Nieuwe gebruikers

MarcusMarcus Gebruiker
Er komen vaak nieuwe gebruikers wellicht is het handig om een gebruiksrichtlijn zonder betuttelend of belerend te zijn ergens aan het begin te zetten. Het komt steeds vaker voor namelijk dat nieuwe gebruikers berichten dubbel plaatsen of zich niet voorstellen.

Reacties

• ReuzenkakatoeReuzenkakatoe Moderator
    @Marcus
    Op zich een prima idee, en daarbij probeer ik me te verplaatsen in een nieuwe gebruiker die in hoge geestelijke nood na slecht nieuws van de dokter in meerdere topics een hulpkreet plaatst zonder zich eerst voor te stellen. Die gaat niet eerst de FAQ lezen. Dit moet, denk ik, erg goed doordacht worden. Mogelijk iets als een korte automatische welkomstboodschap met een vrijblijvende link naar de gedragsregels tijdens de eerste login of zo. Benieuwd hoe anderen dat zien, en wat er technisch mogelijk is. Helaas ben ik zelf al vergeten hoe de inschrijfprocedure ook al weer verliep. Dank voor de suggestie.
  • Bloempje74Bloempje74 Gebruiker
    Ik denk ook dat het goed is als er een korte duidelijke boodschap aan het begin bij aanmelding zou komen.
    Je komt op deze site terecht wanneer je het zelf niet meer weet( ziet zitten) en wil je zo snel mogelijk informatie ( hulp)
    Het is in het begin ook erg onduidelijk hoe de site werkt.
    Je komt er uiteindelijk vanzelf wel achter maar dan zijn er vaak al dubbele vragen gesteld ( is mij ook gebeurt) .
  • MarcusMarcus Gebruiker
    Het zou bijvoorbeeld naar mijn idee heel simpel kunnen op de homepagina..

Longforum

Overzicht

Welkom op het longforum. (en dan sticky)
    Mededelingen
    Feedback
  • GwennyGwenny Administrator
    Goede ideeen! We nemen het mee in het volgende crew overleg en gaan kijken hoe we dit vorm kunnen geven
  • ReuzenkakatoeReuzenkakatoe Moderator
    Ik sta achter Marcus in deze. Marcus komt vaker met goede ideeën.
  • Moos13Moos13 Gebruiker
    #6 edited 20 juni
    ik ben zelf nieuw hier en misschien heb ik het ook dubbel geplaatst omdat ik alleen de 1e regels van mijn topic zie. Is dat gewoon of heb ik iets fout gedaan? Ik heb mezelf daar ook voorgesteld. In topic 'hardnekkige longontsteking'. Sorry als ik nog niet alles snap.
  • GwennyGwenny Administrator
    Moos
    ik zie het inderdaad ik heb er 1 verwijderd
  • StuartStuart Gebruiker
    Waarom zou iemand zich verplicht moeten voorstellen Marcus? Die eis is er nooit geweest en als mensen liever een beetje anoniem blijven moet die vrijheid er zijn.
    Dit forum is opgericht om mensen te helpen, niet om mensen verplichtingen op te leggen. Mensen zijn gelukkig allemaal anders en het forum moet toegankelijk zijn en blijven voor iedereen.
  • ballingballing Gebruiker

Op zich klinkt het allemaal goed bedoeld en positief.
    Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een kwestie is van goed fatsoen. Zoals je een hand schud.

