inspanningsastma

22-03-2006 om 14:30 uur

Hallo ik ben Regina moeder van zoon Capri van 13 jaar. Mijn zoon was de afgelopen drie weken steets ziek, uiteindelijk beter. Hij heeft een allergie voor katten en honden, heeft twee weken geleden bij een vriendje gelogeerd met drie katten(helemaal niet meer bij stil gestaan) kwam benauwd thuis, hier heeft hij wel vaker last van gehad als hij bij dieren in de buurt was geweest.Hij gebruikte dan een dag of tien Ventolin en het was weer over. Alleen nu leek het wat langer te duren, ben toch maar weer naar de huisarts gegaan, die heeft een testje gedaan en wat bleek mijn zoon heeft inspanningsastma. Daar schrok hij heel erg van, want hij sport gemiddeld twee uur per dag en dat gaat nu niet meer. Hij heeft afgelopen zaterdag een voetbalwedstrijd gespeeld, waar hij voor de wedstrijd, tijdens de wedstrijd en na de wedstrijd medicijnen moest inmenen.

Mijn vraag is nu kan die inspanningsastma veroorzaakt zijn door de katten of kun je dit zomaar ineens krijgen en kan dit weer overgaan.

Ik hoop dat iemand antwoordt kan geven op deze vragen.

Login of registreer om te reageren
22-03-2006 om 20:11 uur

Hoi Regina.

Hier een link naar een site waar vertelt word wat inspanningsastma is
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=324

Dus geen rede tot ongerustheid, het is echt niet leuk dat je kind het op deze leefijd heeft, maar mijn zoon had er vroeger ook heel erg veel last van, hij kon ook niet meer mee met voetballen maar nu is het een grote vent geworden van 25 jaar en politieagentje geworden dus er kan nog een hoop veranderen.

Hij voetbalt niet meer want die inspanning was te groot voor hem, maar er zijn nog genoeg sporten die ze nog wel kunnen doen zoals:

Gunstige sporten       
• Lage adembehoefte: tennis, judo, golf, boks, volleybal, handbal, alpijns skiën, baseball, badminton, gymnastiek, spurten, worstelen, karate.
• Warm en vochtig klimaat: zwemmen, duiken, waterpolo. 

Groetjes van Ria het internetmoedertje ;-)   

Login of registreer om te reageren
23-03-2006 om 11:15 uur

Wat fijn dat er zo'n forum is en je wat ervaringen kunt uitoefenen, beankt voor de handige tips, ik ben gelijk gaan kijken op de link. Het is ook prettig om de ervaringen van anderen te horen.

Onze zoon is inderdaad bang dat hij niet meer kan voetballen dit is zijn lust en zijn leven, er is echter een ander probleem, hij heeft ook een groeiachterstand (heeft nu de lengte van een kind van tien ongeveer) waardoor hij niet alle medicijnen mag gebruiken omdat deze andere medicijnen dan de Ventolin die hij nu gebruikt zijn groei nadelig zouden beinvloeden.

Ik heb begrepen dat er ook medicijnen zijn die langer werken dan Ventolin waardoor hij toch weer wat normaler zou kunnen functioneren, hij heeft ook last als hij van huis naar school fietst en vind het vreselijk om op school zijn medicijnen te gebruiken hij kan deze nog niet innemen zonder voorzetkamer, die voorzetkamer is echter zo groot dat als je je medicijnen in zou willen nemen iedereen het ziet dat vind hij niet leuk, ik heb tegen hem gezegd dat hij zich hiervoor niet hoeft te schamen maar ja hij kijkt daar anders naar.

Login of registreer om te reageren
23-03-2006 om 11:27 uur

Hoi Jarvi,

Ik ben volwassen maar ik vind het ook vervelend om mijn medicijnen in het openbaar in te nemen  :@
Ook ik gebruik een voorzetkamer...Ik ga altijd op het toilet zitten als ik mijn medicijnen inneem  :Y
En inderdaad je moet je niet schamen daar heb je gelijk in...maar toch blijf ik daar moeite mee hebben...publiekelijk inhaleren.

Groetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
23-03-2006 om 11:40 uur

Hoi Jarvi,

Ik gebruik de langwerkende luchtwegverwijder Serevent met voorzetkamer, deze werkt 12 uur lang, hoeft alleen s'morgens en s' avonds gebruikt te worden.
Kan me voorstellen dat je zoon het niet prettig vind om op school te moeten inhaleren, kinderen willen vaak gewoon net zoals de anderen zijn en niet al te opvallend en bijzonder zijn, ze wiilen er gewoon bijhoren.

