aerochamber

Door de foster is mijn aerochamber al na een paar maanden wit uitgeslagen, t lijkt mist. Volgens de bijsluiter kan dit niet, dus overlegd met de apotheek en ook zei vonden dat dit niet mocht , daarom een nieuwe aerochamber.
Nieuwschierig toch even een mail gestuurd naar teva.
Hier het antwoord, misschien dat jullie hier ook wat aan hebben :-)

Geachte mevrouw,

Bij sommige geneesmiddelen, kan een witte aanslag ontstaan in de Aerochamber, ondanks het schoonmaken van de Aerochamber volgens de bijsluiter. Dit is niet schadelijk voor de Aerochamber, zolang de in- en uitstroomopeningen niet verstopt zijn. Eventueel gevormde witte aanslag kan verwijderd worden met een zachte microvezeldoekje.

Met vriendelijke groeten,

Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• flower22flower22 Gebruiker
    Wel een bijzonder antwoord want je mag toch alleen het mondstuk schoonmaken met doekjes? Ik bedoel dat je het andere stuk niet mag drogen etc omdat het dan statisch wordt, zou dat dan wel met een microvezeldoekje mogen?
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Je kan het toch in een sopje met een doekje schoonmaken, dan nog even door het sop halen en dan laten drogen?
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Ik ga er van uit dat dit antwoord klopt, komt immers van TEVA vandaan.
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Ik vind het fijn om te weten dat de witte aanslag dus geen kwaad kan. Bedankt voor t doorgeven @ems!
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Mijne is ook altijd snel mistig. Ik heb nu een maand ongeveer een nieuwe en is nu al niet meer helder dus dat klopt wel. Foster en soms ventolin.
  • TeeWeeTeeWee Gebruiker
    Hier is de gouden tip!
    Niet meer uitblazen in de aerochamber.
    Ik doe dit al sinds juli en mijn voorzetstuk is nog net zo mooi dan toen ik hem kreeg in juli.
    Ik was hem nog wel om de week in lauw water en via de lucht laten drogen.
    Succes voor jullie allen gewenst.

TeeWee.
  • SuusjeSuusje Gebruiker
    Hoi TeeWee :-h

Is het niet de bedoeling dat je uitademt in dat ding zodat de medicijnen die je de eerste keer niet ingeademd hebt je daarna nog inademd? Of is dat heel dom gedacht van mij.

Groet
    Suus
  • StefanieStefanie Gebruiker
    Suusje je kunt het uitademen door je neus doen en toch je mond er aan houden en meermaals inademen ( zo doe ik het ) echter toch een mistige voorzetkamer.
  • SuusjeSuusje Gebruiker
    Die van mij is ook mistig hoor Stefanie, maar ik dacht dat je per se in dat ding moest uitademen ook.
  • WaterlelieWaterlelie Gebruiker
    Nou ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enigste ben met zo'n mistige vzk en dat het geen kwaad kan. Mijn lvk stond er zelf raar van te kijken dat hij zo wit uitslaat en kwam met wat tips die eerder het tegendeel veroorzaakten ;) Maar met de seretide gaat dat dus net zo. Ik vervang hem (zolang mijn verzekeraar er 2 per jaar blijft vergoeden) ieder half jaar. Nu is 'ie er ook weer bijna aan toe, kan er nauwelijks nog door kijken.

@Suus: Volgens mij gaat de lucht die je via de vzk uitblaast niet weer terug, maar erlangs. Overigens adem ik bijna nooit uit in de vzk en is die van mij zo mistig als wat, dus helaas is die tip ook niet altijd werkzaam. En het is ook niet zozeer het monstuk dat wit is, maar echt dat ding zelf :p
  • SuusjeSuusje Gebruiker
    @lelie, die spacechamber gaat het er inderdaad langs, heb net even geprobeerd _O- . Met Alvesco hier ook mist. Dus zal wel het coriticosteroid zijn.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Ik gebruik hem alleen voor atimos en atrovent en heb het niet.

