COPD behandeling

10-01-2014 om 20:08 uur

Hallo mijn Opa 88 Jaar oud heeft COPD GOLD 1 , ernisig emfyseem ( DLCO45%),
Chronisch Hart Falen (draagt pacemaker) .En Longefyseem

Nu verblijft hij in een revalidatie centrum in Maastricht , dus aan de zuurstof !

Nu na deze week een bezoek te hebben gebracht aan de longarts blijkt dat het zuurstofgehalte in het bloed wel goed is en ze hem nu niet meer aan de zuurstof willen hebben , en met morfine pleisters erbij willen gaan behandelen .Eergisteren zijn ze hiermee gestart en hij ligt nu dus al twee dagen helemaal bekaf op zijn bed , gevoel van te weinig adem , kortademig en noem maar op .Hij zou naar zijn eigen huisje mogen gaan zonder zuurstof .
Wie heeft van deze behandeling al eens gehoord , als hij naar huis gaat zonder zuurstof denk ik dat het heel eg snel gebeurdt is met hem .

Wie heeft hier ervaring mee

Login of registreer om te reageren
09-02-2014 om 18:57 uur

Bij emfyseem heb je meestal genoeg zuurstof in je bloed,het probleem ligt meestal bij de uitademing!!!!
Als er zuurstof toegediend word kan het gaan stapelen in je longen,en dan kan je koolzuurgassen te hoog oplopen,(omdat je niet kan uitademen) met het gevolg coma en uiteindelijk stikken door vergiftiging!!!!
En gold 1 is de lichtste vorm van COPD gold 4 is het zwaarste en de eindfase!!!!
Sterkte met opa!!!!!

Login of registreer om te reageren
11-02-2014 om 15:36 uur

Spikie - emfyseem is juist het grootste probleem het zuurstof tekort

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 10:55 uur

Drukkedame je moet je eigen beter laten informeren!!!!!

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 11:09 uur

Allebei komen voor bij copd, zowel te lage saturatie als koolzuur stapelen alsmede een combinatie van beide.

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 11:10 uur

Bij iemand met gezonde longen kan de ingeademde lucht goed naar binnen worden gezogen en wordt bijna alle 'afgewerkte' lucht daarna weer naar buiten gebracht. Bij elke in- en uitademing wordt dus een groot gedeelte van de lucht in de longen ververst, waardoor een goede uitwisseling van zuurstof en kooldioxide plaatsvindt. Bij emfyseempatiënten zijn de longblaasjes weinig elastisch, en worden bij de UITADEMING
gemakkelijk dichtgedrukt met benauwdheid als gevolg.
Daardoor genoeg zuurstof in het bloed...en bij toediening zuurstof kan dit gaan stapelen in de longen waardoor je een te veel aan dioxine gaat opbouwen en in coma kan raken met het gevolg overlijden!!!!!

Ik heb het zelf meegemaakt en kwam op de IC te liggen!!!

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 11:13 uur

Klopt JP....maar daarom moet je voorzichtig zijn met zuurstof geven, als je saturatie aangeeft dat het niet nodig is kan het zeer gevaarlijk zijn!

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 12:32 uur
Reactie op spikie

Klopt JP....maar daarom moet je voorzichtig zijn met zuurstof geven, als je saturatie aangeeft dat het niet nodig is kan het zeer gevaarlijk zijn!

Hoi Allemaal

Ikl wil even reageren
Ik heb dus COPD gold 4 en emfyseem en ik heb sinds 2 weken alleen zuurstof snachts en overdag dus niet
omdat ik een tekort aan zuurstof heb, maar eigelijk ook een teveel aan CO2 en me dus vergifitg!
Ik heb dus 2 jr geleden op de IC gelegen met bijna de dood al tot gevolg omdat ik mezelf aant vergifitgen was!
Het is een hele moeilijke materie en voor iedereen ook weer anders!
Ik controleer mezelf dus ook 1 a 2 x per dag met een saturatiemeter en bekijk hoe ik me voel en beslis dan of ik ook overdag wat zuurstof neem!

Groetjes Jolanda

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 14:41 uur

Spikie ;

Even dit geplakt van de site van HET LONGFONDS ;

Kortademig

Mensen met longemfyseem zijn vaak kortademig, waardoor ze het gevoel hebben dat ze naar lucht moeten happen. De ademhaling is vaak sneller dan bij gezonde gezonde mensen. Ook een piepende ademhaling en veel hoesten zijn symptomen van longemfyseem. Bij sommige mensen komt er bij het hoesten slijm omhoog dat zich in de longen heeft gevormd, maar dit hoeft niet het geval te zijn. Omdat er te weinig zuurstof in het bloed komt bij longemfyseem, zijn mensen met de ziekte vaak erg moe.

Login of registreer om te reageren
15-02-2014 om 14:43 uur

Spikie ; Als mensen met emfyseem genoeg zuurstof in het bloed zouden hebben, waardoor worden ze dan o.a. ziek? Zuurstof is leven... Okee je moet heel goed opletten dat je niet teveel zuurstof neemt etc maar toch... zoals ik al schreef emfyseem gevolg is juist zuurstof tekort. Ik ben goed geinformeerd hoor.

Login of registreer om te reageren
24-05-2014 om 22:11 uur
Reactie op drukkedame

Spikie ; Als mensen met emfyseem genoeg zuurstof in het bloed zouden hebben, waardoor worden ze dan o.a. ziek? Zuurstof is leven... Okee je moet heel goed opletten dat je niet teveel zuurstof neemt etc maar toch... zoals ik al schreef emfyseem gevolg is juist zuurstof tekort. Ik ben goed geinformeerd hoor.

Ik heb het bij een saturatie van minimaal 96 zeer geregeld ondanks veel "pufjes' en inhallaties ernstig benauwd; inmiddels draag ik op advies van de LA en LVK en HA een waarschuwing, dat ik geen zuurstof mag hebben zonder saturatiemeting. Ik heb emfyseem, Gold III/IV en longkanker (gehad) met steriotactiele bestraling, die erg veel schade aanricht.
Ik ga er desondanks vanuit, dat ik nog echt wel een tijdje van mijn kroost en kleinkroost mag genieten.

Login of registreer om te reageren