wat moeten opgeven door de Astma en bijkomende problemen

21-10-2010 om 09:48 uur

Wat heb je moeten opgeven doordat je astma hebt (gekregen)?

en wat heb je er voor terug gekregen?

Ik heb bijv mijn droombaan op moeten geven!
Ik werkte als kinderboederijbeheerster, het was buiten mijn werk ook mijn hobby en een manier van leven.
door de bijkomende stofmijtallergie zal ik dit nooit meer kunnen uitvoeren.
ik heb dat wel redelijk los gelaten maar soms heb ik nog heimwee.

Ik kan niet zomaar op vakantie zonder dat je moet nadenken in wat voor huisje je zit en dergelijke.

maar ik ben veel beter gaan nadenken over mijn lijf en mijn gezondheid.

Login of registreer om te reageren
21-10-2010 om 10:49 uur

Ik heb moeten opgeven dat ik niet meer alles kan doen zonder er even bij stil te staan wat dat voor mijn astma betekend. Maar ik heb ook veel teruggekregen voor mijn astma: Leuke begripvolle vrienden die altijd voor me klaar staan, doorzettingsvermogen, levenskracht, besef dat geluk belangrijker is dan wat dan ook etc.

Login of registreer om te reageren
21-10-2010 om 12:41 uur

ik kan heel veel niet.. wat ik wel zou willen.
voorbeeldjes?
k wilde altijd naar de tropen als verpleegkundige, werk maar 20 uur ipv de 40 uur, wil de halve marathon graag lopen, wil ook wel eens bij vrienden op bezoek met dieren of naar de dierentuin......... en zo kan ik nog heel lang door gaan
maar.......je kan beter kijken naar wat je wel hebt

dus zeg precies wat nina ook zegt:
ik heb ook veel teruggekregen voor mijn astma: Leuke begripvolle vrienden die altijd voor me klaar staan, doorzettingsvermogen, levenskracht, besef dat geluk belangrijker is dan wat dan ook etc.
en ben daardoor een gelukkig mens

Login of registreer om te reageren
21-10-2010 om 13:41 uur

Heb vooral mijn sportieve doelen naar beneden moeten bijstellen. En ik heb mijn huis anders moeten inrichten. Moet accepteren dat mijn lijf niet meer altijd alles doet wat ik in gedachten heb.
Het positieve nieuws is dat ik rustiger ben gaan leven, niet meer dat gejaagde, zowel in mijn werk- als privesituatie. Niet meer altijd "moeten" maar vooral ook "genieten".

Login of registreer om te reageren
21-10-2010 om 16:54 uur

Ik heb (tijdelijk) het diepzeeduiken opgegeven.
Was zelfs duikinstructeur (part-time), maar nu mijn astma instabiel is, ben ik even een halt toegeroepen door de LA.

Maar het belangrijkste wat ik heb opgegeven is het vechten tegen wat ik niet kan.
Ik ben eindelijk gaan accepteren wat ik wel kan.
Ik kan hardlopen, mountainbiken, door hooggebergte wandelen etc...
Het gaat alleen wat langzamer dan bij 'gezonde' mensen.

Door dit te accepteren is het leven een heel stuk gemakkelijker geworden.

Login of registreer om te reageren