Extra benauwd na drinken van koffie?

19-08-2014 om 17:52 uur

Hallo allemaal,

Ik heb altijd al last gehad van inspanningsastma, maar daar nooit medicatie voor gebruikt omdat ik goed doorhad wat ik wel en niet kon doen. Daarnaast ben ik ook allergisch voor huisstofmijt, dieren, pollen... noem maar op. Ook dit wist ik altijd redelijk onder controle te houden.
Ik ben inmiddels 30 en sinds 5 maanden gaat er bijna geen dag voorbij dat ik het gevoel heb dat er meer druk op mijn luchtwegen/borst staat, ik moet hoesten en als ik geen salbutamol/ventolin neem dan kan ik amper ademen en raak ik mijn stem kwijt (één keer gebeurd toen ik dus geen ventolin in huis had).
Ik had tot vorig jaar nooit koffie gedronken en heb het idee dat deze aanvallen getriggerd wanneer ik koffie drink. Is dit heel raar of kan dit waar zijn?
Aangezien ik in het buitenland woon wil ik toch graag ideeen vanuit Nederland horen.

Login of registreer om te reageren
19-08-2014 om 20:21 uur

Op zich is het wel gek want als je caffeïnebevattende koffie drinkt, zou dat zelfs een beetje luchtwegverwijdend moeten werken. Zelf merk ik wel dat koffie soms de scherpe randjes van mijn benauwdheid wat afhaalt.

Login of registreer om te reageren
20-08-2014 om 06:57 uur

Caffeine kan een allergische reactie versterken.
Ik drink zelf nu geen koffie meer( en was verslaafd hier aan ) vanwege tig allergieen.

Login of registreer om te reageren
20-08-2014 om 10:42 uur

Ik weet niet welke koffie jullie drinken, maar als je die filterpads gebruikt, moet je maar eens op het doosje kijken. Er zit niet alleen gemalen koffie in, maar o.a. varkensvet e.a. dingen.
Ik zat eens met een man in de wachtkamer, die ernstige neurologische klachten had gehad, dat bleek door de oploskoffie gekomen te zijn, daar kwamen ze pas na lang onderzoek achter! Hij bleek allergisch voor het gas (meen ik me te herinneren) te zijn, waarmee ze het vriesdrogen.
Het zou zo een aflevering van House kunnen zijn ;)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-08-2014 om 12:24 uur

Ja, dat kan.
Het kan liggen aan de koffie zelf waar u op reageert, maar ook de damp cq hete lucht kan een aanval zijn op de luchtwegen als er sprake is van wat astma/bronchiale hyperreactiviteit (lees; dat kan dan slaan op gevoelige longen).
De oplossing ligt voor de hand lijkt mij, geen koffie!

groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
22-08-2014 om 12:43 uur

Van de hete dampen kan je benauwd worden ene persoon meer dan de anders, laat je koffie wat afkoelen of thee niet te heet drinken eerst de dampen weg. :)

Mits je er ook allergisch op reageert? Het kan leiden tot hoge bloeddruk, huiduitslag op het lichaam, zwelling van het gezicht en de lippen, duizeligheid, ademhalingsmoeilijkheden dus was peter zegt als je er erg slecht op reageert  misschien beter te stoppen met koffie!

Ik weet nog niet of het bij iedereen bekend is dat sommige voedingsmiddelen of dranken allebei astma aanvallen kan uitlokken, denk aan pittig pepers eten, sterke kruiden soms zelfs noten als je een allergie of intolerantie voor hebt jij voelt zelf het beste wat wel en niet gaat :)

Login of registreer om te reageren
22-08-2014 om 17:51 uur

Ik voel het ook met pinda's, ben daar een beetje gevoelig voor.... Eet dus bijna nooit pinda;s.

Login of registreer om te reageren
22-08-2014 om 18:06 uur

Met pinda's moet je wel uitkijken hoor. Zou je daar wel op laten testen. Een allergie voor pinda's kan steeds erger worden en een anafylactische shock veroorzaken. Sommige mensen hebben dat zelfs als iemand in de omgeving pinda's eet.

Login of registreer om te reageren
22-08-2014 om 20:41 uur

Ik alleen hazelnoten gaat me maag dood aan....

Login of registreer om te reageren
22-08-2014 om 20:57 uur

Ik weet het daantje! Maar ik krijg er geen anafylactische shock van. En ik eet ze dus nauwelijks...

Login of registreer om te reageren
05-08-2019 om 08:45 uur

Dat van koffie klopt absoluut als ik geen lucht krijg eerst zwarte hete koffie zonder suiker (remt de werking). Als de koffie niet werkt dan pas puff

Login of registreer om te reageren