Gebruik van Ventolin als voorbereiding op inhalatie seretide

23-10-2017 om 16:44 uur

Goedenavond. Ik heb een vraag over een tip, die ik heb gekregen van een nieuwe praktijkondersteuner (de vaste praktijkondersteuner is uit de roulatie). Ze adviseerde mij om Ventolin te gebruiken, alvorens ik seretide gebruik. Omdat de ventolin ervoor zorgt dat mijn luchtweg wordt verwijd, wordt de seretide beter opgenomen in mijn longen. Van de huisarts heb ik altijd begrepen dat ik Ventolin kan gebruiken als het nodig is, maar als ik het vaker dan 3 x per week gebruik, er opnieuw naar mijn medicijnen wordt gekeken. Kunt u aangeven of deze manier van gebruik handig is? Het klinkt logisch om Ventolin te gebruiken, maar wil het graag nog een keer voorleggen. Dit om overmatig medicijngebruik te voorkomen.

Login of registreer om te reageren
23-10-2017 om 20:26 uur

Ik doe dit al jaren.

Een puf Ventolin en dan mijn twee andere puffen.

Login of registreer om te reageren
24-10-2017 om 10:24 uur

Beste Rennie,

Als je dagelijks of zeer regelmatig beide medicijnen zou moeten inhaleren dan kun je eerst de ventolin en daarna de seretide nemen. Gebruik je incidenteel ventolin dan is het niet verstandig dit medicijn, alleen vanwege een betere opname dieper in de longen, extra te nemen. Seretide zelf bevat een langwerkende luchtwegverwijder en zorgt ook voor het verwijden van de luchtwegen tijdens het inhaleren. Ventolin wordt meestal naast de seretide voorgeschreven voor het geval iemand gedurende de dag of tijdens extra inspanning benauwd wordt. Ik zou zeggen als je astma stabiel is, houd je aan het advies van je huisart. En inderdaad heb je vaker ventolin nodig dan kan in overleg met je arts opnieuw naar de medicijnen gekeken worden.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
29-10-2017 om 15:02 uur

Beste Rennie,
Ook mijn huisarts gaf mij het advies om in tijden dat de astma moeilijk onder controle is
voor de seretide 2 puffen ventolin te nemen om de longen open te zetten, zodat de seretide beter opgenomen kan worden.
Ikzelf heb geen verschil gemerkt, maar het klinkt logisch.

Login of registreer om te reageren