Wisseling medicijnen

23-05-2017 om 12:23 uur

Hallo allemaal,

Bij mij is sinds afgelopen januari COPD gold2 met emfyseem vastgesteld en kreeg daarvoor Duaklir.

Vorige week opnieuw een longtest gehad, maar die was nog steeds hetzelfde.

Salbutamol erbij gekregen, wat op zich direct helpt bij benauwdheid.
Gisteren ook een test voor Astma gehad, maar die was negatief.

Nu is de Duaklir vervangen door Foster en Spiriva en Avamys neusspray.

Heeft iemand ervaring met de laatste drie.

Alvast dank.

Login of registreer om te reageren
25-05-2017 om 17:32 uur

Ik gebruik al twee jaar Spiriva bij COPD II en emfyseem, wat goed bevalt. Het helpt goed tegen de benauwdheid en heeft bij mij geen bijwerkingen. Foster schijnt in het begin best wel heftige reacties te kunnen geven, maar dat schijnt snel te verbeteren. Uiteraard is dat voor iedereen verschillend maar het is wel zeker dat beide middelen op zich goed werken. Met Avamys heb ik geen ervaring.

Login of registreer om te reageren
25-05-2017 om 19:04 uur

Hoi Reuzenkakatoe,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik de medicijnen vanaf afgelopen dinsdag en het ademen en druk op de longen neemt al af.

Nog geen last van bijwerkingen gehad, gelukkig.

Nu maar hopen dat het beter wordt.

Groet,

Wim

Login of registreer om te reageren
31-05-2017 om 21:53 uur

Ik gebruik alle 3 de middelen (al is de foster laatst omgezet naar fostair, waarin verhoogde dosering van ontstekingsremmers zit).
Heb je specifieke vragen over deze middelen?

Login of registreer om te reageren
01-06-2017 om 12:05 uur

Ik heb ook al deze drie: foster, avamys en spiriva respimat. Ik ben er blij mee, maar heb er nu wel ook Qvar bij. Maar deze drie gebruik ik nu al een jaar of twee en is wel het fijnste vind ik

Login of registreer om te reageren
02-06-2017 om 16:33 uur

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reactie.

Ik gebruik ze nu bijna 1,5 week en heb er baat bij, wel heb ik last van heesheid en af en toe hoofdpijn, maar dat mag geen naam hebben tov het minder benauwd zijn.

Af en toe ben ik overdag nog wel eens benauwd en dan heb ik mijn salbutamol nog, die ik voor nood heb en die direct werkt.

Wel heb ik zo af toe het gevoel in mijn longen alsof ik mij heb verslikt, maar na een puf is het weer weg.

Al met al kan ik steeds beter weer functioneren en gaat het bij de fysio ook steeds beter.

Tezamen met de fysio en de diƫtist ga ik langzaam aan vooruit en wordt mijn wereld weer wat zonniger.

Helaas is werken nog niet gelukt gezien de benauwdheid en gevolgd door extreme vermoeidheid.

Met name dat laatste heeft veel invloed op mijn leven.

Login of registreer om te reageren
23-07-2017 om 20:27 uur

hoi JoJ-91
kun jemij vertellen wat Qvar is
ik heb namelijk foster 100 en atrovent voor inhalatie
maar niet echt verbetering met foster 100 is het een goed idee om aan de longarts foster 200 te vragen
en is Qvar ook gewoon een inhaler?
Graag info hierover,
bij voorbaat dank

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 10:26 uur

Qvar is ook gewoon een inhaler, zit beclometason in. Ik heb zelf ook eerst gegoogled wat het verschil was tussen de inhaler beclametason en de Qvar, maar Qvar schijnen kleinere deeltjes te zijn dus komt goed in je longen. Het is een corticocosteroid, dus een ontstekingsremmer in je longen. Mij helpt het in ieder geval goed. Ben blij dat ik deze er nu bij heb. Sinds ik deze in de combi er bij heb, heb ik eindelijk het idee dat het iets beter gaat.

Wat betreft Foster, volgens mij mag je de 200 minder vaak gebruiken dan de 100. De maximale dosis van de Foster 200/6 is 4 inhalaties, terwijl je van de Foster 100/6 wel 8 inhalaties mag gebruiken. Dus in principe zou het wisselen niet uit moeten maken denk ik.

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 13:55 uur

Ik heb 100/6 en mag 4x daags 2 pufjes = inderdaad 8. ( Heel soms smokkel ik en heb ik er 10 ).
In beide zit evenveel luchtwegverwijder.

Login of registreer om te reageren
24-07-2017 om 14:16 uur

Het verschil zit hem er in dat je bij de 200/6 wel een hogere dosis ontstekingsremmer krijgt maar geen hogere dosis luchtwegverwijder (die blijft 6).

Ik puf acht pufs 100/6 per dag maar als ik over zou gaan op 4 pufs 200/6 heb ik te weinig luchtwegverwijder.

Login of registreer om te reageren