Spiolto Respimat

12-08-2016 om 13:03 uur

Heeft iemand van jullie ervaringen met het medicijn Spiolto Respimat?

Vanmorgen was ik bij de apotheek voor o.a. mijn normale inhalaties Serevent en Spiriva Respimat. De apotheker sprak mij aan met de vraag of ik belangstelling had voor een nieuw combinatiemedicijn, plm een half jaar op de markt, ter vervanging van de Serevent en de Spiriva Respimat. Hij had mijn huisarts al gebeld om er over te overleggen. De HA was het er wel mee eens.

Inmiddels heb ik de LVP ook gemaild om haar mening en die van de LA. Of zij het er mee eens om over te stappen van Serevent en Spiriva Respimat naar Spiolto Respimat.

Graag zou ik ook jullie ervaringen met dit medicijn weten.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 13:58 uur

Wat gek dat een apotheek zomaar je HA belt zonder eerst met jou zelf te spreken!

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 14:01 uur

Heb je COPD? Ik lees op internet dat je het niet mag gebruiken als je astma hebt.
Ik kende het niet en ben daarom even op google gaan kijken...

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 14:11 uur

Ik heb via google de bijsluiter gelezen, ik vind m eng haha. Wat is de meerwaarde van deze tegenover Spiriva?

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 16:53 uur
Reactie op Stefanie

Wat gek dat een apotheek zomaar je HA belt zonder eerst met jou zelf te spreken!

Dat vind ik juist wel fijn. Hij kon, toen ik in de apotheek kwam een compleet verhaal vertellen. Al vind ik wel dat hij het ook bij de LA had na moeten gaan.

De lijntjes zijn hier kort. En de HA en de apotheker werken goed samen. Ze gebruiken elkaars kennis. De HA belt ook uit eigen beweging de apotheek.

Wel is het zo dat ik daar dan van op de hoogte ben.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 16:57 uur
Reactie op Stefanie

Heb je COPD? Ik lees op internet dat je het niet mag gebruiken als je astma hebt.
Ik kende het niet en ben daarom even op google gaan kijken...

Nee, ik heb ernstig instabiel allergisch astma waarvoor ik een berg aan medicijnen heb. 2 ervan zijn Serevent en Spiriva. Blijkbaar is er een combinatiemedicijn ontwikkeld waar deze 2 in zitten.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit medicijn Spiolto.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 17:04 uur

In spiolto zit wel spiriva maar geen serevent maar striverdi.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 17:51 uur
Reactie op Daantje

In spiolto zit wel spiriva maar geen serevent maar striverdi.

Volgens mij zit er Olodaterol in. Volgens de apotheker een 24 uur werkende variant op de kortdurende (12 uur) Serevent.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 17:53 uur

Oh sorry, olodaterol is de werkzame stof in Striverdi.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 17:54 uur

Ja precies. Wat jij zegt kan wel kloppen.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 18:30 uur

Fijn dat de contacten goed zijn met apotheek en HA, dan is het wat anders natuurlijk! Op internet staat echter duidelijk dat het alleen voor COPD patienten is en niet bij astma gebruikt mag worden, vandaar mijn vraag. Ik ken het middel verder niet.
Dit staat op hun site ;

Gebruik
•Spiolto Respimat dient om volwassenen met COPD gemakkelijker te kunnen laten ademen. Het zorgt dat de luchtwegen zich openen waardoor lucht eenvoudiger de longen in en uit gaat.
•Spiolto Respimat is bedoeld als onderhoudsbehandeling. Dagelijks gebruik wordt aangeraden.
•Spiolto is geen rescuemedicatie voor een plotselinge aanval van kortademigheid of piepende ademhaling. Het middel mag evenmin worden geïnhaleerd bij astma. De werkzaamheid en veiligheid van het middel zijn bij deze aandoening niet onderzocht.

Login of registreer om te reageren