Lactoseintolerantie en symbicort

25-03-2006 om 11:50 uur Gesloten

Hoi Frans,

Ik zou je graag enkele vragen willen stellen over mijn medicijngebruik.

Ik heb sinds een jaar astma (iig dat het bewezen is...) en heb al diverse medicijnen geprobeerd. Sinds een half jaar gebruik ik symbicort (tweemaal daags 1 inhalatie).
Naast astma heb ik veel allergieen (huisstofmijt, hooikoorts, huisdieren etc) en ben daarnaast erg hyperreactief op stoffen zoals bijvoorbeeld rook. Mijn longarts zegt dat ik daarom symbicort moet blijven gebruiken. Ik heb daar de volgende vragen over:

Ongeveer een half jaar geleden heb ik een prednisolonkuur en een antibioticakuur gehad voor een luchtweginfectie en een flinke verkoudheid. Daarnaast ben ik de symbicort blijven gebruiken. Sinds een half jaar heb ik veel last van mijn darmen en ben ik erg moe. Zo erg dat ik een flinke tijd thuis heb gezeten en nog steeds maar voor halve dagen werk. Inmiddels is door mijn internist een flinke lactoseintolerantie geconstateerd. Eerst heb ik een tijd lactosebeperkt moeten eten, maar dat hielp helaas niets en nu ben ik dus noodgedwongen overgestapt op een lactosevrij dieet. Het vervelende is dat er in veel medicijnen, waaronder symbicort lactose wordt gebruikt als bindmiddel. Volgens de apotheek is dit een geringe hoeveelheid waarop ik niet zou moeten reageren. Op internet in een bijsluiter lees ik dat symbicort niet gebruikt kan worden met een lactoseintolerantie... Zelf heb ik het gevoel dat ik hier wel op reageer. Kortom: heeft u enig idee welk medicijn ik wel zou kunnen gebruiken?

Daarnaast zou ik graag willen weten in hoeverre het nodig is dat ik uberhaupt een combinatiemedicijn als symbicort moet gebruiken. Ik heb namelijk flinke bijwerkingen van de symbicort: erge trillende handen, mondschimmel, slapeloosheid, nervositeit. Dat kan vast niet goed zijn. Zou een ontstekingsremmer in mijn geval niet al voldoende zijn?

Ik zou het erg fijn vinden als u mijn vragen zou willen beantwoorden. Ik ben net bij de longarts geweest en was zo moe dat ik dit soort vragen ben vergeten te vragen (volgende keer toch maar eens een lijstje maken). Alvast bedankt!

Groeten Marianne

De reacties zijn gesloten.
25-03-2006 om 21:01 uur

Hoi marianne,

Zelf heb ik lactose intolerantie. Ook ik gebruik symbicort, ik spoel extra goed mijn mond zodat ik haast geen lactose in mijn darmen krijg, omdat ik ook niet slik voordat ik heb gespoeld. Misschien is dat een goede tip. In heel veel medicijnen zit lactose, dus het is lastig om het te ontlopen. Bij mij helpt het ook goed om een hele tijd heel weinig lactose binnen te krijgen, dan heb ik minder last van mijn klachten als ik iets eet waar wel lactose in zit, dan dat ik het zeg maar dagelijk binnen krijg. Hopelijk zijn jouw darmen na een tijd met dat lactosevrij dieet ook minder gevoelig. Zo'n dieet is wel lastig he, helpt het ook goed? Ik heb nu sinds dat dieet eindelijk 'rustige' darmen en ben ook veel minder vaak ziek  :)

Veel succes!

groetjes bioloogje

27-03-2006 om 15:42 uur

Hoi Bioloogje

alvast bedankt voor je reactie en tips. Wie weet helpt het! Mijn dieet helpt tot nu toe eigenlijk niets, maar misschien moet het nog komen?  :?

Mag ik je vragen wanneer en om wat voor achterliggende reden bij jou lactoseintolerantie is geconstateerd? Ik heb dit namelijk pas sinds een half jaar, maar mijn internist kan geen oorzaak vinden en is nu van mening dat dit erfelijk bepaald is... en dus dat ik het vanaf mijn geboorte moet hebben gehad (beetje gek omdat ik er pas een half jaar last van heb). Weet jij of er een samenhang is met medicijngebruik tegen astma en de werking van je darmen? Heb je als je veel last hebt van je lactoseintolerantie ook meer last van astma?

