September/Oktober 2010 - Hoe krijg ik een verantwoorde vochtigheid in huis?

29-09-2010 om 22:36 uur

Hoe krijg ik een verantwoorde luchtvochtigheid in huis?

In het najaar kunnen schimmels en huisstofmijten volop gedijen door o.a. een hoge luchtvochtigheid in huis. Huisstofmijten overleven vanaf 45% luchtvochtigheid en  huisstofmijten vermenigvuldigen zich vanaf 55% luchtvochtigheid.

Een hygrometer geeft inzicht in de luchtvochtigheid. Een juiste luchtvochtigheid geldt niet alleen voor de woonkamer, maar ook voor de slaapkamers. Eigenlijk voor het hele huis.

Vochtbestrijding = verwarmen en ventileren (VVV). Voor meer informatie, zie de website van het Astmafonds.

De meeste mensen voelen zich goed bij een luchtvochtigheid van 40 tot 60 % en een temperatuur van 18-22 °C.

De vochtigheid kan het beste rond de 50% blijven. Onder 30% is te droog (bij een temp. 20-22° C); boven 70% is te vochtig.

Een droge kamer is ook sneller verwarmd dan een vochtige. Voor veel mensen lijkt het onlogisch om warme lucht uit de woning te laten stromen, terwijl de verwarming blijft branden. Het opwarmen van droge lucht gaat echter sneller dan van vochtige lucht; daarom ventilatieroosters altijd open laten staan.

Te droge lucht kan de huid uitdrogen en de slijmvliezen prikkelen (voor mensen met luchtwegproblemen extra hinder).

In de winter is te droge lucht door veel stoken soms een probleem. Men kan de luchtvochtigheid als volgt verhogen: leg natte theedoeken over de verwarming, of de temperatuur 1 à 2 graden verlagen. Zorg voor voldoende ventilatie. Gebruik géén radiatorbakjes; hierin kunnen schimmels en bacteriën ontstaan.

Login of registreer om te reageren
30-09-2010 om 11:08 uur

Ik heb vorig jaar wel van die radiatorbakjes gekocht omdat met de vrieskou de luchtvochtigheid hier in huis echt veel te laag was. Natte theedoeken waren binnen tien minuten weer droog en ik kreeg echt last van m'n ogen. Ik maak die bakjes gewoon regelmatig schoon en dan hoop ik dat het meevalt. Ik heb zowel in de woonkamer als in de slaapkamer een hygrometer en houd het wel in de gaten.

Nog een tip voor mensen die wel een hygrometer willen maar er niet veel geld voor overhebben: ik heb er vorig jaar rond kerst een bij de blokker gevonden in die 1 euro bakken en als ik de waardes vergelijk die die aangeeft met m'n digitale weerstation dan klopt het heel redelijk.

Login of registreer om te reageren
21-10-2010 om 16:14 uur

Ik heb me vandaag ook een gekocht. Als de waardes kloppen, dan is het té vochtig in huis.
Ik had hem in de woonkamer neergezet voor het openzetten van het bovenlicht. Na het openzetten ging hij direct een stuk omlaag, terwijl het buiten regent. Zie je maar hoe onlogisch dit is.

Login of registreer om te reageren
20-10-2011 om 19:15 uur

Zijn er op dit forum mensen die ervaring hebben met ioniseer-machines in de huiskamer ?
Droog ioniseren of 'Wet cloud'-techniek ?

bij voorbaat voor de aandacht.
richard1950

Login of registreer om te reageren