Na longembolie stoppen of doorgaan met medicijnen?

13-03-2018 om 12:21 uur

Hallo,
Ik heb ongeveer een half jaar geleden trombose gehad in mijn been en waarschijnlijk als gevolg daarvan longembolie. Meerdere kleintje in beide longen. Nu is het half jaar voorbij en zit ik met een dilemma. Stoppen met de medicijnen is optie 1 met daarbij de kans dat de longembolie terugkomt, doorgaan met de medicijnen is optie 2 met de kans op bloedingen.
Ik gebruik Xeralto 20 mg 1x per dag. Mijn longarts legde mij dit dilemma voor en zei dat het eigenlijk kiezen is uit 2 kwaden. Eenmaak thuis aangekomen bedacht ik dat ik niet gevraagd heb hoe groot, procentueel, de kans is op het ene en het andere. Dat maakt het beslissen misschien wat makkelijker.
Overige info: ik rook niet, heb geen overgewicht, drink sporadisch en gebruik als andere medicijnen alleen een bloeddrukverlagend middel en vitamine B12, D en foliumzuur (ivm vermoeidheid)
Kunt u mij advies of meer informatie geven?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-03-2018 om 13:47 uur

Beste P van Huizen

De dosering van je medicijn kan in sommige gevallen worden gehalveerd. Dit hangt af van het feit of er na een behandeling van 6 maanden nog een verhoogd risico bestaat opnieuw "trombose" te krijgen. Om dat juist in te schatten moet je het ook nog eens de kans op een bloeding meenemen.
Ik zou het bespreken met je eigen longarts.

Groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren