sjogren en mogelijke longziekte?

02-06-2018 om 16:16 uur

Hallo,
Ik heb zeer waarschijnlijk het syndroon van Sjogren (auto immuunziekte waarbij je eigen lichaam je slijmvliezen en traanklieren aanvalt). Ik heb echter ook erg veel last van snelle verzuring van spieren, benauwdheid en inspanningshyperventilatie en voor het overige het gevoel dat mijn ademhaling heel langzaam gaat. Heb soms “vermoeidheidsaanvallen” waarbij ik heel slap, moe, misselijk, suf word en hoofdpijn krijg. Het lijkt alsof de zuurgraad te laag wordt op dat moment en mijn lichaam dat niet goed meer snel kan compenserem. Bij uitademen krijg ik erge steken in armen en benen en voelt het raar in mijn hoofd.
Uit het veneus bloedgas kwam een laag PH 7.35, een hoog pCO2 [6.9], laag pO2 [3.3] en hoog bicarb [29] en hoog lactaat [1.9].
Is dit een mogelijke respiratoire insufficiente (type 2) met een metabole compensatie (verhoogd bicarb)? Kun je dat hieruit afleiden? En zo ja, kan dit passen bij het syndroom van Sjogren (dat de bloedgasuitwisseling niet goed verloopt en de koolstofdioxide zich ophoopt)? Op longfoto’s is niks te zien.
Ik hoor graag. Alvast veel dank.

Mvg,
IvdN

Login of registreer om te reageren
03-06-2018 om 19:23 uur

Ik kwam het volgende nog tegen in een medische publicatie: “Reduced diffusing capacity of the lung for carbon monoxide (DLCO) seems to be the most common abnormality”. Zie onder.
Als dit inderdaad het geval is, wat is er dan aan te doen?

Pulmonary function test in Sjögren's syndrome

Pulmonary function test (PFT) results appear to reflect impairment of either the lung (restrictive syndrome) or airways (obstructive syndrome) [46]. The majority of Sjögren's syndrome patients have preserved lung function [37, 40, 47]. When it is abnormal, the PFT generally shows a restrictive rather than an obstructive pattern. However, Sjögren's syndrome patients with lung involvement revealed by CT scan generally have abnormal PFT results [36]. Reduced diffusing capacity of the lung for carbon monoxide (DLCO) seems to be the most common abnormality [40, 43, 48–51].

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-06-2018 om 18:41 uur

deze bloedgas zou ik denk ik ook arterieel willen zien.
bij sjogren zien we, als we al wat zien, een lage zuurstof. dus daar past het niet bij.
dit past, zoals ik het nu inschat, meer bij roken, overgewicht, trage ademhaling door slaapmiddelen.
daarbij is het veneus en dat is anders dan arterieel.
groet

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 08:54 uur

Roken heb ik nooit gedaan, alcohol drink ik evenmin. Ik ben 1.64 m en weeg slechts 54 kilo. Dus die oorzaken lijken mij uitgesloten. U schrijft dat je bij sjogren, als je al wat kunt zien, een lage zuurstof ziet. pO2 was maar 3.3 of zegt dat niks omdat het venues bloedgas was? Ik ben ook benieuwd naar het arterieel bloedgas maar de wachttijden voor het zhuis zijn lang. In elk geval dank voor uw Antwoord. Graag zou ik nog amtwoord hebben op de vraag wat de normaalwaarden van veneus bloedgas zijn voor wat betreft zuurstof. De O2 saturatie was 0.38. Alvast dank.

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 09:07 uur

En ik vergeet nog te vermelden dat ik in de periodes dat ik niet ziek ben altijd 2x per week 5 km hard loop en vroeger altijd op hoog niveau geturnd heb. Ik kan de conclusie dus niet helemaal goed plaatsen (maar u had al die informatie natuurlijk niet :)

Login of registreer om te reageren