COPD en vliegreis

21-08-2017 om 15:49 uur

Hallo, ik zit met een probleem. Ik heb COPD en gebruik daarvoor 2x daags een pufje Oxis en 1x daags 2 pufjes Spiriva. Nu ben ik begin juli geopereerd aan iets anders en een week daarna werd ik zo benauwd dat iedere inspanning al teveel was. Prednisolon hielp niet en na 4 dagen bleek dat ik er een ontsteking in de longen zat en een atelectase, een afsluiting in de longen. Voor de ontsteking kreeg ik een antibioticum en dat heeft de ontsteking verholpen. ( mijn polsslag was half juli 120 en vorige week was deze 110, wat volgens de huisarts veel te hoog is ) De atelectase is verminderd na een nieuwe X-thorax foto vorige week maar nog wel licht aanwezig. Het probleem is dat ik sinds anderhalve week meer last van de longen heb gekregen, ze zitten vol slijm die moeilijk op te hoesten is ondanks ook slijm oplossers. Ik ben nog steeds snel kortademig en benauwd en hoest soms tegen het overgeven aan.( de nachten zijn verschrikkelijk doordat bij liggen het hoesten toe neemt ) Aankomende donderdag heb ik een afspraak bij de huisarts om een longfunctie test te laten doen om te laten onderzoeken of de COPD verslechterd is. Mijn vraag is hoofdzakelijk nu: is het verstandig om in deze situatie aan een vliegreis te gaan beginnen. Die staat gepland op 4 september a.s. Alvast bedankt voor jullie/uw antwoorden!

Login of registreer om te reageren
21-08-2017 om 16:08 uur

Ik denk dat alleen de artsen die jou goed kennen deze vraag kunnen beantwoorden.

Login of registreer om te reageren
22-08-2017 om 09:03 uur

Beste Oeznina,

Ook wij raden je aan met je arts te overleggen of vliegen begin september verstandig is. Je eigen arts kan dit het beste beoordelen.Beterschap!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
22-08-2017 om 15:42 uur

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Helaas is mijn eigen arts met vakantie maar zal dit zeker aankomende donderdag overleggen met zijn vervanger ( heb daar niet veel vertrouwen in maar goed, het is niet anders )

Login of registreer om te reageren
24-08-2017 om 15:24 uur

Helaas is er geen longfunctie test gedaan, diegene die dat doet is op vakantie en de artsen zelf doen dat dus hier niet ;( maar er is wel (alweer) een flinke bronchitis geconstateerd waar ik een 7-daagse kuur Prednisolon en Antibiotica voor heb gekregen. De vervangende arts zei nog wel, als je goed genoeg voelt om te gaan vliegen, er zijn genoeg en goede ziekenhuizen daar in Frankrijk.
Het is nu eerst afwachten wat de medicatie doet de komende dagen cq. week.

Login of registreer om te reageren