uitslagen onderzoeken longarts

27-02-2006 om 14:52 uur

Hoi!

Nou ik ben vanmorgen naar de longarts geweest en heb dus ook de histaminetest gedaan.

Die ging goed,maar bij 2 mg/ml kreeg ik het wat benauwd en werd ik kortademig,bij de laatste was ik echt benauwd,hoesten,tranende ogen ,mijn stem weg enz...

heb dus ook 2 puffen Ventolin gekregen en een minuut of 5 later ook weer 2 puffen ventolin,toen knapte ik op.

Daarna moest ik naar de longarts want ik vorige week een uitgebreide longfunctie test gehad en er waren longfoto´s gemaakt en er was bloed geprikt.

Nou de conclusie was helder en schrikken: ik heb  geen astma!!!

Ergens heel blij natuurlijk maar ook een diagnose die ik niet verwacht had!
Maar in het bloed (allergisch was ik al niet) is niets te zien en de foto was ook goed,en de blaastesten waren ook goed, weliswaar onder invloed van de histamine lager maar nog wel boven de 80 % van de voorspelde waarde.

Ze kom mijn klachten dus niet verklaren,de kortademigheid,en ik heb express nog erbij verteld dat ik ook regelmatig ´s nachts lig te hoesten tot overgevens toe,druk op mijn borst kreeg als ik met bepaalde prikkels en zo in kontakt kom.

bv bij rook,kou,mist,parfum,luchtverfrissers noem het maar op.

Ja dat kon maar het is geen astma.

Niet dat ik zou graag ziek wil zijn maar schiet ik niets mee op, ik kan geen kaars aansteken en ik krijg last terwijl ik dat nooit heb gehad!
Ik moet nu met de medicijnen stoppen (Flixotide in 1 week afbouwen) Serevent(i.v.m.de histaminetest) was al gestopt dus hoefde ik niet meer mee te beginnen. en dan over 6 weken terugkomen om te komen vertellen hoe het gaat.

Het maffe is dat voordat mijn huisarts mij doorstuurde nog had gezegd: n.a.v. de peakflow je hebt echt astma.

Ik snap het niet meer!!

Ben nu heel benieuwd hoe het verder zal lopen met me!

Ik hou jullie op de hoogte

Doei,  -O-

Te@

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 15:21 uur

Huh...
Heel raar is dit...
Waarop is het nou gebaseerd dat je geen astma hebt....?! Op een goede longfunctie?

Ik snap er niks van...maar wel vervelend (en ja van de andere kant ook positief)

Sterkte!

Liefs Nina

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 17:56 uur

Hoi Tea,

Vervelend zeg; dat je nu moet stoppen met de medicijnen. Ik hoop niet dat dat je al te onzeker maakt. Vreemd; dat je wel veel klachten had bij die histaminetest en hij toch negatief was. Mag je nog wel ventolin gebruiken als je het benauwd krijgt? heeft de arts ook gezegd wat er anders aan de hand kan zijn?

Veel sterkte!

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 18:10 uur

Nee want de medicijnen helpen toch niet,zei de longarts en dat bestrijd ik want  hebben wel geholpen! en het is ook met periodes dat ik last heb.

Ik heb contact opgenomen met de huisarts en de assistente (daar heb ik heel gelukkig heel contact mee!) en die stond er ook van te kijken,en die vroeg meteen:wat heb je dan wel??

Ja daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.

Toen ik door bleef vragen hoe het dan kon dat ik toch benauwdheidsklachten zoals in het eerste stukje heb: zei de longarts, het zal ook wel hyperventilatie kunnen zijn.

Ik heb zojuist op de site van de Hyperventilatiesite gekeken en herken de klachten die daar beschreven zijn (zowel bij acuut als chronische vorm) totaal niet!
op benauwdheid, en kortademig in periodes zijn na.

Zo ga nu effe eten, kom later nog terug!

Te@

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 19:30 uur

Hoi Tea,

Het zou best hyperventilatie kunnen zijn...dat kun je vrij makkelijk testen; helpt je ventolin bijna altijd bij benauwdheids aanvallen? Maar ja het kan ook zijn dat je hyperventileert vanuit een astma aanval. Als ik jou was zou ik het er toch nog eens met je eigen huisarts over hebben...

Ik moet zeggen dat ik zelf ook lichte astma heb, bij mij deed de longarts het ook af als hyperventilatie. Alleen omdat ik meer dan 3x per week ventolin gebruikte kreeg ik een ontstekingsremmer en is het toch astma. Ik weet het ook wel zeker want ik heb het gemiddeld nog steeds 3x per week benauwd en ik heb nu ook al 2 ontstekingen gehad.