Grote groet,
Marianne

27-03-2006 om 15:51 uur

Hoi Marianne,

Voor een topic over astma en darmproblemen klik hier Een deel van dat topic gaat over de relatie tussen astma en darmziektes/problemen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes

Hilde

28-03-2006 om 18:50 uur

hoi Marianne,

Wat vervelend dat je dieet nog niet helpt. Wat heb je eigenlijk allemaal voor tests gedaan? Heb je ook een eliminatiedieet gedaan? (was bij mij niet nodig maar, ondanks dat het zwaar schijnt te zijn, kan het heel verhelderend zijn) Ik heb geen idee of het effect bij jou nog moet komen. Loop je ook bij een allergoloog?
Bij mij is het hoogstwaarschijnlijk erfelijk. Ik ben aziatisch, en aziatische mensen hebben meer last van lactose-intolerantie.  Bij mij was het vermoeden nadat ik vorig jaar oktober erg last van mijn darmen kreeg als ik telkens iets met melk dat gegeten/gedronken. Toen ben ik gelijk op een lactose-arm dieet gezet, sindsdien gaat het reuze goed. Later heb ik nog een waterstofademtest gedaan, als je de lactose slecht kan verteren in je darmen, produceer je veel waterstof en dat wordt dan dus gemeten. (geen leuke test). Die uitslag was positief. Dus zo is het bij mij geconstateerd. Ik ben niet allergisch voor melk, dat is geconstateerd met een bloedtest en de krasjesallergietest. Dat ik het mijn hele leven al een beetje heb gehad klopt wel, toen ik peuter was had ik veel last van obstipatie. Dat ging na een tijdje over. In mijn pubertijd had ik overdag vage buikkrampen. Over het algemeen eigenlijk altijd vage darmklachten gehad, om de paar dagen een beetje obstipatie enzo. Maar daar is toen nooit onderzoek naar gedaan, alleen dus vorig jaar toen het opeens veel erger werd.
Als ik toch teveel lactose binnenkrijg dan heb ik niet meer last van mijn astma. Het zijn puur de buikklachten. Opgezette buik, buikkrampen, misselijkheid, gevoel naar de wc te moeten, opgeblazen gevoel.
Heb jij wel meer last van astma als je die buikkrampen hebt? Ben je ook nog allergisch voor ander voedsel? (ik voor kiwi, galiameloen; heb aanleg om allergisch te worden voor wortel en selderij)

Veel sterkte!

liefs bioloogje

P.S: Dit verhaal is een beetje off-topic zullen we anders verder babbelen bij het onderwerp hooikoorts en allergien.

Zorgprofessional
31-03-2006 om 14:24 uur

Beste Marianne

Veel lactose zit er niet in, maar in principe kun je wel degelijk deze klachten hebben bij Symbicort.

Mijn advies: er zijn ook inhalatiesteroiden in een puffje (dosisaerosol) zoals Alvesco. Daar zit geen lactose in. Ook zou je Singulair tabletten kunnen nemen, volgens mijn informatie zit daar ook geen lactos ein.

Succes

Frans

02-04-2006 om 11:32 uur

Beste Frans,

Dankuwel voor uw reactie! Ik ga er meteen achteraan bij mijn longarts. Daarnaast heb ik nog een vraag. Wellicht weet u die ook te beantwoorden voor mij.

Zoals ik eerder aangaf heb ik erg veel last van bijwerkingen van de Symbicort. Erge trillende handen en nervositeit. Dit wordt erger als ik bijvoorbeeld in een warm bad zit, veel gegeten heb of koffie drink. De laatste tijd is het zelfs zo erg dat ik dan heel erg ga trillen (ik kan bijvoorbeeld niet meer typen) en daarna duizelig wordt en - of flauwval - of als ik probeer te staan door mijn benen zak.
Mijn lichaam geeft dus duidelijk signalen niet tegen dit medicijn te kunnen. Dat zegt genoeg om weer contact op te nemen met mijn longarts.
Toch vind ik dit een gekke reactie en vraag me af waardoor dit komt dat dit medicijn zo'n impact heeft op mijn lichaam. Heeft dat te maken met bloeddruk (verwijding van bloedvaten door warm bad) en stofwisseling? En zo ja, kunt u mij uitleggen hoe dit werkt?

Ik hoop dat u de tijd kunt vinden om mijn vraag te beantwoorden. Mijn lichaam geeft aan het met dit medicijn niet eens te zijn, maar ik vind het wel een gekke reactie.

Groeten Marianne

13-04-2006 om 14:06 uur

hoi marianne,
ik heb zelf ook een lactose intolerantie, en medicijngebruik daarbij is heel moeilijk.
ik weet dat er lactasetabletten te krijgen zijn, ik heb ze namelijk gehad toen ik in het ziekenhuis lag voor mijn maag. ze hebben geprobeert of ik met lactase tabletten toch lactose kon hebben. maar helaas mijn lactose intolerantie is heel zwaar voor westerse landen zoals mijn arts dat zei.
ik heb het al vanaf mijn 16de
ik weet ff niet of je ze bij de apotheek kan kopen.
misschien helpt het bij jou zodat je dan wat minder last hebt van de krampen e.d.
groetjes natas