Verlaagde diffusie

28-01-2018 om 22:30 uur

Hi iedereen

Ik kreeg een week geleden te horen dat ik kamp met een verlaagde diffusiecapaciteit. Deze bedroeg 70% en omgerekend naar de grootte(?) van longen nog 56%. Saturatie aan vinger gemeten was wel 99%.

Ik ben vnl heel kortademig bij inspanning, bij het plat neerliggen en na een maaltijd. Het voelt dan alsof ik door rietje adem, vooral uitademen gaat niet goed. Ik had paren jaren geleden last van hyperventilatie, maar dat voelde toen anders (hartkloppingen, zweten,...).

Ik had de indruk dat longarts aan emfyseem denkt. Hij wil nog CT scan enz. Kan het echter zijn dat ik door slecht functionerend middenrif afwijkende resultaten heb? Dat het geen emfyseem is? Ik ben nog maar 33jaar, leefde gezond, sporten maar tot voor kort gelegenheidsroker geweest. Ik vind het wel een zwaar verdict...:-(

Inez

Login of registreer om te reageren
29-01-2018 om 08:22 uur

@inezj
Het begrip “CT-scan” is toch een beetje beladen. Ten onrechte, want met CT kan de longarts bepaalde aandoeningen aantonen of juist uitsluiten. Ik herken je symptomen overigens wel, ik heb er een tijdlang last van gehad. Vooral direct na het eten. Ik neem aan dat je je vermoeden over je middenrif aan je longarts hebt verteld? Wel belangrijk, want gezien de CT is de longarts nog zoekende naar een oorzaak.

Login of registreer om te reageren