Nieuwe inhalers voor COPD patienten.

14-01-2011 om 10:22 uur

De bekende "Turbohaler Symbicort 400" (De wit met rode draaidop) is vervangen door de ontstekingsremmer "Seretide 25/250" inhalator GFK-vrij.

Hierbij word het medicijn ingespoten in een inhalatie kamer van 1 liter waarbij je 5 x in deze ruimte moet in- uitademen. Een soort van verneveling waarbij het medicijn nog beter in je longen terecht zal komen. Je moet echter wel 2 x deze inspuiting maken. Het advies is om dagelijks 0:800 en 20:00 dit medicijn te nemen. ( Dus 2 x 2 inspuitingen) Nadeel is wel dat je dit medicijn niet even in je zak mee kan nemen wegens het formaat van de inhalatiekamer en dat je nog beter je mond na afloop moet omspoelen wegens kans op mondschimmel. ZorgĀ  ALTIJD voor een reserve, het medicijn werkt op gas en de dosering is snel leeg.

Het oudere "Spiriva 18 mgr" met de blauwe capsules is vervangen door "Spiriva Respimat aerosol 2,5 mgr/inhalatie".

Hierbij word een zichtbaar poeder in de mond gespoten gelijktijdig met het inademingen. Adem zolang mogelijk inhouden en daarna uitademen. Ook bij dit medicijn moet je de behandeling 2 maal achterelkaar uitvoeren. Het middel zit wel in een gemakkelijk flesje maar je hoeft het slechts 1 maal daags te gebruiken. Na gebruik je mond goed omspoelen het poeder blijft in je mond hangen. Zorg ALTIJD voor een reserve, het medicijn word via een gespannen veer uit de fles losgelaten en bij het einde van de dosering doet het niets meer. (Wel een waarschuwing voor de laatste 14 doseringen)

De oude middelen werden me afgeraden daar de nieuwe middelen schijnbaar beter werken. Misschien ook na te vragen via jullie artsen?

Login of registreer om te reageren
14-01-2011 om 11:36 uur

persoonlijk vind ik de spiriva respimat veel fijner in gebruik als dat gedoe met die groene capules inderdaad.

Login of registreer om te reageren
18-01-2011 om 02:51 uur

Bij mij werkt de Symbicort 400 al jaren prima en ik hoop niet dat die vervangen gaat worden door iets anders.

Login of registreer om te reageren
18-01-2011 om 14:42 uur

Ik gebruik ook Symbicort 400/12 2x1 puf en ben er ook erg tevreden over dit middel neem ik om 11.15 en om 17.30. Verder gebruik ik de groene capculles van spiriva 18mg dat middel merk ik weinig iets van dat het werkt.Maar als ik het een poosje laat staan en niet gebruik krijg ik wel weer veel last van hoest buien dus het werkt dus wel.

Login of registreer om te reageren
30-01-2011 om 15:57 uur

Hallo Dick49,
Ik snap niet,hoe je er bij komt dat de Seretide spray,nieuw is. Ik gebruik het medicijn inmiddels al 7 jaar.
ook met de voorzetkamer en er zit een teller op,zodat je kan zien wanneer de aerosol leeg is.
Er bestaat ook een kleiner formaat,voorzetkamer, van Glaxo,die wat makkelijker mee te nemen is.Moet je alleen wel zelf betalen.
Groetjes Willy Pluimers.

Login of registreer om te reageren
30-01-2011 om 20:18 uur
Reactie op pluimpje116

Er bestaat ook een kleiner formaat,voorzetkamer, van Glaxo,die wat makkelijker mee te nemen is.Moet je alleen wel zelf betalen.

dit hangt van je verzekering af.... de mijne (ohra-uitgebreid) vergoed hem wel

Login of registreer om te reageren
09-02-2011 om 23:56 uur

Ook ik gebruik al jaren steretide met de kleine voorzetkamer,het is dus niet echt nieuw en 2 x per jaar krijg ik een nieuwe voorzetkamer vergoed van uit de verzekering.
Er is overig wel een nieuw goed middel op komst voor copd patienten met dikwijls terug kerende infecties vertelde mijn longarts,het is er al wel maar ze zijn het nog verder aan het testen met 10 proefpersonen,hij denkt dat het ongeveer mei wordt dat het verstrekt gaat worden,de naam van het medicijn is Daxas
Groetjes Dinie :W

Login of registreer om te reageren
11-02-2011 om 10:27 uur

Hallo allemaal
Inderdaad is er een nieuw middel Daxas,ik gebruik dit middel nu sinds oktober het is in pilvorm,1x p.d. het werkt wel goed,in het begin wel misselijk en verminderde eetlust,buikpijn ,maar dat is nu weg,het grote voordeel vind ik dat ik nu geen prednison hoef te slikken,als je vragen hebt over dit middel laat t me maar weten ,ik zal proberen te beantwoorden!groetjes Joke

Login of registreer om te reageren
11-02-2011 om 11:20 uur

Seretide als medicijn op zich is niet nieuw maar het is nieuw dat het in de richtlijnen nu ook wordt voorgeschreven bij COPD. Voorheen was het voornamelijk een medicijn voor astma en was symbioct eerste keus bij COPD maar dat is nu veranderd. Het kan natuurlijk altijd zijn dat je zelf wat anders voorgeschreven krijgt omdat jouw arts dat in jouw geval beter vindt passen.

Login of registreer om te reageren
18-07-2011 om 02:41 uur

[quote author=Dick49 link=topic=12521.msg293613#msg293613 date=1294996962]
De bekende "Turbohaler Symbicort 400" (De wit met rode draaidop) is vervangen door de ontstekingsremmer "Seretide 25/250" inhalator GFK-vrij.

Hierbij word het medicijn ingespoten in een inhalatie kamer van 1 liter waarbij je 5 x in deze ruimte moet in- uitademen. Een soort van verneveling waarbij het medicijn nog beter in je longen terecht zal komen. Je moet echter wel 2 x deze inspuiting maken. Het advies is om dagelijks 0:800 en 20:00 dit medicijn te nemen. ( Dus 2 x 2 inspuitingen) Nadeel is wel dat je dit medicijn niet even in je zak mee kan nemen wegens het formaat van de inhalatiekamer en dat je nog beter je mond na afloop moet omspoelen wegens kans op mondschimmel. ZorgĀ  ALTIJD voor een reserve, het medicijn werkt op gas en de dosering is snel leeg.

Heb vandaag de "Turbohaler Symbicort 400" weer afgehaald bij de apotheker, het was nog de nog steeds de witte staaf met een rode draaidop.

Login of registreer om te reageren