Longontsteking voor de derde keer in een jaar tijd

26-11-2017 om 16:33 uur

Hi,

Zoals je aan de titel kunt zien heb ik voor de derde keer een longontsteking opgelopen in een jaar tijd. Mijn huisarts zegt dat ik ‘gevoelige longen’ heb. Dit lijkt mij wat vreemd, aangezien ik pas net 21 jaar oud ben. Ik heb overigens nog nooit gerookt in mijn leven, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb een luchtwegfunctie test gedaan en er kwam niks geks uit, ook heb ik geen astma.

Wel word ik helemaal gek van het feit dat ik weer een longontsteking heb opgelopen. Ik zit er nu over na te denken om een afspraak te maken met mijn huisarts om mij door te verwijzen naar de longarts, maar wat zijn de gevolgen hiervan? Wat kan hij vinden wat mijn huisarts niet kan vinden? Of moet ik het anders aanpakken?

Groetjes, BB

Login of registreer om te reageren
26-11-2017 om 22:15 uur

Hallo BB, heeft de huisarts ook een longfoto laten maken?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-11-2017 om 14:49 uur

ip kan een longarts iemand met recidiverende luchtweg problemen goed begeleiden en analyseren. we kijken naar afweer problemen, schade van de longen en zoeken evt samen naar manieren om opnieuw infectie te voorkomen. Soms kunnen we ook niets betekenen.
de grens ligt een beetje bij 3 episodes van klachten, dus daar zit je dan net aan.... als bllijkt dat je ook astmatisch bent bijvoorbeeld dan kan de huisarts dat ook eerst analyseren en behandelen en dan zien of het beter gaat.
Nog een episode afwachten kan ook, en dan daarna naar een longarts.

Login of registreer om te reageren