Vraag over planten en tuinieren

02-03-2015 om 12:26 uur

Dag allemaal,
Mijn naam is Fientje en ben heel weinig op het forum geweest. Nu heb ik een vraag aan jullie en ik ben zelf erg benieuwd of de planten die ik graag wil wel haalbaar is voor astma (hooikoortspatienten).

In het kort iets over mezelf. Ik heb meer dan 10 aandoeningen en ben dus daardoor bijna altijd thuis. In het voorjaar en de zomer nog veel meer i.v.m. de pollen.
Gelukkig amuseer ik me goed en geniet intens van mijn tuintje dat sinds kort door iemand anders wordt bij gehouden *O*.

Mijn tuintje is HEEL erg belangrijk voor mij. Ik zit en lig een deel van de dag met uitzicht op mijn tuintje en haal hier heel veel vreugde uit. Nu zou ik heel graag wat siergrasen in de tuin tussen de andere planten willen.
Heeft iemand van jullie ooit gehoord of er siergrassen bestaan die niet of nauwelijks last geven aan hooikoortspatienten. Ik ben zo benieuwd of dit soort siergrassen bestaan. Het gaat maar om bijvoorbeeld 3 planten...maar het moet niet zo zijn dat als ik even buiten zit ik direct meer last krijg.
Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoord en e.v. ervaringen.

Met vriendelijke groet en een fijne dag
Fientje

Login of registreer om te reageren
02-03-2015 om 20:58 uur

Hallo Fientje,

Fijn, dat je zo geniet van je tuin.
Zelf heb ik ook een tuin. Hier staat geen siergras in maar er is wel een grasveldje.
Door het gras kort te houden komt het niet tot bloei en heb ik er geen last van.

Verder zijn planten die door insecten bestoven worden beter dan planten waarvan het  stuifmeel door de wind verspreid wordt. De laatste geven meer klachten.

Heb even op internet gezocht naar siergrassen en zag dat er een aantal later in het jaar
bloeien o.a. vanaf oktober.
Misschien dat die voor je een optie zijn omdat je dan meestal niet meer buiten zit.

Let op: Siergrassen worden afgeraden wanneer je last van pollen(over)gevoeligheid hebt.

Meer informatie kijk bij: www.tuinen.nl/artikel/859/Hooikoorts/?rubriekid=51

Ik  hoop dat je weer een aantal nieuwe planten voor je tuin kunt vinden.

Groetjes,

Spirit

       

Login of registreer om te reageren
21-07-2015 om 13:38 uur

dag fientje,
mijn zoon heb hooikoorts maar die heb last van bloeiend gras daar kan hij niet tegen , ik hoop dat van dat gras geen last heb.

:bz gr.marloeke. :-&

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 22:11 uur

Wat leuk!!!! Eindelijk iemand die ook van tuinieren houdt.. Ik hou er zo van.. Ik haal er zoveel plezier en ontspanning uit.. Ik had laatst ook een vraag ivm de tuin.. Maar dat had meer betrekking op snoeiwerk en schimmels. Zat te denken of een mondkapje wat uit zou halen, al lijkt mij dat niet prettig dragen.. Zou idd voor de grassen gaan die pas laat bloeien... Ik wens je veel tuinplezier en gezondheid toe.

Login of registreer om te reageren
13-05-2017 om 08:30 uur

Ik heb zelf geen last van hooikoorts, maar ik heb wel een idee! Ik heb zelf Pampasgras, dat aan het eind van de zomer met grote witte pluimen bloeit. Die pluimen zijn heel makkelijk te herkennen tussen de gewone bladeren lang voordat ze gaan bloeien, omdat het dikke stengels zijn. Dus als je die er dan systematisch uitknipt zodra ze beginnen te vormen, zou het dan misschien wel goed gaan? Hij bloeit sowieso pas aan het eind van het 'buitenzitseizoen'. En dan hou je nog steeds een mooie wintergroene plant over.

Login of registreer om te reageren
15-05-2017 om 05:02 uur

Heb ook wel last van hooikoorts en pollen, wellicht nog in mindere mate als anderen. Mijn reacties zijn op bepaalde specifieke pollen en hebben ook verband met mijn geurallergie / overgevoeligheid. Wij zijn ook erg grote tuinders altijd leuk om mensen te zien hier die ook van tuinieren houden. Gelukkig weinig last van grassen.

Sterkte en wens alle tuinders een mooi tuin (en allergie vrij) seizoen toe.

Login of registreer om te reageren