Echter neig ik me achter @Stuart te scharen omdat de vrijheid iets te doen of te laten een persoonlijke keuze is. Men treed niet in de vrijheid van een ander. Dat is ook een gulden fatsoensregel.
    Er wordt al veel te veel in ons leven geregeld en betutteld. Laten we dat hier niet doen.
  • VonJotVonJot Moderator
    #10 edited 9 augustus
    Zullen we weer even on topic gaan? Het gaat hier om hoe nieuwe gebruikers het forum zouden moeten kunnen (lekker wazig, maar wel correct) gebruiken, en niet wat wel en/of niet mag.
    Betuttelen, zoals je wilt, dat doen moderators achteraf zodra er opzet in het spel is of wordt vermoed. Verder corrigeren wij alleen maar en reiken een helpende hand aan hen die het nodig hebben of zelfs (durven te) vragen. Dank allemaal!
  • StuartStuart Gebruiker
    #11 edited 9 augustus
    Waar gaan we hier off topic dan? Jij bent 4 maanden lid van dit forum, ik 12 jaar en heb het mede opgericht. Ik verbaas me enorm dat je meent dat er off topic is gepost terwijl er precies 2 posts zijn geplaatst welke jij mogelijk niet voor 100% in orde acht? Heel vreemde reactie daar slechts inhoudelijk is gereageerd op de OP.
  • ballingballing Gebruiker
    Kan het ook niet helmaal volgen.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik houd er ook niet van om me verplicht voor te moeten stellen, een groot voordeel van het internet is toch juist dat je alleen hoeft te delen wat je kwijt wil en verder anoniem kan blijven.
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Voor zover ik me kan herinneren heb ik me ook niet officieel voorgesteld, ben er gewoon per toeval ingerold...
  • MarcusMarcus Gebruiker
    #15 edited 17 november
    Dank voor alle reacties hier. Mijn gedachten gaan niet uit naar een verplichte voorstel ronde, ook niet dat mensen anonimiteit zouden moeten opgeven. Ook heb ik geen enkele behoefte om te betuttelen, te regelen en of in iemands vrijheid te treden. Maar zoals vele andere topics gaat ook dit topic een kant op die een starter nooit bedoeld heeft. .... Meen ook dat er in een ander topic voorgesteld werd (als advies) om in het profiel een mogelijkheid te maken welke longziekten iemand heeft, ook zijn er in het verleden wel diverse topics over etiquette of andere forum aanwijzingen geweest.

Voorop staat dat ik het jammer vind dat mensen die zich voorstellen dit soms in meerdere topics doen, of iemand die in nood een vraag stelt dit in meerdere topics doet in de hoop gezien te worden. Het joehooeee hier ben ik effect. Vervolgens moeten die weer gewijzigd, verwijderd, bij elkaar gevoegd of soms anderszins bewerkt worden. Voor mensen die nood hebben geldt vaak een oud chinees spreekwoord ... "... in een vol kopje thee kan geen thee meer bij ...", juist die forumgebruikers moeten alle ruimte hebben om hun verhaal te kunnen doen.

Maar .... na maanden weer in te lezen vind ik inmiddels wel meer zaken jammer en verbaas ik me regelmatig.

- Meer en meer zie ik dat iemand een topic opent, diverse leden de moeite nemen om daar op te reageren er verder door de starter van het topic verder niet op gereageerd wordt.
    - Dat een topic een kant op gaat of verzand in een discussie die daar niet thuis hoort en dat er besloten moet worden om een topic dan maar te sluiten.
    - Dat er in diverse topics toch meer en meer direct op de persoon gespeeld wordt.
    - Dat er zelfs topics zijn waar iemand helemaal geen reactie krijgt.

Het lijkt steeds meer een internet forum te worden zoals er tientallen van zijn, zonder forumbeleid, zonder enige binding, waar elke gebruiker iets dumpt of een vraag stelt naar zijn of haar behoefte. Meer 'asynchroon' met elkaar overleggen en gebruiken. Ben blij dat het een forum voor en door iedereen is, zo breed mogelijk toegankelijk is voor iedereen, zo moet dat ook blijven, waar iedereen terecht kan met een vraag of voor advies. Waar iedereen, vanuit verschillende achtergronden en culturen, terecht kan met haar of zijn verhaal en waar ieder gerespecteerd wordt.

Mijn verbazing zal als grondslag hebben dat ik maanden (gelukkig) geen internet heb gehad en minder contact met de beschaving heb gehad. Vaak waren mijn enige metgezellen de elanden en de herten en kwam mijn voedsel zo uit het bos, het water of van eigen veld. Bij meerdaagse tochten moest ik vaak, als ik niet van hut naar hut trok, eerst een onderkomen voor de nacht maken. In algemeen was de dichtstbijzijnde Lidl 50- 75 kilometer of meer verderop.

Ben blij te zien dat vrijheid, nog steeds, hand in hand gaat samen met de daar bij behorende verantwoordelijkheid. Vaak geldt daarbij wel hoe groter de vrijheid hoe groter de daarbij behorende persoonlijke verantwoordelijkheid en zelfreflectie, zo moet ook ik mezelf dat steeds voor ogen houden.

Het wordt misschien tijd om permanent die solitaire levenswijze op te zoeken.
  • StuartStuart Gebruiker
    Je komt nogal negatief over moet ik eerlijk zeggen. Misschien is de laatste zin van je tirade de meest zinvolle.
    Dit is een internetforum, mensen zijn, gelukkig, allemaal anders en je zal het nooit ergens precies zo krijgen hoe jij het perfect acht. Men zou depressief worden van je bericht zeg.
Log in of Registreer om te reageren.