Volgens mijn vroegere huisarts heb je bij uitademen door je neus nog enig effect van de medicatie in je bovenste luchtwegen en dat kan mooi meegenomen zijn.
  • TeeWeeTeeWee Gebruiker
    Wanneer je de gebruiksaanwijzing leest - bij punt 2 bovenaan de folder - lees je dat de ingeademde lucht niet weer terug kan in de kamer.
    Wanneer je kamer wit blijft is de vraag of je misschien je pufje er steeds op laat zitten.
    In de genoemde gebruiksaanwijzing staat niet dat je dat moet doen. De achtergebleven poederdeeltjes blijven dan opgesloten zitten en deze worden na enige tijd steeds talrijker in de grote kamer.

Gebruiksaanwijzing: http://www.mijnaerochamber.nl/pdf/mondstuk_aerochamber.pdf

TeeWee.
    t is natuurlijk niet de bedoeling geweest dat er een hele discussie komt over hoe je de aerochamber moet gebruiken. heb je hier vragen over dan moet je denk ik bij de apotheek zijn :-)

en t witte komt van aanslag van sommige medicatie zoals TEVA mij mailt. t heeft niks te maken met uitademen of pufje op de aerochamber wel of niet laten zitten.
  • Emma25Emma25 Gebruiker
    Door de foster slaat ie idd flink wit uit! Ik heb een tijdje aan de flutiform gezeten met een nieuwe en die bleef mooi schoon. Zelfs dagelijks omspoelen heeft niet zoveel effect. ik heb van de zomer nog een nieuwe gehad bij m'n revalidatie, die word gedeclareerd op de grote hoop. Dus van de week nog ff foster bestellen en dan nog even een nieuwe vragen voor het einde van het jaar bij de apotheek. Ik maak m eigenlijk nooit schoon met een doekje, dan schijnt de foster niet meer goed te 'glijden' om het zo maar te noemen.
  • WaterlelieWaterlelie Gebruiker
    TeeWee schreef: »
    Wanneer je de gebruiksaanwijzing leest - bij punt 2 bovenaan de folder - lees je dat de ingeademde lucht niet weer terug kan in de kamer.
    Wanneer je kamer wit blijft is de vraag of je misschien je pufje er steeds op laat zitten.
    In de genoemde gebruiksaanwijzing staat niet dat je dat moet doen. De achtergebleven poederdeeltjes blijven dan opgesloten zitten en deze worden na enige tijd steeds talrijker in de grote kamer.

Gebruiksaanwijzing: http://www.mijnaerochamber.nl/pdf/mondstuk_aerochamber.pdf

TeeWee.
    Ik gebruik de vzk keurig volgens gebruiksaanwijzing en laat mijn puffer er beslist niet in zitten. Dit is dus niet de oorzaak van het wit uitslaan bij mij.. Het is dus echt de seretide die hem zo wit uit doet slaan. Ik heb inderdaad wel eens een doekje door een oude vzk gehaald (die toch de prullenbak in ging), pff, wat schrok ik daar van zeg, zo wit werd dat doekje :O

• NoordelingNoordeling Gebruiker
    #17 edited december 2016
    Ik maak die van mij schoon in een hand warm sopje en een microvezel doekje .
    Ik haal elk jaar een nieuwe .. Ik gebruik de van het jaar daar voor echter nog wel .
    Zo heb ik een in gebruik en kan ik in alle rust de andre schoonmaken en laten drogen .
    Het mond stukje maak ik schoon met een waten staafje . En als het er niet meer af wil met een tanden stoker .. Doe ik al jaren zo en gaat ook al jaren goed .
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    emsepems schreef: »
    Door de foster is mijn aerochamber al na een paar maanden wit uitgeslagen, t lijkt mist. Volgens de bijsluiter kan dit niet, dus overlegd met de apotheek en ook zei vonden dat dit niet mocht , daarom een nieuwe aerochamber.
    Nieuwschierig toch even een mail gestuurd naar teva.
    Hier het antwoord, misschien dat jullie hier ook wat aan hebben :-)

Geachte mevrouw,

Bij sommige geneesmiddelen, kan een witte aanslag ontstaan in de Aerochamber, ondanks het schoonmaken van de Aerochamber volgens de bijsluiter. Dit is niet schadelijk voor de Aerochamber, zolang de in- en uitstroomopeningen niet verstopt zijn. Eventueel gevormde witte aanslag kan verwijderd worden met een zachte microvezeldoekje.

