en moet ik daarom mijn huis saneren om de huisstofmijt allergie aan te pakken.
Ik ben begonnen met een plan - alle stoffen dingen verbanden, gordijnen eruit, leren bank gekocht, boekenkasten dichtmaken, etc. In mijn gehele huid ligt laminaat behalve in dd slaapkamer, daar ligt tapijt. Hier komen de katten al een half jaar niet meer.
Ik ben echter een beetje confuus van alle tegenstrijdige berichten over wel of niet tapijt. De folder die ik kreeg van de allergie website onderschrijft dat tapijt helemaal niet slecht is omdat het stof vasthoudt. Het tapijt ligt er ook pas 3 jaar. Nu slaap ik met alle ramen open dus er is altijd beweging van lucht in mijn kamer.
Anderzijds woon ik in een oud en vochtig huis en zit mijn badkamer letterlijk in mijn slaapkamer. Dit komt de groei van huisstofmijt uiteraard ten goede.
Ik moet nu de knoop doorhakken (vrienden kunnen me half Augustus helpen met laminaat leggen), maar begin een beetje te twijfelen nu.
Wel of niet vervangen, of het tapijt behandelen met meeboomspray en goed stofzuigen?

Groet,
honingbij

Al jaren heb ik last van astma.
het eerste wat het Astma fonds toen zei dat ik het huis moest saneren in verband met stof.
Nu had ik net een verhuizing achter de rug dus dat ging niet een twee drie lukken..
het Astma fonds heeft mij toen een schenking gedaan zodat ik het tapijt dat net gelegd er weer uit kon halen en vervangen door zeil..
Ik schrijf nu over 1982.
ik was al gestopt met roken
het astma fonds liet mij weten dat het niet zozeer om het stof ging maar om de huisstofmijt die zich onder bepaalde omstandigheden goed kon gedijen.
en de uitwerpselen daarvan zijn dan de boosdoeners.
een vochtige omgeving is nog beter voor die beesies

kun je nagaan hoe klein dat is , maar het zweeft wel in de lucht en dat gaat mis in je longen.

Wanneer je het er voor over hebt om iedere dag onder het bed het tapijt te zuigen moet je even afwegen wat het verschil is met laminaat of zeil.
Een natte mop is echt wat makkelijker over het zeil dan over het tapijt.

En of het nu van de kat is of van de hond ze veroorzaken allemaal stof, onder andere dus haren een heerlijk bedje voor de huisstofmijt.
Zelf veroorzaak ook stof Huidschilfers, haren
Het doucheputje met haren is toch ook niet van de kat of hond

en het zeil hoef je echt niet iedere dag te moppen hoor. ik doe het twee keer per week.
In mijn nieuwste woning heb ik overal kurk gelegd . geen probleem met de naden van het laminaat die moeilijk tegen water kunnen ( bij goedkope kwaliteit)

.

Als je moeilijk kunt kiezen zou ik in ieder geval zeker de slaapkamer toch met zeil (laminaat, kurk) doen.
daar slaap je namelijk het grootste deel van de dag. gemiddeld 8 uur

ik wens je veel heil en zegen in je nieuwe woning en weinig astma aanvallen

Login of registreer om te reageren
11-08-2018 om 07:50 uur

Vandaag gaat het laminaat erin! Ben benieuwd of het verlichting gaat geven. Dank voor het meedenken :)

Login of registreer om te reageren
11-08-2018 om 07:55 uur

@Honingbij ik hoop dat het je verlichting geeft!

Login of registreer om te reageren