Bijwerkingen Cortisone

07-12-2017 om 23:26 uur

Hallo!

4,5 jaar geleden onderging ik een longtransplantatie, als gevolg van Mucoviscidose.
Alles gaat prima met me, maar ik zit wel met iets vervelend. Net na de longtransplantatie begint de dosis cortisone vrij hoog, zo een 32mg per dag. Daarna bouwt het af. Sinds 2 jaar neem ik nog maar 2mg cortisone Medrol per dag. Vollemaansgezicht was verdwenen natuurlijk, kon bijna niet anders met zo een lage dosis. Nu sinds een klein jaar is mijn gezicht terug beginnen zwellen, het is weer een vollemaansgezicht zoals voordien, toen ik 32mg nam. Niets is veranderd buiten mijn immuunsuppresiva (van 2x per dag Prograft naar 1x per dag Adagraf).
Heeft iemand van jullie dit al eens meegemaakt? Ik weet echt niet wat er aan de hand is.

Ik testte al wel op mezelf een weekje 1mg cortisone Medrol en het vollemaansgezicht was verdwenen. Jammer genoeg moet ik eigelijk op 2mg per dag blijven van de arts.

Hopelijk weet iemand raad!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-01-2018 om 09:48 uur

het probleem lijkt dus toch in de cortisone te zitten.... wel vervelend want zoals ik het begrijp is het mogelijk een bijwerking die je zal moeten accepteren.... dat is moeilijk. bekend is dat bijwerkingen van steroïden dosis afhankelijk zijn maar ook afhankelijk van de duur van de behandeling.... Je zou nog eens de bijwerkingen van adagraf kunnen nazoeken. miscchien heeft dit middel eea wel versterkt.....

Login of registreer om te reageren