bijwerkingen symbicort

26-08-2010 om 13:57 uur

Hallo ik gebruik ook symbicort 2xpd 2 pufjes.
Sind het gebruik heb ik las van een nare kriebelhoest.
Tijdens een hoestbui is mijn stem heel hees.
Verder heb ik erg last van kramp in de handen en voeten
moet bijna met elke beweging rekening houden anders schiet de kramp
door mn hele lijf.Wie herkent dit?

Login of registreer om te reageren
26-08-2010 om 18:01 uur

Hoi,

Ik zou je adviseren op het board medicijnen te kijken. Hier staat al veel over bijwerkingen van Symbicort, spierkrampen, heesheid e.d. Alle antwoorden op je vragen staan daar al beschreven. Dus ik denk dat je er wat aan hebt. Sterkte met de spierkrampen e.d.

Groetjes Mir

Login of registreer om te reageren
26-08-2010 om 19:14 uur

Hee Johanna,

Het zijn bekende bijwerkingen. Misschien kan je dit eens met je arts bespreken?
Wie weet heeft hij tips. De bijwerkingen moeten natuurlijk niet erger zijn dan de klachten!

Sterkte

Login of registreer om te reageren
28-08-2010 om 15:03 uur

Heb je die kriebelhoest alleen voor/tijdens het inhaleren of de hele tijd? Als het alleen is bij het inhaleren dan kan het helpen om voor je je pufjes neemt een paar slokjes koud water te nemen.

Login of registreer om te reageren
30-08-2010 om 15:47 uur
Reactie op Daantje

Heb je die kriebelhoest alleen voor/tijdens het inhaleren of de hele tijd? Als het alleen is bij het inhaleren dan kan het helpen om voor je je pufjes neemt een paar slokjes koud water te nemen.

Helaas gaat het de hele dag door erg hardnekkig.Maar bedankt voor de tip

Login of registreer om te reageren
09-11-2010 om 18:46 uur

ik hoorde van de longarts dat je van de symbicort ook een hele dunne huid krijgt!

Login of registreer om te reageren
09-11-2010 om 22:06 uur
Reactie op johannatheresia

Hallo ik gebruik ook symbicort 2xpd 2 pufjes.
Sind het gebruik heb ik las van een nare kriebelhoest.
Tijdens een hoestbui is mijn stem heel hees.
Verder heb ik erg last van kramp in de handen en voeten
moet bijna met elke beweging rekening houden anders schiet de kramp
door mn hele lijf.Wie herkent dit?

Hoi, mijn longarts en de longverpleegkundige hebben mij altijd erop gewezen dat je ná het puffen altijd je mond moet spoelen en uitspugen, want de kans op schimmelinfecties in de mondholte is groter als je dat niet doet en je wordt ook hees, net als jij. Wat de kramp betreft, dat verschijnsel heb ik niet, wel de dunner wordende huid waar Jade het over heeft. Dat komt weer van de kleine hoeveelheid prednison die in symbicort zit.     
Ik hoop  dat dat spoelen jou ook helpt. Succes

         

Login of registreer om te reageren
09-11-2010 om 22:19 uur

Ik heb ook regelmatig kramp in voeten en kuiten (krijg die er ook altijd zo uit) en die dune huid, pffff.
Blauwe plekken niet normaal meer.
Er is al regelmatig gevraagd of ik toch echt niet mishandeld wordt...

Maar goed ik doe het wel goed op deze meds, dus ik blijf er mee doorgaan.

Login of registreer om te reageren
10-11-2010 om 20:02 uur

o echt prednison erin joh, dat wist ik dus echt niet...

Login of registreer om te reageren
10-11-2010 om 21:52 uur

Tis natuurlijk niet echt prednison maar wel een stofje (budesonide, de ontstekingsremmer in symbicort) met dezelfde eigenschappen als prednison. Maar omdat je het inhaleert in plaats van als pil slikt zijn de dosissen veel kleiner waardoor je veel minder bijwerkingen krijgt. Vergelijk maar. In symbicort zit bijvoorbeeld 400 microgram budesonide. Bij een prednisonkuur krijg je bijvoorbeeld 30 miligram, dat is 30.000 microgram!

Login of registreer om te reageren