Aspergillus fumigatus in het slijm

20-03-2018 om 19:31 uur

heb sinds kind al astma en allergieën (huisstof en dierenhaar) en na kerstmis 2017 kreeg ik griep en longontsteking- behandeld met 7-daagse kuur amoxilline en prednison 30mg (salbutamol, serotide en atrovent)
verbetering van de benauwdheid maar nog geen volledig herstel tot eind januari 2018. Na kuur van 12 dagen (28-01 t/m 9-2-2018 in een kuuroord zeer goed hersteld maar na verblijf van 3 dagen in het oude vochtige stoffige huis (vader) 13 februari 2018 meteen weer heel erg benauwd en ziek geworden, heftig hoesten met groen slijm. Huisarts geeft augmetin- en prednisonkuur zonder verbetering en medio februari wordt sputum op kweek onderzocht en 19-02 wordt de Aspergillus fumigatus schimmel gevonden. Verwijzing naar de longarts - behandeling: vanaf 8 maart 4 weken prednisolon kuur. Nu op 20 maart nauwelijks verbetering. Er is tot heden geen bloedonderzoek en ook geen allergietest gedaan?? Een foto alleen omdat ik erom heb gevraagd- ik voel me niet serieus genomen door de la. Ben intussen al 3 maanden ziek, benauwd, hoest heftig met veel slijm en ben heel erg moe. Is er werkelijk geen verder onderzoek nodig en moet ik alleen afwachten? Wat er aan informatie over schimmel in de luchtwegen te vinden is, maakt mij echt zorgen wat kan ik het beste doen?

Login of registreer om te reageren
20-03-2018 om 19:38 uur

Je zorgen delen met je longarts en deze vragen zeker ook daar stellen!

Login of registreer om te reageren
21-03-2018 om 22:22 uur

Tien jaar geleden heb ik ook een aspergillis in de longen gehad. Op een Longfoto te zien. Bij een brochoscopie is deze schimmel verwijderd en bij de tweede keer 14 dagen later is er een verstopping bij een longkwab. Daarna een antibioticumkuur gekregen van 6 weken. Daarna jaarlijks 2-4 keer per jaar controle.
Ben bij de longarts al bijna 35 jaar onder controle, maar had deze controles zelf een beetje versloft. Sindsdien onderhoudantibiotica, Foster, Spiriva en Singulair. Sind 6 jaar Xolair. Vier jaar geleden een infectie van de pseudomonasbacterie en toen 11 dagen een kuur in ziekenhuis.
vorig jaar weer een sputumonderzoek gehad en was de schimmel en pseudomonasbacterie niet aanwezig.
Het lijkt me dat een regelmatige controle en verder onderzoek nodig is. Sterkte.

Login of registreer om te reageren
21-03-2018 om 22:29 uur

Ik heb allergische astma en heb ook reacties geplaatst bij topics over Abpa en Xolair. Even de zoekfunctie gebruiken. Beterschap.

Login of registreer om te reageren