COPD en puffers

27-07-2017 om 07:14 uur

Beste longarts,

Ik zat me zo eens wat af te vragen. Er wordt gezegd dat bij mensen met COPD de 1 secondewaarde niet voldoende of vaak helemaal niet stijgt na medicatie b.v. bij de longfunctietest.
Toch gebruiken veel COPD patienten dagelijks meerdere soorten luchtwegverwijders.
Nu vraag ik me dan natuurlijk af waarom....
Hopelijk heeft u een antwoord en uitleg behalve dat het puffen dan misschien een heel klein beetje helpt.

B.v.d.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-07-2017 om 09:52 uur

Bij astma patiënten is er een duidelijke verbetering te meten na inademing van een luchtweg verwijdend medicament. Bij COPD is dit inderdaad niet het geval.
Inhalatiemedicatie heeft bij langduriger gebruik (dus niet na 1 pufje) wel degelijk invloed op de FEV1 omdat de spierverslapping in de luchtwegen na verloop van tijd wel optreedt. Ook kun je de verbetering meten in de Bodybox. In deze 'glazen telefooncel' meet je de luchtwegweerstand. Die verbetert na verloop van tijd bij trouwe inname. Tot slot hebben luchtwegverwijders invloed op de hyperinflatie: de hoeveelheid lucht die achterblijft na maximale uitademing (VC en FRC).
Bovendien inhaleren veel COPD patiënten ontstekingsremmers die invloed hebben op de ontstekingsreactie in de slijmvliezen van de luchtwegen. Hierdoor vermindert de zwelling en wordt de doorgankelijkheid van de luchtwegen beter en dat kun je meten met de FEV1.
Veel COPD patiënten merken het effect van hun inhalatiemedicatie pas als ze deze een tijd niet meer innemen.

Login of registreer om te reageren
27-07-2017 om 10:23 uur

Beste Henk Ottten,
Wauw wat een mooie en duidelijke uitleg!
Veel dank!

Login of registreer om te reageren