Tintelingen

09-04-2018 om 10:58 uur

Goedemiddag,

Sinds begin feb weet ik dat ik astma heb na onderzoeken bij de cardioloog en longarts. Ik gebruik sinds dien de flixotide (2x pd 2 pufjes) , ventolin(voor het sporten of bij benauwdheid) en Mometason(1x pd 1 spray per neusgat).

Nu heb ik een paar keer per dag (in rust maar ook bij de kleinste inspanning) tintelingen op het puntje van me neus en soms ook in mijn handen/armen.
Ook heb ik soms blauwe nagels en dan blijft dan de hele dag.

Wat zou dit kunnen zijn? Vooral de tintelingen zijn ontzettend irritant! Het lijdt mij gewoon af bij dagelijkse bezigheden.

Groetjes,
Claudia

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-04-2018 om 13:52 uur

beste Claudia
wanneer je astma hebt en af en toe benauwd bent geeft dat nare sensaties. soms kan het dan zijn dat je ademregulatie wat verstoord raakt en te hard van stapel loopt om maar van die benauwdheid af te komen. als dit echt tot hyperventilatie leidt geeft dat tintelingen in vingers zoals je beschrijft en soms ook de voeten/tenen. de combinatie met astma komt regelmatig voor maar is wel lastig. let wanneer je dit weer eens hebt op je ademhaling en breng daar heel bewust rust in aan, langzaam door de neus inademen en door de mond weer uit en dan een pauze. hopenlijk helpt het. geneesmiddelen als ventolin kunnen ook wat krampen en trillingen in spieren geven, maar wat je aangeeft lijkt dat niet te zijn; je zou het dan meestal moeten hebben na gebruik van dat middel.
succes!

Login of registreer om te reageren