Kom je in de WIA of de IVA?

12-11-2014 om 14:08 uur

Ik had een mailtje gekregen van iemand die in de ziektewet zit en zich afvroeg of je veel achteruit gaat in inkomen als je van de ziektewet naar de IVA gaat.

Je moet eerst 104 weken ziek zijn. Dit is de wachttijd voor de WIA.
Vlak voor het eind van de 104 weken ziekte krijg je een uitnodiging voor een gesprek
met de verzekeringsarts van het UWV.
Deze gaat kijken aan de hand van jouw medische gegevens en eventueel het dagverhaal (wat doe je allemaal)
of jij nog kunt werken en welke beperkingen er zijn. Er komt een FML (= Functionele Mogelijkheden Lijst)

Ook kijkt deze arts of jij kunt herstellen of dat je duurzaam arbeidsongeschikt bent Dus niet meer kunt herstellen.
Als er een kleine kans is dat je nog beter kunt worden dan kom je in de WIA.
Bij 80-100% WIA krijg je 70% van je laatst verdiende loon (voordat je ziek werd). Ook geldt er dan een sollicitatieplicht. En je moet dan ook naar de arbeidsdeskundige die gaat kijken welk werk je nog kunt doen
met de beperkingen die je hebt. Het loonverlies wat je hebt bepaald je afkeuringspercentage.

Komt de verzekeringsarts van het UWV tot de conclusie dat er voor jouw geen herstel meer inzit en dat je met de beperkingen die je hebt geen arbeid meer kunt verrichten dan krijg je een IVA uitkering.
Deze is 75% van je laatst verdiende loon voordat je ziek werd.
Deze loopt door tot je pensioengerechtigde leeftijd. Hier geldt geen sollicitatieplicht meer en sinds 2012
zijn er ook geen herbeoordelingen meer. (deze leverden vaak weinig op - keuring kostte meer)

Een heel verhaal, een goede tip is nog om tijdig een maximale inspanningstest aan te vragen en uit te laten voeren. De uitslagen hiervan zijn vaak bepalend voor welke uitkering je krijgt, in mijn geval IVA.

TeeWee

Login of registreer om te reageren
12-11-2014 om 14:17 uur

Weet je ook hoe het zit als je na twee jaar bijvoorbeeld nog drie of vier dagen kan werken ipv vier en halve dag normaal? Krijg je dan de rest aangevuld als uitkering of moet je dan gewoon een contract aangaan voor minder uur?

Login of registreer om te reageren
12-11-2014 om 14:22 uur
Reactie op Daantje

Ik weet niet of ze op je werk weten dat de 'Daantje' van dit forum degene is die ze kennen.. maar dan kun je dit soort dingen mbt je contract beter niet online zetten!
Ik heb nu weinig tijd maar kan je later vandaag nog wel even pb'en over je vraag. Maar ik dacht ik zeg dit vast, want het is beter als je dit soort dingen niet openbaar zet. Je wordt soms gestraft op eerlijkheid...

Login of registreer om te reageren
12-11-2014 om 18:20 uur

TeeWee: correctie: je krijgt maximaal 70% van het maximum dagloon als je dagloon hoger was dan de grens. Maximaal zeg maar rond de 1800 euro netto, 2500 euro bruto per maand.

Daantje: bij WIA vervalt de uitkering na de maximale periode... Er kan gedurende de WIA periode sprake zijn van loonaanvulling.

Login of registreer om te reageren
13-11-2014 om 04:59 uur

Je moet eerst 104 weken ziek zijn.

Kan ook vervroegd aangevraagd worden tussen de 3de en 68ste ziekteweek.

Login of registreer om te reageren
15-11-2014 om 22:27 uur

E.e.a. in dit topic klopt niet, hieronder mijn correcties.

Reactie op TeeWee

Als er een kleine kans is dat je nog beter kunt worden dan kom je in de WIA.
Bij 80-100% WIA krijg je 70% van je laatst verdiende loon (voordat je ziek werd). Ook geldt er dan een sollicitatieplicht. En je moet dan ook naar de arbeidsdeskundige die gaat kijken welk werk je nog kunt doen
met de beperkingen die je hebt. Het loonverlies wat je hebt bepaald je afkeuringspercentage.

De WIA kent 2 soorten: IVA of WGA. Als er reële kans is dat je (ten dele) herstelt, kom je in aanmerking voor WGA. Bij afkeuring van 80-100% zoals in mijn geval, is er geen sollicitatieplicht. Immers, wat heb je te zoeken op de arbeidsmarkt als het UWV erkent dat je niet of bijna niet kunt werken? Sollicitatieplicht zal wel gelden als je ten dele bent afgekeurd.

Voor WIA kom je pas in aanmerking als je voor minimaal 35% wordt afgekeurd.

Reactie op horta

Daantje: bij WIA vervalt de uitkering na de maximale periode...

Nee, voor het verstrijken van de einddatum van de WGA word je opnieuw opgeroepen om de situatie opnieuw te bekijken. Dan kan de WGA verlengd worden als je nog niet voldoende beter bent.

Login of registreer om te reageren
16-11-2014 om 00:01 uur

Abo, helaas kan de WGA niet verlengd worden na afloop van de periode. Been there, done that.

Login of registreer om te reageren
16-11-2014 om 12:27 uur
Reactie op horta

Abo, helaas kan de WGA niet verlengd worden na afloop van de periode. Been there, done that.

Ik denk toch dat dit niet waar is. Kijk op de laatste links van TeeWee en dan onder het kopje 'Wat regelt de WIA als u helemaal niet meer kunt werken'. Daar staat letterlijk:
'U houdt deze uitkering totdat duidelijk is of u helemaal niet meer kunt werken of dat u gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent.
Als bij een herbeoordeling blijkt dat u volledig arbeidsongeschikt blijft, dan krijgt u een uitkering op grond van de IVA. Als u gedeeltelijk herstelt, dan houdt u een WGA-uitkering die u kunt aanvullen met inkomen uit werk.'

Login of registreer om te reageren
16-11-2014 om 08:33 uur

Wat gebeurd er dan na  de WGA-periode en je niet hersteld bent?

Login of registreer om te reageren