Groetjes, Gijsbertje 8-)

Login of registreer om te reageren
23-03-2006 om 17:09 uur

Hallo Jarvi,

Ik begrijp zijn zorgen wel hoor, het is ook heel frustrerend voor een kind om te moeten ervaren dat je niet mee kunt komen met je vrienden/teamgenoten. Onze zoon (8jr) zit ook op voetbal en ook bij hem is er een overduidelijk conditie verschil. Toch is het ook bij hem z'n alles, hij kan geen bal voorbij lopen zonder er even tegenaan te schoppen  :P  Zonder ventolin voor (en soms ook tijdens en na) de wedstrijd houd hij het geen 10 minuten vol, hij kan zelfs mét ventolin niet voortdurend sprintjes trekken en word daarom weleens grappend 'onze luie spits' genoemd. Hij word er overigens verder niet mee gepest hoor! Het is gewoon zijn eigen frustratie waar hij soms in en in verdrietig door kan zijn  ;(

Dan het medicijngebruik. Ik ben zelf van mening dat constante benauwdheid heel wat schadelijker voor lijf en geest is dan een groeiachterstand. Misschien dat hij met corticosteroïden (=ontstekingsremmer) juist veel minder last heeft van z'n astma tijdens inspanning?!  Het is namelijk inmiddels wel duidelijk dat ontstekingsremmers wel een groeiachtestand kunnen veroorzaken, maar dan eigenlijk alleen als je het jarenlang in zeer hoge doseringen gebruikt....Is er al nader onderzoek gedaan naar zijn groeiachterstand, bijv. door middel van een handfoto of hormoononderzoek?
Langwerkende luchtwegverwijders kunnen inderdaad misschien ook een oplossing zijn. Maar dan nog kan het nodig blijken om voor inspanning Ventolin te gebruiken!

Groeten, Syl

Login of registreer om te reageren
31-03-2006 om 23:12 uur

Ook Gerrit-Jan heeft inspanningsastma. En ook hij zit op voetbal. Voor de wedstrijd geef ik hem een puf waar alle spelers bij zitten. We hebben hierdoor goed kunnen uitleggen wat er met Gerrit-Jan aan de hand was. Toen heb ik de spelers allemaal een rietje gegeven en gevraagd of ze daar door adem wilden halen en hun neus dicht wilden knijpen. Dat was voor de meesten heel moeillijk. Goed zo zei gerrit-jan dan weten jullie nu hoe ik me voel als ik het benauwd heb. en om dat te voorkomen krijg ik nu een puf. Hij kan de wedstrijd helemaal uitspelen want hij staat op doel en dat is goed uit te houden. Moet hij een wedstrijd echt voetballen dan speelt hij 5 minuten en moet dan 10 minuten bijkomen en dat gaat zo de hele wedstrijd door.

groetjes jolanda

Login of registreer om te reageren
22-04-2006 om 15:45 uur

Hoi,

De eerste paar maanden (eigenlijk 1 jaar) gebruikte ik ook een voorzetkamer maar toen ben ik het zonder gaan doen en dat werkt echt veel beter. Zo komt het gelijk in je keel terecht. Het is wel een paar keer oefenen voor het lukt.

Login of registreer om te reageren
23-04-2006 om 10:24 uur

Ik realiseer me nu pas(ik ben 48) dat ik insp.astma heb maar dat ik het mijn hele leven al heb. Ik heb tot mijn veertigste gevoetbald. Ik trainde er wel voor maar niet veel en als ik een wedstrijd speelde had ik het de eerste tien minuten altijd moeilijk. Kwam ik door die 10 minuten dan had ik ook geen last meer van die benauwdheid. Ik kreeg wel last van slijmvorming. Ik dacht altijd dat het aan de conditie lag.
Inmiddels weet ik beter. Maar ook een tip: als je een goede warming up uitvoert, een puffertje gebruikt, kan het zijn dat je in ieder geval dan de eerste moeilijke periode al hebt gehad.Het blijkt als je op de diverse sites kijkt dat bij wielrenners e.d. ze door hun astma heen kunnen fietsen en dan daarna minder last hebben. De moeilijke fase kun je dus met een warming up oproepen en daarna zou je dan minder last moeten hebben.Wie weet iets om uit te proberen.
Bert.

Login of registreer om te reageren
24-04-2006 om 08:57 uur

Hallo Bert,

Klinkt inderdaad wel een beetje zoals onze Robbie (8 jr) het omschrijft. Als hij doorgaat wil het weleens beter gaan. Maar ja, soms heeft hi j net de pech dat hij gewisseld word en moet hij wéér opnieuw beginnen.... Helaas zit hij nog bij de F-jes en daar word nog geen echte warming up gedaan. Natuurlijk rennen die jochies wel enthousiast over dat veld van te voren, maar vaak is dat nou juist funest. Zo vanuit de kleedkamer in een zenuw-sprint naar het veld is bij Robbie in ieder geval niet dé manier ;-)

We hebben wel al vaker geprobeerd om een soort warming up te doen, maar daar zijn ze op deze leeftijd gewoon nog te ongedurig voor. Komt wel goed als hij straks ouder is (hoop ik).

groetjes, Syl

Login of registreer om te reageren