Relatie astma en griep

16-03-2018 om 13:29 uur

Goedemiddag,

Sinds een aantal maanden weet ik dat ik niet-allergische astma heb. Ik ben elke winter vaak ziek; griep-achtige klachten. Nu ben ik weer ruim een week ziek geweest, voor de vierde keer in drie maanden tijd. Mijn energie is totaal weg.
Zojuist had ik een gesprek met mijn werkgever waaruit bleek dat ik het risico loop daar niet te kunnen blijven als ik zo vaak ziek ben. Nu wil ik graag weten of er een relatie is tussen astma en vaker ziek zijn/griep hebben en of het met astma te maken kan hebben dat ik altijd veel vaker ziek ben dan anderen. Mijn werkgever wil weten wat we kunnen doen om het ziekteverzuim terug te dringen.

Ik hoop iets van u te horen.

Login of registreer om te reageren
16-03-2018 om 13:59 uur

Je bent grvoeliger voor luchtweginfecties als je een longziekte hebt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-04-2018 om 19:36 uur

beste Drost
bij astma zijn je luchtwegen overprikkelbaar en inderdaad ben je daarmee ook gevoeliger voor luchtweginfecties. wanneer je astma goed onder controle is heb je weinig last en krijg je ook minder snel infecties. meestal is daarvoor een adequate dosis beschermende medicatie nodig (inhalatiesteroïden), en wat nodig is bepaalt je arts op basis van ervaringen over enkele tot meerdere maanden. in de winter kan het zijn dat je meer beschermende medicatie nodig hebt dan in de zomer. als je ondanks adequate inhalatiemedicijnen veel infecties houdt moet er bekeken worden of er geen andere reden voor is dan astma, bijvoorbeeld een afweerstoornis of bepaalde afwijkingen aan de luchtwegen. dit is iets

Login of registreer om te reageren