Lichte bronchiëctasieën - opnieuw hoesten

22-04-2018 om 15:03 uur

Bij mij is een paar jaar geleden een lichte vorm van bronchiëctasieën vastgesteld...
Voorafgaand aan dit heb ik een aantal maanden last gehad van hoesten en ik wist maar niet waar het vandaan kwam.
Nu ben ik een tijd lang onder controle geweest bij een longarts en deze heeft me in december gezegd dat het niet meer nodig is verdere controle te verrichten omdat op de vergelijking van de scan geen verschillen waren te zien.

Nu ben ik ruim een maand geleden opnieuw beginnen te hoesten.... dit duurde ook weer erg lang maar aangezien er veel mensen ziek waren dacht ik aan de griep. Je hoorde veel mensen hoesten.
Dit hoesten duurde ook weer ruim 3 weken en daarna ging het iets beter.... diepe hoestbuien waren het en nu
sinds een dag of 4 begin ik weer te hoesten.... het zijn echt van die aanvallen en lijken van diep te komen.
Heb moeite met prikkels van bepaalde stoffen.... geuren van parfum, rook.

Ik raak niet van deze hoest af.... kan ik mij het beste opnieuw tot een longarts wenden en ik behoor ik dit via de huisarts te doen omdat ik vanaf december feitelijk niet meer hoefde te komen?.

Ik gebruik geen medicatie voor deze bronchiëctasieën omdat deze heel licht van aard zouden zijn.
Wil dit graag zo houden maar het lijkt alsof er iets niet echt goed zit.

Login of registreer om te reageren
23-04-2018 om 09:24 uur

Beste Jason,

Het lijkt verstandig de hoestklachten nogmaals met je arts te bespreken. Die kan bekijken of de hoestklachten horen bij de bronchiëctasieën of dat er andere factoren meespelen waardoor de hoestklachten telkens terugkomen.
In eerste instantie kun je een afspraak maken met de huisarts. Die kan dan bekijken of een doorverwijzing naar de longarts noodzakelijk is.

Beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren