zwemmen...

14-03-2006 om 22:33 uur

Hallo,

Onze Fieke van 6 jaar zit al 3 jaar onder zwemles (heeft al van af dat ze 3 maanden was ventolin, maar pas vorig jaar kreeg ze officieel het stempel "astma" opgeplakt door de kinderarts) Ze heeft in november eindelijk haar A-diploma gehaald, maar als je haar zag zwemmen...vraag ik me af of het wel verdient was. Maar ja..ze heeft hem! Maar ik zou ook graag hebben dat ze mínstens nog haar B haald en liefst ook haar C nog (juist omdat ik nu twijfel of ze wel verdient har A heeft gehad!) Maar het probleem bij Fieke is dat ze geen krachtige beenslag kanmaken en dus daardoor het uitdrijven de vereiste 2 tellenniet wil lukken (ze "zakt"dan gewoon naar beneden... :?) Is er iemand die weet of dit een gevolg/samengaan met astma kan zijn? Of zou ik gewoon een hele andere oorzaakhiervoor meoten zoeken?
Enne...is er iemand met goede tips om haar tóch die krachtige beenslag te geven/aan te leren??

Groetjes Sonja (die zwemles dus erug prijzig vind!! ;()

Login of registreer om te reageren
15-03-2006 om 08:55 uur

hoi sonja
hehe eindelijk kan ik eens over mn andere dochter schrijven
onze nina  7jaar heeft ook astma inspanningastma
ze doet ook al 2jaar over haar a diploma
haar conditie laat het nogal eens afweten waardoor ze de kracht mist  :Y
ik vind het niet zon probleem ik zie dat ze dr schik in heeft en langzaam toch vooruit gaat
dat scherm waar ze door moeten dat is echt een drama geweest veel huilen  :Y
nu ze er toch een paar keer doorheen is gegaan is haar angst ineens weg  :s)
zwemmen is altijd goed als je astma hebt,ook een van de sporten die je kunt doen bij weinig conditie
je wordt vanzelf sterker  :Y
nina puft nu voor dat ze gaat zwemmen ventolin en dit gaat een stuk beter.
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
15-03-2006 om 09:29 uur

Hoi Sonja

Mijn dochtertje is net begonnen met zwemles.
Ze heet dus ook astma en ook ik twijfelde in het begin ook of ze wel mee kon komen....puffen met Ventolin voor en eventueel na het zwemmen doen wij ook altijd en dat gaat redelijk.....alleen als ze soms wat water binnenkrijgt veroorzaakt de hoestbui die ze daar van krijgt soms  een klein aanvalletje. Ze kan haar adem onder water trouwens heeeeel lang inhouden( wat mij erg verbaasde). Over de beenslag zou ik me niet al te veel zorgen maken...oefenen kan je doen door zelf met haar te gaan zwemmen...maar dat is natuurlijk ook extra vermoeiend....misschien kan je het met de zwemjuf/meester over hebben kijken wat hun er van vinden!!!Succes!!!!

Login of registreer om te reageren
15-03-2006 om 09:41 uur

Hoi Sonja

Ik weet niet of het zakken van de benen en het minder kracht hebben in de benen met de astma te maken heeft.
Mijn zoontje had destijds nog geen astma(heeft sinds deze winter inspanningsastma) en zijn benen zakten ook altijd, die neiging heeft hij nog steeds. Hij heeft ook vrij lang gedaan over zijn A diploma, maar B en C gingen veel sneller, zoals gebruikelijk is.
Ik zou haar vooral door laten zwemmen( ja ik weet het, het is zeker duur), maar het is wel goed voor haar conditie en dat is ook heel erg belangrijk.
Zwemmen ze bij je dochter wel eens met plastic waterschoentjes aan? Hier in het zwembad doen ze dat wel als een kind zijn voeten niet goed houdt en daardoor(denk ik) minder krachtige slagen maakt.
Mijn zoontje moest die destijds ook dragen en daarmee ging hij flink vooruit.
Als ze plezier heeft in het zwemmen zou ik haar zeker door laten gaan, zeker omdat je haar nu nog niet zo goed vindt zwemmen.

Groetjes Chantal

Login of registreer om te reageren
15-03-2006 om 13:53 uur

Hallo Sonja,

Om de een of andere reden vinden wij ouders dat kinderen met 4 jaar écht op zwemles móeten, zelfs als ze daar lichamelijk eigenlijk nog niet aan toe zijn. Het is trouwens ook bewezen dat ze véél sneller hun diploma's halen als ze pas starten met een jaar of 6 à 7. Daarom wordt er ook vaak pas met schoolzwemmen gestart in groep 4 of 5. Jouw dochtertje ging dus al met 3 jaar als ik het goed lees.....Kinderen op deze leeftijd (6 jr) hebben soms simpelweg nog niet de kracht in de benen om horizontaal te blijven. Ik geloof niet dat dat nu echt met astma te maken heeft. Natuurlijk kan het zijn dat ze gaandeweg de les (eerder) vermoeid raakt en dat de benen dan zakken, maar dat lees ik niet uit je berichtje, toch? Voor de les puffen zou dan misschien al helpen. Verder is en blijft het een kwestie van veel, heel veel oefenen.... Hier word trouwens bij jonge en/of niet zulke sterke kinderen weleens afgeraden om meteen door te gaan voor C omdat ze daar nog niet sterk genoeg voor zijn. Vaak lukt het in een paar weken als ze een jaar of 8 à 9 zijn. Je angst op een onverdient diploma lijkt me ongegrond, ze zijn nogal streng in hun eisen hoor!

Onze zoon heeft ook lang gedaan over z'n A diploma, heikel punt was bij hem: 10 tellen drijven en 'het gat'. Eenmaal A gehaald is hij doorgegaan voor B en o o o wat werd dat een drama!! Dat gat zat echt te ver weg, haalde hij simpelweg niet. Echter, dispensatie kreeg hij ook niet, zelfs niet met medisch advies van de kinderarts! Maanden is er op geoefend tot de badmeester het zat was en hem tot 3 keer toe terug onder water duwde als hij boven wilde komen. De griezel!!! Hij was na die lessen dus als de dood voor die man, zwom met een grote boog om 'm heen, zelfs als de meester op de kant stond. Nachtmerries en huilend de dagen tellen dat hij wéér moest zwemmen waren het gevolg. Een andere juf/meester hielp ook niet meer. Dus zijn we maar gestopt met lessen, hij kon tenslotte prima zwemmen, alleen niet zo ver onder water. En nu gaat hij weer met veel plezier naar het zwembad!

groeten, Syl

Login of registreer om te reageren
17-03-2006 om 20:53 uur

Ben met het peuterzwemmen van Keanu gestopt,
vond dat hij al heel lang hetzelfde moest doen en niet vooruit ging.
Ben me aan het bedenken om hem in Lanaken bij een priveleraar op zwemles
te laten gaan, hij zou daar binnen een maand of 3-4 z'n a-diploma hebben.
Heeft iemand ervaring met een kind van 3 1/2 op zwemles voor het a-diploma?
Van de andere kant als je de verhalen hierboven leest begin ik te twijfelen of het
wel verstandig is.

Groetjes Jill

Login of registreer om te reageren
17-03-2006 om 22:17 uur

Nou voorlopig dus geen zwemmen voor Fieke, want gisteren morgen om kwart voor 11 werd ik gebeld door school of ik Fieke op wilde halen, want ze was met gym op haar arm gevallen en had die goed bezeerd. Of we even met haar naar de huisarts wilde gaan!
Fieke gaf heel veel pijn aan en wilde haar rechter arm ook niet meer bewegen, want dat deed heel zeer!
Dus via de dokter gelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's. En jawel...gebroken, net boven haar elleboog. Dat werd dus gips...van net onder haar oksel tot aan haar vingers!
Ze heeft nog veel pijn en kreeg dus thuis paracetamol...wat gelukkig goed help!
Ze heeft wel 1 "gelukkie"...ze duimt met links...dus dat kan nog, maar schrijven en zwemmen ed zal niet/moeilijker gaan!
Arme Fieke!

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
17-03-2006 om 22:51 uur

hoi
jeetje wat sneu voor fieke geef dr maar dikke knuffel  :Y

@jill onze nina is nu 7en half en al twee jaar met r a diploma bezig
ik lig dr niet wakker van ze heeft inspanningsastma en moeite met dr conditie
waar we eerst woonde ging alles met veel dwang en gemopper van de badmeester
en een huilent en angstig kind
hier gaat het voornamelijk erom dat ze plezier in het zwemmen hebben
we zwemmen bij een zwemclub wat stukken voordeliger is en ook veel gezelliger
marielle is vanavond weer voor het eerst geweest kon gewoon in dr eigen tempo baantjes trekken
daarna heerlijk in het warme bubbelbad even lekker ontspannen
ze ligt heerlijk te slapen nu en heeft voor het eerst in maanden weer wat kleur op haar wangen
dat is mij meer waard dan dat diploma,maar kan me voorstellen als je hoge lesgelden hebt je er niet op zit te wachten dat het lang duurt  :N bij mij zijn ze alletwee pas begonnen toen ze 5 waren
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 13:20 uur

Ach jee, wat een pechvogeltje! Hoe lang moet ze in het gips? Als het goed is heeft ze over een paar dagen geen pijn meer hoor....Sterkte tot dan!

Groetjes, Syl

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 22:24 uur

en weer wit!
Ja hoor! Fieke bleef last van haar arm houden! Steds van die stekende pijn. Dus ik de ehbo maar weer bellen. en jawel...we moesten langs! Dus ik eerst oppas regelen voor de andere 3 (tuurlijk gebeurd dat als Wim werken is!!) En de buurman bracht on naar de EHBO. Daar waren we rond kwart over 4 en tegen kwart voor 7 kon ik bellen dat we opgehaald wilde worden.

Het leuke (zelf geverfde) groene gips is eraf gehaald en weer vervangen voor wit!  En...maandag bellen om een afspraak (die we hadden staan voor over 3 weken) te vervroegen naar deze week! Ze denken dat het komt omdat de zwelling gaat slinken en het gips te "ruim"wordt, waardoor ze haar arm in het gips kan bewegen als ze er te veel mee doet (probeerd te doen!) dus Fieke maar meer manen tot rust! haha..ben benieuwd of dat zal lukken!

Haar maar weer met een paracetamolletje in bed gestopt! Hopenlijk werkt dat afdoende en slaapt ze wederom goed de nacht door!

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 22:47 uur

jeetje zeg wat een gedoe he
zul je altijd zien als je man aan het werk is
wij hebben dat vaak in het weekend  :?
ik hoop dat de kleine lekker slaapt vanacht
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren