Longembolie en hoge bloeddruk

01-02-2018 om 19:41 uur

Ik heb een zeer zware dubbele longembolie gehad in 2015. Daarbij werd ook een licht verhoogde bloeddruk gecontroleerd. Dit moest in de gaten worden gehouden volgens de cardioloog. Nu bleek uit de 24 uursmeting dat er overdag meer metingen qua bovendruk boven de 140 zijn dan eronder. 's Nachts zakt de bloeddruk redelijk. In hoeverre kan een hoge bovendruk kwaad voor de bloedvaten en bij welke waardes moet je gaan behandelen? Ik heb wel eens gehoord dat er bij een hoge bovendruk deeltjes kunnen loslaten die ook weer een longembolie kunnen veroorzaken, klopt dit? Ik hoor het graag.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-03-2018 om 11:00 uur

Een verhoogde bloeddruk is eigenlijk een onderwerp die bij de huisarts of internist thuis hoort. Wat ik erover kan zeggen als longarts is dat hoge bloeddruk na jaren schade geeft aan de wand van de bloedvaten, in het bijzonder de slagaders van de lichaamscirculatie. Dit geeft op de lange termijn meer kans op hart en vaatziekten, beroertes en nierschade. Er is geen afkappunt waarboven je moet gaan behandelen. Er zijn meer factoren die worden meegewogen zoals, geslacht, leeftijd, suikerziekte en dergelijke. De huisarts of internist kan dat goed beoordelen. Naar mijn weten is hoge bloeddruk geen risicofactor voor het ontwikkelen van nieuwe longembolieën. Longembolieen zijn stolsels van bloed die in de longvaten vastlopen. Ze komen uit de aders, het lage druk gedeelte van de bloedsomloop dat het bloed afvoert. In de slagaders zit het hoge bloeddruk gedeelte van de lichaamscirculatie waar de hoge bloeddruk schade aan de bloedvaten kan veroorzaken.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren