strottehoofdkramp en paniek in de nacht

12-05-2016 om 20:29 uur

hallo,

ik heb een vraag.
ik ben net de 40 gepasseerd en heb astma,
nu heb ik vaak net na een luchtweginfectie dat ik s nachts wakker word
en het gevoel heb te stikken ik kan niet ademen of praten en ik raak paniekerig.
na een poosje kan ik alleen gierend een heel klein beetje inademen... daarna blijft het nog even onrustig.
ik heb echt het gevoel op zo,n moment dat als ik niet vlug lucht binnen krijg ik de hoek omga.
zelf heb ik het gevoel of er een beetje slijm per ongeluk de luchtpijp in gaat en ik me ga verslikken. maar ik kan op zo,n moment echt even helemaal niet ademen of praten.ik sla dan richting mijn man om hem wakker te krijgen.de huisarts vertelde me dat het een verkramping van het strottehoofd is.maar gaat die altijd weer uit de kramp??.ik vind het dan ook heel eng om alleen te zijn, maar dat kan natuurlijk niet anders.op zo,n moment kan ik zelf geen hulp bellen omdat ik niet kan praten...
nu is mijn vraag komt het vaker voor bij astma patienten dat ze dit hebben
en nog belangrijker kun je er ook echt aan dood gaan of kan ik er echt op vertrouwen dat ik altijd weer lucht krijg.
en wat zou ik er tegen kunnen doen?
alvast bedankt voor het lezen van mn verhaal.

Rosa

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 05:26 uur

Klinkt mij meer in de oren als een keelontsteking. Ken het verschijnsel, ik kreeg dan een AB kuur en het was daarna snel over.

Wat helpt is een dikker kussen (hoofd dus hoger leggen).

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 06:53 uur

horta
dank voor je reactie, het is geen keelontsteking.
het ontstaat vaak net nadat ik een luchtweginfectie heb gehad.
zelf heb ik het idee dat het slijm ( wat dan heel dun is bij mij) de luchtpijp in wil.
het is erg angstig, vandaar mijn vraag aan de longarts.
sowieso met een infectie van de luchtwegen of astma lig ik veel hoger met mn hoofd.

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 10:19 uur

Hoi Rosa, angstige ervaring voor je! Zou het geen reflux kunnen zijn, slik je maagbeschermers of zuurremmers? Wanneer er zuur terugloopt, sluiten je luchtwegen zich als reflex om te voorkomen dat het zuur de longen inloopt, heb ik wel eens gelezen en misschien kan de longarts dit bevestigen.
En anders zou het een vorm van apneu kunnen zijn misschien?
Wat doet jouw man, hij kan toch niets doen? Of is het voor jou een geruststelling dat hij er dan is?

Login of registreer om te reageren
13-05-2016 om 10:52 uur

hoi thirza
nee het is geen maagzuur dat heb ik nooit. het is ook alleen als ik een luchtweginfectie heb of net heb gehad.ik den k dat het slijm is dat terug loopt naar de luchtpijp. mijn man doet niks kan ook niks doen maar wil hem wakker hebben voor het geval ik stik kan hij 112 bellen. zelf adem ik dan niet en kan dus ook niet praten of geluid maken. overdag is hij aan het werk en blijft er ook niet om thuis. maar ik ben soms bang als ik het krijg dat ik stik en en niemand hulp kan halen... apneu heb ik niet voor zover ik weet..
ik hoop dat de longarts het weet en wat ik dan kan doen....

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 09:07 uur

hoi Rosa,

Angstig hoor,

Misschien is een Persoon Alarm wat voor je,
je weet wel zoals Oudere mensen hebben,
Alarmknopje aan een ketting aan je nek of Armband,
Als je op het knopje drukt,als je alleen thuis bent ,en je het benauwt hebt ,
komen ze bij je langs om je te helpen ,naar je te kijken,
je hoeft niet te praten,ze komen.
Dan hoef je niet meer zo bang te zijn om alleen te zijn,
goed voor je zelf vertrouwen.

Ik heb ook zo""n.Alarm ,omdat ik erg bed gebonden ben,
en Dag en Nacht zuurstof nodig heb,en dus met een hele lange slang
moet lopen,
ben ik erg bang om te vallen ,en niet meer overeind te kunnen,
en nu voel ik me veilig en prettig.
eerst vond ik het wat voor oudere mensen,
maar ik ben er hartstikke blij mee.

wat jij hebt ,heb ik niet.
wel dat ik af en toe niet kan slikken,
gewoon als mijn mond leeg is,
alsof ik mijn speeksel niet door kan slikken,
voelt ook benauwt.

dikke sterkte knuffel,
lieve groetjes
roos 48

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 12:17 uur

Als het slijm zou zijn dat in je luchtpijp loopt, zou je gaan hoesten. Dat is een natuurlijke reactie van je lichaam ook als je slaapt. Ik denk dat het de astma is, die de spiertjes in de de luchtwegen dichtknijpt. Ik ken het gevoel. Je kunt dan niet meer goed uitademen en hebt het gevoel dat je longen te vol raken met lucht. Daardoor wordt de inademing minder waardoor je het gevoel hebt dat je niet meer kunt inademen. Heb je al eens een luchtwegverwijder (ventolin, salbutamol, atrovent, foster maar dit is een combi medicijn met corticosteroïden) geprobeerd bij zo'n aanval? Een luchtweginfectie kan namelijk (ook als de luchtweginfectie al over is) een astma aanval uitlokken! Voor mij is dat namelijk een prikkel voor een aanval. Als je dan pech hebt volgt er een longinfectie op.
Paniek zal de reactie meestal verergeren, dus probeer zodra je wakker bent, de paniek te minimaliseren en rustiger adem te gaan halen. Is heel makkelijk gezegd hoor. Schouders laag en uitblazen met getuite lippen. Je man zou je daarbij kunnen helpen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-05-2016 om 07:02 uur

Het gevoel te stikken kan voorkomen bij een zeer ernstige astma-aanval, maar daar lijkt geen sprake van te zijn. Een andere oorzaak kan een probleem zijn ter plaatse van het strottenhoofd. De enige die dit kan aantonen of uitsluiten is een KNO-arts. Uw verhaal lijkt ook te passen bij paniek en/of hyperventilatie. Ook dan bestaat het gevoel van stikken. Een fysiotherapeut zou u een betere ademhalingstechniek aan kunnen leren, toe te passen bij zo'n aanval. Tot slot: ik lees niets van extra medicatie op zo'n moment. Ik adviseer u salbutamol of een andere snelwerkende luchtwegverwijder via een aerochamber in inhaleren. Met deze methode komt er bij elke ademteug altijd medicatie binnen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 20:30 uur

Hallo Horta,
Nog even een tip, kijk ook eens op google onder laryngo spasme en
dan onder ALS patienten.
Hier staat een flimpje over hoe je de de paniek wat kan te verminderen.
Veel sterkte.
Joopb

Login of registreer om te reageren
25-05-2016 om 17:15 uur

Beste Rosa,

In jouw verhaal herken ik mijn dochter maar zij heeft dit ook overdag. Kan ook niet praten en trekt haar onderkaak naar voren om ruimte te krijgen. Centenbak. Hoe erger ze gaat hoesten Hoe erger het wordt. De kunst is rustig blijven. Ze gebruikt ventolin maar voor haar doet het weinig / niets. Het komt heel acuut. Maar laryngo spasme heb ik ook aan zitten denken. Ze zegt dat het echt voelt als kramp. Eerst zei de artsen ook paniek of hyperventilatie maar toen ze het zelf gezien hadden in het ziekenhuis en ze bij de fysiotherapeut is geweest zijn ze hier van terug gekomen. Ademhalings / ontspanningsoefeningen kunnen nooit kwaad.
Sterkte

Login of registreer om te reageren