Diagnose COPD gold3/4

30-07-2017 om 07:49 uur

Hallo allemaal,
Ik ben Lucie en ik ben 52 jaar.
Onlangs kreeg ik na onderzoek in het ziekenhuis de diagnose COLD gold 3/4(longinhoud 29%)..na 2 winters ernstige luchtweginfecties te hebben gehad,afgelopen voorjaar AB en Prednison geslikt om er een beetje bovenop te komen.
Ik had al een vermoeden van mijn mogelijke COPD,omdat ik mantelzorger ben van iemand met ernstige COPD.
Ik werk als ZVer in de gehandicaptenzorg,een zware fysieke baan,nu ook met hoge werkdruk en stress om de tekorten aan personeel na de bezuinigingen, dus af en toe toch weer overstag gaan om een extra dienst te draaien..
Ik heb gerookt vroeger,maar ben 12 jaar geleden gestopt. Heb ook een lichte vorm van astma,maar nooit veel last gehad,alleen eczeem en last van de ijle lucht op vakanties in de bergen.
Ik heb borstkanker gehad,en het hele scala van behandelingen doorlopen..daarna nog verwijdering van baarmoeder en eierstokken.
Na iedere operatie weer snel teruggekeerd in mijn werkzaamheden..nooit opgeven en doorzetten!(ik vond,en vind "patiënt zijn" vreselijk..)
Nu dus COPD..een nieuwe wereld..mijn wereld op zijn kop op dit moment..wennen aan de diagnose,ongeloof dat dit mij overkomt..
Longtesten,en ook direct longfysio opgepakt,puffers..alles om me beter te voelen.
Ik leef een actief leven van werken,mantelzorgen en hobby's,gezin,familie en vrienden..
Ben altijd gezegend geweest met een sterk,slank en lenig lichaam,wat ook na ernstige ziektes en operaties het altijd weer" goed"ging doen..
Nu ervaar ik veel last,benauwdheid,ben kortademig en vermoeid.
Het is allemaal nieuw en emotioneel,ik probeer er niet aan toe te geven..
Ik loop tegen mijn beperkingen aan,maar vind dat nog moeilijk te accepteren,de gedachte ooit te moeten stoppen met werken is bizar,maar begint ook reëel te worden,ik hoor de longvp en haar advies zuinig te zijn op mijn lijf en longen,(29% longinhoud is niet de allerbeste score helaas)en serieus te gaan nadenken over stoppen met werken,en om beter mijn energie te gaan gebruiken .
De wereld van kanker was bekend terrein voor me,die heb ik gelukkig kunnen afsluiten,al blijven er altijd wel de spannende controles..
Nu dus de wereld van COPD,ook recent mijn wereld nu.
Direct in GOLD 3/4 geplaatst na alle testen..ik ben in de war,maar de puzzelstukjes vallen ook op zn plaats waarom ik me vaak zo moe,benauwd en akelig voel..
Ik ga binnenkort ook praten met het Medisch MW..ik heb veel steun aan mijn longvp,zij komt met goede adviezen en begeleiding..
Ik lees al jullie verhalen,en ervaar veel herkenning,dit was een goede stap op weg voor mij om me aansluiten bij het longforum..
Sterkte allemaal..
Groetjes van Lucie.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 11:30 uur

Welkom Lucie op dit forum.

Een heftig verhaal wat je hebt meegemaakt en dan nu COPD.

Ik zelf ben 51 en sinds januari bekend met COPD gold 2, maar herken je klachten.

Heb direct min levensstijl veranderd en de doorverwijzingen naar een fysiotherapeut en de diëtiste ter harte genomen.

Ben dus flink aan het knokken geslagen om me weer redelijk goed te voelen en te kunnen omgaan met de diagnose en bijbehoren klachten.

Dit is niet gemakkelijk, maar nu een half jaar verder te zijn werpt het nu zijn vruchten af.

Geleidelijk aan gaat het weliswaar langzaam, maar toch de goede kant op.

De vermoeidheid na inspanning of een benauwdheids aanval is nog het meest vervelende.

Voor wat betreft je baan het volgende, zelf niet opgeven, probeer dan in ieder geval via een arbeidskundige en bedrijfsarts afgekeurd te worden.

Wellicht kan het lonforum je hierover adviseren.

Sterkte gewenst en hoop dat dit forum je opweg jan helpen.

Groeten

Wim

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 12:57 uur

Welkom Lucie,
Heel herkenbaar waar je nu in zit met je gevoelens van schrik van je COPD. Ik heb deze fase inmiddels achter de rug en heb afgelopen winter hard geknokt aan mij conditie. ik ben in 9 maanden tijd 30 kg afgevallen en probeer dagelijks te trainen. In oktober. ga ik weer naar de fysio 2× in de week.
Lucie je zal meer ervaringen lezen die allemaal op die van jou lijkt, dus zet hem op ik ben 67 en mij is het ook gelukt. Ik ben van gold 3-4 naar 2-3 gegaan.
Succes en Gr. Shadow.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 17:16 uur

Hoi Shadow,

Knap van je en onderschrijf jouw ervaring.

Ik ben er nu een half jaar mee aan het worstelen, maar nu is het meer een leefstijl geworden en je voelt je ondanks alles echt beter en het is geen worstelen meer ook al is de ene dag niet hetzelfde met het andere vanwege het weer en af en toe een grens overschrijden hoort er ook bij.

Doorzettings vermogen is wel en pré.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 18:07 uur

Is ook zo, Boemer, ook met zon en feestdagen moet je niet afwijken van je dieet. Je weet waar je het voor doet.
Alleen wandelen kan ik 20 min. volhouden maar fietsen gaat veel beter en haal met gemak 40km. Maar ik blijf door trainen.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 18:33 uur

Hoi Shadow,

Wandelen is inderdaad zwaarder dan fietsen en weet nog steeds niet waarom.

Eigenlijk wel gek, maar goed er zijn genoeg andere alternatieven om te bewegen.

Login of registreer om te reageren
30-07-2017 om 19:02 uur

Fietsen doe je met je benen en wandelen met je hele lichaam. Je moet steeds jezelf vooruit duwen als je loopt.

Login of registreer om te reageren
31-07-2017 om 09:52 uur

Daar heb je een punt Stefanie, bedankt

Login of registreer om te reageren