Ervaringen met hypoallergene honden.

01-09-2017 om 17:45 uur

Goedeavond. Wat zijn jullie ervaringen van mensen met allergisch astma en hypo allergene honden? Mijn huisarts gelooft er niet in.

Ik heb zelf honden, katten en ratten gehad. Op een gegeven moment paste ik op een rat van een ander en kreeg het toen erg benauwd. Toen kwamen er allergieen boven water voor honden, katten (sterke allergie) ratten (minder sterke allergie), huisstofmijt, pollen, grassen en stuifmeel (klopt dat laatste wel?). Later bleek dat ik ook astma heb.

Ik had een hond en een kat en daar had ik eigenlijk geen echte klachten bij naar mijn idee. Niet hoesten etc als ik bij hen in de buurt was. Op advies van mijn huisarts heb ik ze weggedaan. Maar ik kan niet zeggen dat mijn gezondheid daarmee zoveel vooruit is gegaan. Hij is er ook geen voorstander van dat ik toch een hond weer terugneem omdat hij ook niet echt gelooft in hypoallerge honden.

Wat is jullie ervaring? Ik mis die honden heel erg en de psycholoog raadt me aan om toch maar weer een hond te nemen.
Of kan het zijn dat de klachten zich verder ontwikkelen en is het onomkeerbaar?

Met vriendelijke groet,

Nina

Login of registreer om te reageren
04-09-2017 om 08:56 uur

Beste Nina,

Ik kan me voorstellen dat je de honden mist en dat het psychisch goed voor je kan zijn om weer een hond te hebben, echter ik denk dat dit voor je astma niet zo goed zou kunnen uitpakken. Een allergie voor dieren kun je opbouwen als je daar gevoelig voor bent. Hier leest je er meer over: https://www.longfonds.nl/astma/prikkels/huisdieren.
Bij ieder hondenras komen allergenen vrij. Deze stof komt in de huisstof en in de lucht terecht en mensen ademen vervolgens de rondzwevende allergenen in.

Er is berichtgeving geweest dat er honden zijn die geen allergische reacties zouden geven, zoals de Labradoodle. Het is echter niet zo dat zo’n hond zondermeer geschikt is voor mensen die allergisch zijn. Mocht je besluiten om te proberen of het bij zo’n hond wel lukt ga dan op bezoek bij een fokker die een nestje heeft (het liefst in de winter als de verwarming aan is) en alle hondjes in huis zijn. Dan krijg je een goed beeld van een eventuele reactie. Zoek een fokker uit die je genoeg tijd geeft om te ervaren wat de hond eventueel met je doet en die de hond in het ergste geval terug neemt.

Succes met het nemen van de beslissing.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren