Pleurale calcificaties

15-12-2017 om 22:34 uur

Op mijn thoraxfoto zijn pleurale calcificaties geconstateerd bij mijn rechterlong. Ik heb even gebeld en de doktersassistente voor de uitslag en ze gaf aan dat de foto in orde is en dat deze calcificaties geen punt zijn. Ik krijg daar om die reden geen consult meer voor bij de huisarts.
Ik weet, dat je als leek, niet teveel moet zoeken naar dit soort zaken op internet, maar Ik ben wel nieuwsgierig wat het betekent en of het niet verder onderzoek vereist ?

Login of registreer om te reageren
15-12-2017 om 22:48 uur

Dan moet je een afspraak maken met de aanvragend arts om de uitslag te bespreken.

Login of registreer om te reageren
16-12-2017 om 10:24 uur

Beste Daantje, dit is inderdaad correct. De doktersassistente gaf aan dat het niets bijzonders was, en dat is op geleide van de huisarts. Ik was er dus gewoon benieuwd naar, vandaar de vraag op dit forum
Mijn huisarts is overigens geen longarts en ik ben ook niet onder behandeling van een longarts.
Ik stel dus een gerichte vraag aan een longarts

Login of registreer om te reageren
16-12-2017 om 12:53 uur

Sorry, maar ik vind het heel raar als een assistente dit doet. M.i. gaat zij buiten haar boekje dan.
Een dokter hoort jou te vertellen wat dit betekent en in hoeverre dit onschuldig is of niet.
Als het op geleide (betekent dit op zijn verzoek in dit geval?) gebeurt, is het een lakse arts.

Login of registreer om te reageren
16-12-2017 om 14:33 uur

Het lijkt mij ook dat een arts dit hoort uit te leggen, je hoort/leest wel de term pleurale calcificaties dan mag je ook uitleg verwachten, of dit nu niks te betekenen heeft of niet aan ernst.
Ik denk zelf aan kalkspatjes maar ben geen arts maar aangezien ik zoiets in mijn schouder heb en daar werd ook de term calcificaties gebruikt.
Succes! Jolien

Login of registreer om te reageren
18-12-2017 om 09:09 uur

Hi laluna.

Zoals ook anderen hierboven al aangeven moet je dit soort uitslagen bespreken met je behandelend arts. Die kan de uitslag interpreteren en je vragen beantwoorden en je ook uitleggen waarom verder onderzoek niet nodig is. Ons advies is dan ook: maak een afspraak. We hopen dat je snel duidelijkheid hebt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren