Sjogren en longen?

05-06-2018 om 09:43 uur

Hallo,
Ik heb netjes antwoord gekregen op mijn eerdere vraag (waarvoor dank!), maar weet niet of mijn reactie daarop ook wordt gelezen/beantwoord dus stel mijn vraag met extra info en wedervraag (dit n.a.v. het antwoord van de longarts) nog even opnieuw.

Ik heb zeer waarschijnlijk het syndroom van Sjogren. Ik heb echter ook erg veel last van snelle verzuring van spieren, benauwdheid en inspanningshyperventilatie en soms het gevoel dat mijn ademhaling heel langzaam gaat.
Uit het veneus bloedgas kwam een laag PH 7.35, een hoog pCO2 [6.9], laag pO2 [3.3], laag O2 saturatie [0.38], laag O2 content [3.3] en hoog bicarb [29] en hoog lactaat [1.9]. Op gewone longfoto’s is niks te zien.

Ik weeg 54 kilo en ben 1.64m, nooit gerookt, drink geen alcohol en in de periodes dat ik niet ziek ben loop ik 2 x p/w 5 km hard.

Kun je hieruit iets afleiden? En zo ja, kan dit passen bij het syndroom van Sjogren (dat de bloedgasuitwisseling niet goed verloopt en de koolstofdioxide zich ophoopt)?
En wat zijn normale bloedwaardes voor zuurstof bij een veneus bloedgas? Zodra ik in het zhuis terecht kan vraag ik uiteraard om een arterieel bloedgas.

Ik hoor graag. Wederom alvast veel dank!

Mvg,
IvdN

Login of registreer om te reageren
06-06-2018 om 13:05 uur

Nog een kleine toevoeging. Ik kan al 7 weken alleen maar stil op bed liggen en ben al 5 kilo afgevallen. Ik eet wel goed en gezond. Als ik een stukje probeer te lopen krijg ik nauwelijks zuurstof, inspannngshyperventilatie en steken in mijn armen en benen. Snachts en in de ochtend word ik met een rare hoofdpijn wakker. Kan uit die veneuse bloedgas wel worden afgeleid dat het van de longen komt?

Login of registreer om te reageren
11-06-2018 om 14:41 uur

En nog maar een laatste vraag: kun je ook zuur bloed (laag pH en hoog pCO2) krijgen van stress? Dus die uitslagen die ik hierboven heb opgesomd. Ik zou eerder alkalisch (hoog pH) verwachten i.v.m. hyperventilatie. Ik heb juist het gevoel dat mijn ademhaling te langzaam/oppervlakkig gaat. Van mijn huisarts krijg ik geen andere verwijzing meer dan naar de reumatoloog terwijl ik erg benieuwd ben naar het arterieel bloedgas. Ik zou niet weten hoe ik daaraan nu nog moet komen.

Login of registreer om te reageren
12-06-2018 om 12:54 uur

Dank Daantje. Ik leg het zeker aan de reumatoloog voor maar daar kan ik pas over 6 weken terecht.
Nog even samenvattend voor de arts mijn 3 vragen:
1. Kan uit bovenstaand veneus bloedgas wel worden afgeleid dat de oorzaak in de longen ligt?
2. Zou dat toch kunnen passen bij het syndroom van sjogren? Ik vond (zie ook mijn eerder topic) een wetenschappelijk artikel over sjogren waarin stond: “reduced diffusing capacity of the lung for carbon monoxide seems to be the most common abnormality”.
3. Zou je ook zuur bloed (laag pH en hoog pCO2) kunnen krijgen van stress?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-07-2018 om 09:56 uur

Om met een bloedgas te beoordelen of er een probleem in de longen zit heb je onder andere een methode die de A-a gradient heet, daarvoor heb je echter een arterieel bloedgas nodig.
De pH is net op de ondergrens van normaal met 7.35 en de pCO2 is niet echt hoog, zeker niet omdat dit in het veneuze systeem is gemeten.
Het is relatief eenvoudig je zuurgraad aan te passen. Als je de adem in houdt stijgt je CO2 (dat ik koolzuur) en wordt je zuurder, dus daalt de pH. Ga je heel snel ademen, bv iedere 2 tellen terwijl je in rust bent, dan ga je hyperventileren, ademt te veel (kool) zuur weg en wordt dus het tegenovergestelde van zuur: alkalotisch --> hierbij stijgt de pH

Bij stress is het dus veelal andersom, pH hoog en pCO2 laag. Tenzij medicijnen een rol spelen, dan is het weer anders.

Al met al kan ik je niet echt een goed antwoord geven zo en zou ik het opnemen met de hoofdbehandelaar

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren