Eczeem door kleur- smaakstoffen en/of conserveringsmiddelen?

18-07-2015 om 20:19 uur

Hallo,,

Ik heb sinds mijn 13e jaar eczeem op mijn handen. Ik ben nu 20 jaar oud.
Ik heb ook ooit voetschimmel gehad en dat is vaak een verband.
Ik heb ook vaak hormoonzalf gebruikt met en zonder handschoentjes, dit hielp vaak weinig tot niet. Hier ben ik al twee jaar mee gestopt.

Nu woon ik sinds twee jaar ergens anders, daar kopen ze geen snoep en koek, alleen cornetto's van het Lidl merk, omdat het zomer is.
Sinds ik daar woon gaat het veel beter met mijn eczeem. Zelfs zo goed: eerst had ik allebei mijn handen blaasjes, tussen vingers en in mijn handpalmen, en dode schilfers tussen mijn vingers. Nu alleen nog op mijn pinken en soms bij mijn duimen. Ik dacht eerst dat het kwam omdat, waar ik nu woon, ik minder stres heb, maar bij toeval kwam ik op internet tegen dat eczeem ook met voeding te maken kan hebben. En ik ben er inmiddels achter dat heel veel met voeding te maken heeft, zoals hoe goed je slaapt of je moe bent overdag of je hoestklachten hebt enzovoorts.
En ik denk dat het te maken heeft met kleur- smaaktoffen en/of conserveringsmiddelen. Ik was pas bij mijn tante en ik heb daar veel sauzen bij de barbecue gegeten en veel ijs. Ik heb ruim een week lang ergere eczeem gehad, erger dan ik in maanden had.
Maar het probleem, ik heb gekeken bij het ijs dat ik dat weekend had gegeten en er staan geen E nummers op. Hoe kan ik dan weten wat voor kleur- smaakstoffen of conserveringsmiddelen erin zitten.
Ook als ik het ijs van de Lidl eet heb ik het idee dat de eczeem weer erger wordt.

Het zou ook nog varkensvlees kunnen zijn, dat eet ik, waar ik nu woon, eigenlijk niet, maar als ik het op brood doe heb ik niet het idee dat de eczeem erger wordt. Dus dat denk ik niet.

Ik ben sinds ik daar woon ook 20 kilo afgevallen, door geen snoep en koek te eten en veel te wandelen. Ik heb er geen moeite voor gedaan, niet expres op mijn eten gelet. Misschien heeft dat er ook nog mee te maken.

Hopelijk zijn hier mensen die mij kunnen helpen.

Groetjes Mathijs,

Login of registreer om te reageren