juli 2016 - Rokers op het terras. Wat doe jij?

04-07-2016 om 09:04 uur

Er zijn al een aantal terrassen die rookvrij zijn, maar nog lang niet allemaal. De kans is groot dat er op een terras mensen om je heen roken. Wat doe je dan?

Tips:
• Kies een plekje helemaal vooraan, achteraan of aan de zijkant van het terras. Zo kun je, afhankelijk van de windrichting, de overlast tot een minimum beperken.
• Ga eventueel op een terras zitten waar het niet zo druk is, of waar de tafels wat verder uit elkaar staan.
• Leg uit waarom je bewust op die plek bent gaan zitten als iemand naast je een sigaret opsteekt. Doe dit zo vriendelijk mogelijk. Bedenk dat de roker niet aan de buitenkant kan zien dat je niet tegen rook kunt.

Wat doe jij als je in zo’n situatie terecht komt? En ken jij terrassen die rookvrij zijn?

Login of registreer om te reageren
13-07-2016 om 11:31 uur

hopen dat het meevalt. als de dames en heren een lekker parfummetje of after shave ophebben stik ik ook de dievenmoord er van. moet ik dan vragen of ze ook eerst weer ff willen gaan douchen. met een douche shampoo zonder geur ???
Nee geven en nemen, dankbaar dat het binnen rookvrij is. meer niet.

Login of registreer om te reageren
13-07-2016 om 14:51 uur

Ik ben het helemaal eens met graafie68.
Wat mij wel ergert is dat sommige zgn. buitenterrasjes praktisch potdicht zitten, door alle zijkanten ook met zeil dicht te houden kan de rook geen kant op.
Verder probeer ik er zoveel mogelijk op te letten uit de rook te blijven, een te overkapt en dichtgetimmerd terras sla ik over, zolang alleen de bovenkant overkapt is lukt het redelijk uit de rook te blijven.

Login of registreer om te reageren
23-07-2016 om 11:21 uur

Ik neem geen plaats op terrassen waar gerookt word. Als ik asbakken zie loop ik door .
Veder vind ik het enorm onfatsoenlijk om naast iemand te gaan roken terwijl die zit te eten.
Maar dat is een stukje op voeding … Bijna al mijn ooms en tantes (zo 30 stuks) waren kettingrokers.
Maar zo lang er nog iemand zat te eten werd er geen sigaret op gestoken .. een aan getrouwde oom heeft dat moeten leren . Maar zo wel aan vaders als aan moeders kant vonden ze het zeer onbeschoft als men aan tafel zat te roken. Men stak ooit na een familie uitje een sigaret op .. maar werden door moeders (mijn oma) op de vingers getik . Naast ons werd ook gegeten. Ook het dragen van zware parfums terwijl der gegeten moest worden werd niet gewaardeerd. Daarom krijgen we ook steeds meer regels in Nederland. Fatsoenen normen moeten helaas als wet worden aan genomen …

Ik neem als voor beeld de voetbalkantine. Daar werd in mijn jeugd niet gerookt of drank geschonken zo lang de pupillen moesten trainen of voetballen. Roken in de kleed kamers ??? .. dan kreeg je toch op je donder . Een trainer die met een peuk in zijn hand langs de lijn stond ? .. ja het gebuurde maar elk die stond te kijken had er zijn mening over . En de Trainer liet het wel. Toen ik een neefje jaren terug naar de training moest brengen kwam zijn jeugdtrainer eraan lopen met een peuk in zijn hand. Stond zijn pupillen te woord met een peuk in zijn mond hoek !! Volgens mij spoor je dan niet .. maar goed wie ben ik . Maar men moest de wet aanscherpen. Waarom ??? gewoon geen fatsoen geleerd.

Een nichtje vroeg vorig jaar of we kwamen kijken naar haar eerste wedstrijd en ik schrok me DOOD !!
Op het terras voor de kantine was het een grootte bende. Een en al peuken .. gewoon een smeer boel . Hoe dat er uit ziet naar een regen bui wil ik niet eens weten. Langs de lijn schoot en vader zo zijn smeulende peuk het veld in .. ja net naast de zei lijn ( zei de verontwaardigt ) heeft toch niemand last van . Ik heb hem uit getrapt op gepakt en twee meter veder demonstratief in de vuilnis bak gegooid. Je eigen dochter speel hier en zal der maar op ..maar dit is zeker je vast plek en wees naar de grond . een en al peuk … DUS …… heeft de vereniging borden neer gezet .. en is van plan om het roken binnen de poorten te verbieden . Men moet de ouders opvoeden !!!!

Login of registreer om te reageren
23-07-2016 om 11:33 uur

Roken op het terras! Begrijp best dat mensen een sigaretje willen roken ( zelf heb ik nooit gerookt). Maar ik Ben dit jaar voor het laatst op vakantie geweest hoe ik ook strategisch ging zitten het maakt niet uit. Vriendelijk vragen helpt ook niet , heb zelf op een vraag of ze even 5 minuutjes wilde wachten dan was ik klaar met eten was het antwoord; mag je vragen maar we gaan gewoon roken ik maar weer naar binnen met mijn bord dit Terwijl ik ook zuurstof heb. Moet in zomer en in de winter binnen zitten het is gewoon niet eerlijk.

Login of registreer om te reageren
24-07-2016 om 12:43 uur

Ook ik loop door als er op een terras gerookt wordt.
Maar maak ook wel mee ( niet zo vaak) dat iemand het vraagt of ik erg vind dat hij een sigaret op steekt. Er zijn mensen die het dan niet doen als ik zeg dat ik t liever niet heb.maar er zijn ook mensen die het wel vragen maar niet op mijn antwoord wachten. En dan ga ik gewoon ergens anders zitten.

Login of registreer om te reageren
03-09-2016 om 13:03 uur

Mij maakt het niet zoveel uit, echter vind ik het onfatsoenlijk als mensen roken als de buren zitten te eten.
Heb zelf ook gerookt maar ik ga niet, niet op een terras zitten omdat ze roken.

Login of registreer om te reageren
03-09-2016 om 17:53 uur

Ik zal niets zeggen en gewoon binnen gaan eten.
Rokers zijn naar buiten verbannen en hebben niet de keus om binnen te zitten.
Binnen heb ik geen last van insecten en binnen is het koel.

Login of registreer om te reageren
03-09-2016 om 19:06 uur

Jawel hoor Shadow rokers kunnen/mogen ( Met de peuk uit ) ook zonder insecten en koel binnen zitten :))

Login of registreer om te reageren
03-09-2016 om 19:26 uur

Ik bedoelde dat ik hier geen punt van maak endan binnen ga zitten en daar de voordelen van zie. Als mijn buren, beide kanten roken zij, dan zal ik niets zeggen. Zij moesten na buiten laten we tolerant zijn . Dit is mijn mening.

Login of registreer om te reageren
04-09-2016 om 17:43 uur

Weet ik Shadow - het was wat flauwe humor :))

Login of registreer om te reageren