Histamine-intolerantie en Dao tekort

10-04-2017 om 10:07 uur

sinds 2,5 jaar heeft mijn man heftige astma (nog nooit gehad en komt ook niet in de familie voor.) Hij krijgt nu naast alle puffers en tabletten sinds 4 maanden ook iedere maand een Xolair prik. De longarts vermoedt dat de Astma een allergische reactie is maar uit allergie testen is alleen naar voren gekomen dat hij een lichte allergie voor huisstofmijt heeft en voor olijfbomen (het rare is, als we op vakantie zijn en hij praktisch onder de olijfbomen slaapt hij vrijwel geen last heeft). Sinds 3 maanden heeft hij heel veel last van huiduitslag over zijn hele lijf, het ziet er werkelijk niet uit. Daar heeft hij dan van de huisarts weer het zalfje hydrocortison voor gekregen. Volgens de huisarts zou het allemaal ook van de prednison kunnen komen.
's Avonds valt hij om 20.00 al in slaap op de bank en als ik hem dan wakker maak en hij naar bed gaat kan hij niet meer slapen.
Hij is onwijs veel kg aangekomen, durft niet meer te sporten omdat hij dan te benauwd wordt. Hij heeft al fysiotherapie gehad maar ook dat hielp niet.
Nu zijn we rond gaan zoeken omdat er nog steeds geen oorzaken zijn gevonden op de Astma en uitslag en kwamen wij uit op Histamine-intolerantie en Dao tekort.
Is hier iemand bekend mee? en hoe is dit te onderzoeken? Een histamine-provocatie test heeft zijn longarts nog niet uitgevoerd omdat dat volgens haar niet nodig is. Hij kan ook geen dag zonder medicatie....

Wie weet hoe we hiermee verder moeten? Hij wordt er gek van.

Login of registreer om te reageren
11-04-2017 om 11:12 uur

Wat moet dit moeilijk zijn voor je man! En voor jou als partner natuurlijk ook.

Ik heb niet veel verstand van histamine intolerantie, maar bij het vermoeden van een voedselintolerantie kun je meestal goed bij een diëtist terecht voor hulp. Door met een diëtist je eetpatroon onder de loep te nemen en eventueel een eliminatie dieet te volgen kan een hoop ontdekt worden.

Daarnaast kun je natuurlijk aan de huisarts vragen wat er getest kan worden en welke ideeën hij/zij verder heeft.

Sterkte er mee!

Login of registreer om te reageren