Diagnose COPD gold3/4

30-07-2017 om 07:49 uur

Hallo allemaal,
Ik ben Lucie en ik ben 52 jaar.
Onlangs kreeg ik na onderzoek in het ziekenhuis de diagnose COLD gold 3/4(longinhoud 29%)..na 2 winters ernstige luchtweginfecties te hebben gehad,afgelopen voorjaar AB en Prednison geslikt om er een beetje bovenop te komen.
Ik had al een vermoeden van mijn mogelijke COPD,omdat ik mantelzorger ben van iemand met ernstige COPD.
Ik werk als ZVer in de gehandicaptenzorg,een zware fysieke baan,nu ook met hoge werkdruk en stress om de tekorten aan personeel na de bezuinigingen, dus af en toe toch weer overstag gaan om een extra dienst te draaien..
Ik heb gerookt vroeger,maar ben 12 jaar geleden gestopt. Heb ook een lichte vorm van astma,maar nooit veel last gehad,alleen eczeem en last van de ijle lucht op vakanties in de bergen.
Ik heb borstkanker gehad,en het hele scala van behandelingen doorlopen..daarna nog verwijdering van baarmoeder en eierstokken.
Na iedere operatie weer snel teruggekeerd in mijn werkzaamheden..nooit opgeven en doorzetten!(ik vond,en vind "patiënt zijn" vreselijk..)
Nu dus COPD..een nieuwe wereld..mijn wereld op zijn kop op dit moment..wennen aan de diagnose,ongeloof dat dit mij overkomt..
Longtesten,en ook direct longfysio opgepakt,puffers..alles om me beter te voelen.
Ik leef een actief leven van werken,mantelzorgen en hobby's,gezin,familie en vrienden..
Ben altijd gezegend geweest met een sterk,slank en lenig lichaam,wat ook na ernstige ziektes en operaties het altijd weer" goed"ging doen..
Nu ervaar ik veel last,benauwdheid,ben kortademig en vermoeid.
Het is allemaal nieuw en emotioneel,ik probeer er niet aan toe te geven..