Copd astma griep prednison benauwd en pijnlijke hoest

05-03-2018 om 14:30 uur

Hallo,

Zo gooi er maar wat kernwoorden in.
Afgelopen donderdag de griep overgenomen van mijn zoontje.
Mijn zoon is 12 jaar bij hem alleen hoge koorts en vermoeidheid. Een beetje hoesten erbij.

Bij mij naast koorts en vermoeidheid, een (zeer) pijnlijke onproductieve hoest.
Vrijdag bij de huisarts geweest, een CRP van 31, dus geen bacteriële ontsteking.
IK heb nu een prednison kuur voor 5-10 dagen. (mag ik zelf kiezen hoelang ik hier mee doorga).

Nu mijn eigenlijke vraag, ik heb al veel vaker prednison gehad voor de Astma, en die werkte soms al de zelfde dag/ of de volgende dag.

Nu 4 dagen aan de prednison,. De koorts is weg, maar de benauwdheid is nog het zelfde (en soms zelfs erger).
Het is ook een soort benauwdheid dat ik niet echt ken. Alsof ik helemaal vol met slijm zit, maar bij hoesten doen mijn borstbeen, keel en bronchiën erg zeer.
Er komt geen slijm mee (bijna nooit).

Vandaag de assistente van de huisarts gevraagd, en die zegt 'Misschien heb je wel geen slijm'

Maar waar komt die benauwdheid dan vandaan?
En tip gevraagd,, Hoesten via siroop of zo te onderdrukken, of juist blijven hoesten om zo een echt longontsteking te voorkomen?

Alvast bedankt ,

Victor de Bruyn
ps. Ik gebuik sprivia, entolin, en symbicort

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 14:44 uur

Beste Victor,
Ik vind hoesten heel vervelend, maar probeer wel zoveel
te hoesten dat de longen niet te vol gaan zitten.
Hoestdempende middelen zoals codeine gebruik ik bijna nooit.
Afgelopen tijd is voor mij geen goede tijd geweest, griep, bronchitis
alles wat een virus is is bij mij langs geweest.
Ik hoop met de komst van de lente het beter gaat.
Prednison is voor mij alleen in uiterste nood, omdat ik er
te depressief van wordt. Het helpt dan wel en heel snel maar dat
zal bij iedereen verschillend zijn.
Ook voor jou beterschap

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 14:54 uur

Beste Joop,

Ik vind hoesten normaal ook geen probleem. Sterker nog, heb een dubbele longontsteking gehad, toen ik een Rib gebroken tijdens een hoestbui. Toen durfde/kon ik een tijd lang niet of nauwelijks hoesten.
Zo erg is het gelukkig nu niet, maar het voelt wel, alsof ik mijn hele keel een longen kapot hoest.
Ben bang dat er een bloedvaatje knapt en er wat bloed meekomt. (zit nu eenmaal tussen de oren).

Joop, ik ga toch proberen om te hoesten, maar alleen als het echt niet anders kan.

dank je wel

Victor

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 16:48 uur

Maar blijft de vraag, waar komt die benauwdheid dan vandaan??

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 18:48 uur

@victorluzon , de erge benauwdheid kan ook met weersomstandigheden te maken hebben, door de kou was de lucht extreem droog, nu opeens een grote omslag en een stuk warmer, daar kun je heel erg op reageren.
Ik heb zelf ook copd 4 en astma en ben al weken erg benauwd, maand geleden prednisonkuurtje gehad, nu niet meer ziek maar bij inspanning stikbenauwd.
Sterkte hoor, t is vervelend genoeg en vertrouw je het niet dan aan de bel trekken, bij huisarts of longarts.
Groetjes, Jolien

@Anita2, hepatitus E? Dat is een ontsteking van de lever,lijkt mij niet echt bij deze klachten horen toch? Maar ik kan het mis hebben..

Login of registreer om te reageren
05-03-2018 om 20:35 uur

Ik geloof, dat het vorig jaar bij mij gebeurde: ik werd erg ziek, heel erg benauwd, had totaal geen eetlust meer en als ik iets at was het maar de helft van wat ik normaal at, meer kreeg ik niet op. Of ik koorts had, weet ik niet meer. Wel had ik zeer donkere urine en heel lichte ontlasting. Het ergste was inderdaad die extreme benauwdheid, ik leek wel een heel oude vrouw, een stap verzetten was een hele opgave.
Bij de huisarts geweest, niets te horen aan mijn longen. Naar de dietiste gegaan vanwege het gebrek aan eetlust. Ook bij haar aangegeven, dat ik amper tot bij haar praktijk kon komen, terwijl het helemaal niet zo ver weg was. Ook zij reageerde daar niet op. Naar het ziekenhuis gebeld, ik kon sputum komen inleveren. Daar werd niets aan gezien.
In die tijd flauw gevallen toen ik op het toilet zat 's nachts. Het toilet is direkt naast de inloopdouche, ik werd wakker op de harde douchevloer met een bebloed, gezwollen gezicht (had een snee aan het einde van de wenkbrauw), een wondje aan de arm, een wondje aan de heup en een stukje van een hoektand was ik kwijt. De vervanger van de huisarts kwam de volgende morgen, de dag er na kwamen ze bloed afnemen. Niets te zien aan het bloed. Ik was nog steeds erg benauwd en zeer zwak.
Langzaam knapte ik op.
Een tijdje daarna las ik op nieuwsberichten, dat huisartsen alert moesten zijn op een hepatitis-virus, omdat dat rondwaarde en gemakkelijk aangezien werd voor griep. Toen ik dat opzocht op Google, herkende ik de klachten en vermoed, dat ik dus dat virus heb gehad.

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 07:38 uur

dank je wel Jolien en Anita2.

Ik heb wel eetlust (iets minder), voor de rest drink ik normaal.
Gisteren eindelijk een paar keer sputum gehoest (niet veel) maar daar put ik de hoop maar uit.
Vooral in de ochtend en de avond heb ik er last van. Naar school gaan van mijn zoon levert altijd veel stress op (ADHD).
Ik moet dus ook zeker op mijn ademhaling letten. (via de buik dus)

ik hou jullie op de hoogte. (hephtitus zoek ik even op).

groet,

Victor

Login of registreer om te reageren
06-03-2018 om 07:57 uur

Waarschijnlijk ben je gewoon benauwd door een astmatische reactie en niet door sputum. De kleine spiertjes rond je longen trekken dan samen.

Je kan proberen of je minder last hebt als je een kussen tegen je borstkas houdt, met hoesten.

Login of registreer om te reageren
07-03-2018 om 10:43 uur

Nou we zijn even verder. Nog steeds benauwd (wel iets minder) maar de sputum is eindelijk losgekomen. En hoe ook. Ik hoest echt veel slijm weg.

Hoesten doet ook iets minder pijn. Denk toch dat het de naweeën van de griep.
Nu snap ik ook dat veel ouderen een longontsteking pas na de griep krijgen.
Het kost namelijk veel kracht/techniek om dat slijm weg te hoesten

groet,

Victor

ps; Daantje, ik denk dat de eerste dagen i.d.d de astmatische reactie was. En ik had het idee dat mijn longen helemaal vol zaten, maar daar komen we niet meer achter. Bedankt voor de tip.

Login of registreer om te reageren
07-03-2018 om 11:54 uur

@victorluzon , fijn dat je nu beter kunt ophoesten, hopelijk zet de verbetering nu door.
Wat ook helpt voor makkelijker ophoesten is de methode :huffen
Ken je dat? Anders even opzoeken op google, is beetje moeilijk zo uit te leggen, het is vooral de ingeademde lucht met korte stootjes krachtig uitblazen
En er zijn meer methodes, misschien kun je het opzoeken.
Verder heeft het z'n tijd nodig om te herstellen, beterschap, Jolien

Login of registreer om te reageren