Wat eten we vandaag? Deel 38

trijnkotrijnko Administrator
En hier maar weer verder.

vorige
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• MarcusMarcus Gebruiker
    #1 edited 21 juni
    Vooraf: Beetje zelf gemaakte ravioli gevuld met spinazie en ricotta.
    Hoofd: Kip met mozzarella en basilicum omwikkeld met pancetta.
    Na: Mascarpone met citroen.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Zelf gemaakte pizza met geitenkaas..bettine blanc.
    Gemengde salade met feta, olijven etc.
    Bitterkoekjes pudding (op verzoek van mijn partner gemaakt die er dol op is).
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Mijn diepvries moet leeg, vanavond patatjes met mini loempia's
  • joop60joop60 Gebruiker
    Omdat de temperatuur een stuk lager is:
    Witlof met ham en kaas uit de oven/grill
    Daarbij aardappels en een kipfilet
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #5 edited 24 juni
    Bloemkool, aardappel en met zelf gemaakte worst.
    Meloen met aardbeien na.

In de mail zat een mailtje van de vlees boerderij, morgen daar langs om mijn pakketje te halen, ze hebben weer een koe geslacht. Dan ga ik het meeste klaar maken in de sous vide en dan in de vacuüm zak gegaard zo de vriezer in. Afhankelijk van wat er in het vleespakket zit maak ik van sommige delen pulled rundvlees. Dit alles is zo makkelijk als ik niet kan of wil koken heb ik mijn eigen half product en het vlees is zo lekker.

Ingrediënten

3 kg runderlappen.

voor 1 kg ....
    10 stuks zongedroogde tomaten (tot puree gemaakt)
    Paar gedroogde chili vlokken naar gelang je smaak.
    Half flesje iets van 125 ml donker bier
    Kwart glas witte wijn - de rest drink jezelf op
    3 uien, in ringen gesneden
    15 - 30 gr.zout. (smaak afhankelijk)
    5 - 10 gr. zwarte peper. (smaak afhankelijk)
    6 teentjes knoflook fijngehakt.
    2 eetl.mosterd of mosterdpoeder als je dat lekker vindt.

In porties, niet groter dan 1 kilo, in de vacuüm zak vacuüm trekken en 30 uur op 60 graden in de sous vide garen, aflaten koelen en de vriezer in. Duurt even maar dan heb je ook echt iets lekkers....kan bijna niet wachten.

Zelf vind ik een vacumeerapparaat, zeker als je chronisch ziek bent, erg handig omdat producten die je vacuüm in vriest geen vries schade oplopen en je de producten beter en langer kan bewaren. Je haalt de aanschaf er wel uit.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #6 edited 25 juni
    Roer gebakken seizoensgroente en zalmfilet.
    IJsje gemaakt van zelfgemaakte vla, mango en mint .(Het recept komt uit boodschappen nr 5 2017 is erg lekker)

Staan twee zakken in de sous vide.
    Noodles met runderreepjes, champignons, bosui, paprika en szechuan saus
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #8 edited 25 juni
    Grote gamba's gemarineerd en gegrild. gegrilde lamskoteletjes. Gemengde salade met tahin yoghurt dressing. Na pakketje met bettine blanc, honing en walnoot uit de gril.
  • joop60joop60 Gebruiker
    @Marcus
    Klinkt heerlijk allemaal
    Ik ben vooral gecharmeerd van de "pulled beef"
    Lijkt mij een geweldige ervaring.
    Zijn er restaurants die zoiets op de menukaart hebben?
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #10 edited 26 juni
    @ Joop ja zeker die zijn er, ook vele streetfood zaken die het op het menu hebben staan.

Ook de Jumbo heeft het en vele andere zaken. Kijk hier.

Je kan het ook heel langzaam op een bbq of in de oven maken... kijk even op google via pulled pork of pulled beef. Je heb dus niet specifiek een sous vide en vacumeermachine voor nodig.

Broodje pulled beef mmmmmm

Zelf heb ik een sous vide omdat het zo makkelijk is maar je kan ook naar slow cooking en daar heb je ook slow cooking potten voor. Je hebt dan heel weinig omkijken naar dat alles en je hebt ze in allerlei prijs klassen zelfs de Lilld heeft een sous vide te koop. Je kan dan een stuk vlees (biefstuk) en groente (wortels of wat dan ook) gewoon in de sous vide klaar maken en op einde alleen nog even aanbakken in de koekenpan voor je het serveert. Tja dan heb je nog maar 5 min in de keuken ... je hebt dan alle tijd voor je gasten en jezelf.
  • joop60joop60 Gebruiker
    @Marcus
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik houd erg van slow-cooking, zeker in de winter.
    De sous-vide wil ik niet alleen gebruiken voor vlees met een
    lange gaartijd, maar ook voor kipfilet, varkenshaas en biefstuk.......
    Erg mooi vlees dat bij een onjuiste of te lange bereidingstijd
    droog en taai wordt. Dat is zonde van dat prachtige vlees.
    Het is een ontdekkingstocht om dat lekker en mals te bereiden
    Vandaag erg druk dus een eigengemaakte groentesoep uit
    de diepvries.
    Macaroni met ham en kaas en komkommer
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #13 edited 27 juni
    Lamshaasjes gemarineerd in whiskey, tijm en ahornsiroop.
    Gemengde salade met feta, olijven etc.
    Gegrilde watermeloen.

@ Joop klinkt goed gaat je zeker lukken, je moet eens proberen niet al te beste biefstuk of een minder stukje vlees in te smeren met kiwi wordt het boter zacht en super mals van.
    Quiche met geitenkaas, ontbijtspek, walnoten en bosui
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #15 edited 28 juni
    Gevulde aubergine met quinoa en kabeljauw. *)
    Sinaasappel - citrusvruchten salade. *)
    Witte en donkere chocolade mousse zelf van sojamelk gemaakt.

*) oorspronkelijk recept afkomstig van A. Vogel site zelf lichtelijk bewerkt.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Koude pastasalade met penne, veldsla, mozzarella, komkommer, yoghurt bieslook dressing en zelf gemarineerde kipstukjes en als toetje cantaloupe meloen.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #17 edited 29 juni
    @ Nckiie lekker hoor.

Een klassieker eend met sinaasappelsaus en daarbij een salade van rucola, burrata, en bloedsinaasappel.
    Na gepocheerde nectarines in nectarine sap met dunne crème fraîche met munt. *)

*) Vind het zelf altijd een super lekker nagerecht, eigen creatie al zal het idee wel ergens vandaan komen: Koopt bij de Turkse toko een pak goede en hele pure nectarine sap, eerst wat laten koken en indikken en dan pocheer je daarin een paar halve ongeschilde nectarines. Als je de nectarines na het pocheren eruit haalt kan je zo het velletje verwijderen. Warm serveren op een mooi bord wat ingedikte nectarine sap er over en beetje crème fraîche met lob geslagen slagroom met munt. Eventueel nog een takje met aalbessen of wat ander zomers fruit ter garnering. Altijd zo heerlijk in de zomer al dat overheerlijke fruit, vers en ook dan inmaken jam's en andere zaken te maken. Naar de Africaner markt heb je voor een paar euri's een hele kist voor de jam en chutney's .
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #18 edited 29 juni
    Morgen bak ik Griekse pitah heb het recept al eens op het recepten topic gezet heerlijk. Bij de toko verse gist gehaald.

Griekse pitah, kip souvlaki, tsjatiki, koolsalade, beetje ui, beetje citroen, voor de vegetariërs het zelfde maar dan in plaats kip souvlaki reepjes feta. Na zomerse fruit salade.
    Restje soep, salade en boterham met gebakken ei
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #20 edited 1 juli
    Vooraf beetje ravioli gevuld met eend, hadden nog eens stukje over, met truffelsaus.
    Lamshaas met lint courgette slalade.
    Chocolade mousse, deze keer een snelle variant, zonder ei wegens een ei allergie.

Vanmiddag heeft mijn partner een workshop vruchten ijsbereiding.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #21 edited 1 juli
    Morgen wat hartige taarten bakken.
    Hartige taart met spinazie, feta en geschaafde amandelen.
    Hartige taart ratatouille met geitenkaas.
    Eten we morgen hartige taart met een gemengde salade, blijft als goed is genoeg over voor dinsdag.

Dinsdag ga ik met mijn vader een ritje door de provincie maken, zeg maar zijn jaarlijkse uitje. Gaan we een stuk rijden ergens zitten lunchen. Mag hij bepalen waarnaartoe en wat we gaan doen. Stoelen in de auto, buiten kookspullen, percolator mee en wat stukken hartige taart, drinken etc.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Gehakt met Taco kruiden, grote gemengde Griekse salade en Libanees brood.
    Zelf gemaakte pudding met ananas.

Straks kwark taart maken met aardbeien voor morgen.
  • besje1969besje1969 Gebruiker
    Taco's met sla, paprika, komkommer, ui, mais en gebaken tofureepjes met loempiasaus

Lekker makkelijk, staat zo op tafel
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Met dit warme weer weinig eetlust maar mijn ontbijt is een smoothie en vandaag gemaakt met: aardbeien, blauwe bessen, nectarine, banaan, magere yoghurt en een beetje water om het drinkbaar te maken:)

Vanavond denk ik een wrap met klein beetje philadelphia, kipfilet en veel komkommer
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #25 edited 5 juli
    Kip, nasi, gebakken eitje, roerbak groente.
    Verse aardbeien na.

Gisteravond had mijn partner nog kersen ijs gemaakt.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Vooraf schapenkaaskroketjes met kweepeer.
    Groente couscous met king prawn garnalen.
    Gegrilde ananas met kruiden peper na.
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #27 edited 7 juli
    Rode poon op Griekse wijze (psari plaki ).
    Grote gemengde salade.
    Turks brood.
    Na worteltaart. *)

*) Wortel taart eigen recept zonder boter, olie of suiker maar wel met walnoot, rozijnen, karnemelk, beetje honig, diverse kruiden en natuurlijk één kilo wortel.
  • NckiieNckiie Gebruiker
    Pannenkoeken met verse aardbeien:)
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #29 edited 9 juli
    Soep op basis van miso, kombu en rettich. *)
    Courgette en zomerpompoen met Parmezaanse kaas. uit de oven gebakken.
    Zomerse fruit salade.

*) Zo een soepje op miso basis is ondersteunend bij het afvallen en helpt bij vetverbranding. Mensen die in één van de blauwe zones wonen eten vaak gefermenteerde soja. Maak de soep vaak voor tussen de middag bij de lunch. Maakte het vroeger al, ben het maar weer gaan gebruiken. De meeste eenvoudige versie is gewoon gekookt water met beetje miso en geraspte rettich. Gebruik ook zo een variant bij verkoudheid.
    Eindelijk gesetteld in ons nieuwe huis en nu een heel mooi gasfornuis. Vandaag de oven uitproberen. Vanmiddag koekjes gebakken en nu staat er een lasagne in.
Log in of Registreer om te reageren.