spirometrie

08-12-2017 om 08:18 uur

Hallo,

Gisteren heb ik een spirometrie gehad bij de verpleegkundige van onze huisarts omdat ik bijna altijd erg moet hoesten bij een verkoudheid. Nu heb ik het idee dat de test niet zo goed ging, maar ik krijg volgende week pas de uitslag. Ik haalde net 8 (van de 10) bij uitademing (peak flow), zag ik aan de grafiek die de verpleegkundige mij liet zien. Is dit een normale waarde of zou ik tot de 10 moeten komen. Ik ben 41, vrouw, 167 cm en weeg 59 kilo.

Is het zo dat vooraf de grafiek al op leeftijd, lengte en geslacht wordt 'afgesteld', en vrouwen van mijn leeftijd en mijn lengte gemiddeld tot 10 komen of is het een algemene grafiek en zou 8 gemiddeld of bovengemiddeld zijn gezien mijn leeftijd, geslacht en lengte. De verpleegkundige wilde er niets over loslaten helaas. Verder zag het verloop van de lijn in de grafiek er volgens mij wel redelijk normaal uit, voor zover ik dacht gezien te hebben.

Na het 'pufje' nog een keer de test gedaan, maar er was niet veel verbetering te zien.

Groet

Login of registreer om te reageren
08-12-2017 om 13:33 uur

Hoi Sebben, zoals ik het interpreteer blies jij 80% en dat is niet slecht. Na het pufje was er geen verbetering dat betekent dat je geen astma hebt of dat je qua medicatie goed ingesteld bent.
De assistente stelt idd vooraf in wat de normaalwaardes zijn voor een vrouw van jouw leeftijd, lengte en gewicht. Alles boven de 80 procent is best goed hoor.
Als er een hobbeltje in het lijntje zit, betekent dat dat er een obstructie (slijm bijv) zit.
Maar de longarts kan het misschien beter beoordelen, al heb je wel weinig gegevens.

Login of registreer om te reageren
08-12-2017 om 20:42 uur

Hoi Thirza,

Bedankt voor je antwoord. Is 10 dan de maximale longinhoud die iemand van mijn geslacht, leeftijd, llengte kan hebben of de gemiddelde longinhoud? Als 10 het gemiddelde is, dan is 8 dus ondergemiddeld? Zegt dit iets over iemands gezondheid of conditie? Of is het gewoon een kwestie van grote of kleine longen hebben?

Groet, Sebben

Login of registreer om te reageren
10-12-2017 om 09:05 uur

Ik denk nu dat ik misschien niet helemaal goed geblazen heb, vannuit mijn borstkas i.p.v. vanuit mijn buik. Gebeurt dit vaker?

Login of registreer om te reageren
10-12-2017 om 10:06 uur

@sebben
Ja, “verkeerd” blazen gebeurt erg vaak. Maar de verpleegkundige ziet dat meteen en legt zonodig uit hoe het dan wél moet. Verkeerd blazen zien ze ook op de grafieken. Ik bespeur grote onrust en zorgen bij jou. Dat blijkt uit je woorden. De verpleegkundige wilde niets loslaten omdat uitsluitend de arts een diagnose mag stellen. Een zwijgende verpleegkundige betekent dus niet per sé dat er iets mis is. Je pech is dat de arts kennelijk weinig tijd heeft. Maar je enige optie is om rustig af te wachten en je niet op te zitten vreten. Ik begrijp je zorgen heel goed maar zoals Thirza al zei is 80% nog goed, vooral omdat de longen een bepaalde reserve hebben.

Login of registreer om te reageren
10-12-2017 om 12:03 uur

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik moet het inderdaad maar even afwachten...

Groetjes, Sebben

Login of registreer om te reageren