Met vriendelijke groeten,

Dit is een oud topic. Maar deze vraag had ik dus ook. Sinds ik Foster gebruik wordt de aerochamber wit.Gebruik dan ook een microvezeldoekje (brillendoekje). Je haalt er niet alles mee weg. Zo te lezen kan het geen kwaad dus.

Misschien is er in de tijd een nieuwe oplossing gekomen???
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Ik doe mijn aerochamber eerst in de vaatwasser, mild programma en spoel hem daarna na en laat hem drogen , maar ook hier ook wazig door de foster denk ik.
    Ik heb er altijd 2 zodat als de 1 droogt, ik de ander kan gebruiken.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Ik heb ook reserve. Dus het is normaal.
    Ik denk het wel bij bepaalde pufjes, zolang hij t maar goed doet en schoon is zal t geen kwaad kunnen denk ik.
    Ziet er wat smoezelig uit he?
    Ja moet ook wel een reserve want drogen duurt vest lang, krijg ze ook vergoedt
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Ik krijg ze 1 x per jaar. Ik heb er laatst zelf 2 gekocht omdat ik hoorde dat ze eruit gingen. En ik vind ze prettig in gebruik. :)
  • Bloempje74Bloempje74 Gebruiker
    Bij mij slaan ze ook uit en denk dat het voornamelijk door de foster komt.
    Ik heb het afgelopen jaar al 3 aerochambers gehad en hoefde ze niet zelf te betalen afgelopen week weer een nieuwe gehaald... Dacht nu moet ik betalen maar de apotheek zei dat bij zoveel pufjes per dag het te verantwoorden is waarom je er meerdere per jaar nodig hebt.
  • Anna50Anna50 Gebruiker
    Aardige apotheek. Ga het ook proberen. :)
    Ik krijg ook meerdere in een jaar
    Meestal zet mijn longarts op het recept dat ik er 2 nodig heb, altijd nog vergoed gekregen ,ooit 1 x een 3e wel zelf betaald.
    Wat wel jammer is dat vanaf 2019 vit d uit het pakket is gegaan, oeps niet on topic maar wilde t ff kwijt
    goudvisje schreef: »
    Meestal zet mijn longarts op het recept dat ik er 2 nodig heb, altijd nog vergoed gekregen ,ooit 1 x een 3e wel zelf betaald.
    Wat wel jammer is dat vanaf 2019 vit d uit het pakket is gegaan, oeps niet on topic maar wilde t ff kwijt

Off topic: hangt van je aanvullende verzekering af of je de vit d vergoed krijgt. Soms is er een zinnetje dat je bv 20o euro vergoed krijgt als t niet in t pakket zit maar wel voorgeschreven door arts.
    On topic, geldt ook voor aerochamber
    goudvisje schreef: »

Of topic: het hangt van je aanvullende verzekering af. Soms is er een zinnetje waar staat dat je bv 200 euro vergoed krijgt als t doktersvoorschrift is.
    On topic: dat geldt ook voor aerochamber
    Bedankt voor de tip @emsepems , ga het eens nakijken of dit ook geldt voor mijn aanvullende verzekering.
    Ik krijg de vit d toch vergoedt, ik heb met calcium(ivm botontkalking) en die werden wel vergoed, aerochamber bij mij 2 per jaar.
    Even een tip: mijn man gebruikt ook vit d en moest deze eigenlijk zelf betalen maar de apotheek maakt er een ander middel van die je 1x per week moet nemen ook vit d(zelfde dosering krijg je dan uiteindelijk binnen, maakt geen verschil) en worden wel vergoed, fijn een apotheekmedewerker die meedenkt!
Log in of Registreer om te reageren.