Maar de longarts heeft niet duidelijk gezegd, waarom hij denkt dat je geen astma hebt. bij mij was dat eerst gebaseerd op dat ik TE gezond was (goede longfunctie,bloed uitslagen goed etc.)

Liefs nina

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 19:50 uur

Hoi!

Ja ventolin helpt wel want vanmorgen kreeg ik 4 pufjes Ventolin (in 2x) na de histamine test en daar knapte ik goed van op maar nu zijn we ruim halve dag verder en komt de kortademigheid weer opzetten.(maar niet continue, bv na inspanning )Ik heb zelfs het idee dat de Ventolin beter helpt als de Serevent.

Ik heb inderdaad het idee dat ze alleen maar kijken naar wat ik geblazen heb, maar ja ik ben helemaal niet allergisch dus dat zal toch ook wel schelen of je vroeg of laat reageert op de histamine? kan ik het helpen dat ik pas heel laat reageerde op de histamine?? Ik blies wel minder maar niet slecht genoeg!

Daarbij heb ik al heel jong buikademhaling aangeleerd en ik zing veel en heb ook jaren dwarsfluit gespeeld en misschien kan ik wel goed blazen, maar ik verzin die klachten toch niet???

Het bloed was goed en de longfoto ook,maar moet daar altijd wat op te zien zijn???

Ik zal deze vraag ook aan Frans kunnen stellen.

Ik ga nu kijken wat er gebeurd  en ik ga zeker nog met de huisarts overleggen over de hyperventilatie goeie tip van jou.

Groeten Te@

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 19:54 uur

Ik heb ook gezongen en ik speel ook heel lang fluit. Toch was mijn ademhaling niet goed en had ik ook last van hyperventilatie, ik doe nu aan cesartherapie. Dit heeft me erg geholpen. Dus als het hyperventilatie is zou je dat kunnen gaan proberen, misschien gaat het dan wel over  :Y je weet het nooit...

maar ik zou zeggen, maak een afspraak bij de huisarts, kijken wat die zegt :)

Sterkte, Liefs NIna

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 20:09 uur

Hoi Tea,

Jeetje dat is ook wat.
Wel reageren op de histamine test en op de ventolin die je toegediend hebt gekregen na de histamine test, maar geen astma hebben  :?
Wat ik vreemd vind is dat de longarts verder niets heeft uitgelegd. Het kan nl zo zijn dat je hele gevoelige luchtwegen hebt zonder dat je astma hebt. Dus dan heb je wel dezelfde klachten als iemand met astma maar niet de afwijkende longfunkties  :Y
Ik heb wel eens een vraag gesteld op dit forum bij medische vragen. Hier kun je de reactie lezen van Frans.

Liefs Miran

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 20:14 uur

Hoi Tea

Voor mij is jouw verhaal ook heel herkenbaar.Mijn longfunctie was ook goed.De histaminetest liet wel zien dat ik matig astma heb.Ik heb nooit last van benauwdheid maar elke verkoudheid mondt altijd uit in rottigheid Dat is de laatste jaren alleen maar erger geworden.Aangezien mijn klachten overeen komen met die van mijn moeder(zij heeft al 15 jaar longemfyseem)toen ze net zo oud was als ik begrijp je mijn bezorgdheid.De longarts vindt dit echter geen reden om mij verder te behandelen.Een longarts hoort jouw klachten wel maar gaat uiteindelijk af op wat je uitslagen zijn.Ondertussen blijf je wel met je klachten zitten.Strekte ermee,Gerda

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 20:32 uur

Bedankt voor jullie steun!!

Ik zit er best een beetje mee, ik voel me nu zo´n aansteller.

Ze heeft verder niets uitgelegd,het is dat ik een vraag stelde anders had ik na een minuut al weer buiten gestaan denk ik.

Bedankt voor de link Miran.

Ik vraag me wel af, als je overgevoelige luchtwegen niet behandelt richt dat dan geen schade aan? weet iemand dat??

De huisarts vond het ook vreemd, maar ik ga nu even afwachten en als het mis gaat, dan merk ik het snel genoeg,en zit ik zo bij de huisarts.

Gerda, ik herken het, elke verkoudheid duurt lang, ik kanp moeizaam op, vorig jaar heb ik geloof ik 3-4 ab kuren nodig gehad om op te knappen van voorhoofsholteonstekingen e.d. ben ik opgeknapt en waait er een virus rond dan ben ik altijd wel weer de pineut.

Ik heb ook vragen aan Frans gesteld ben benieuwd wat hij ervan vind en of advies heeft.

Groeten Te@

Login of registreer om te reageren
27-02-2006 om 20:36 uur

Hoi Tea,

Ik heb ook een goede longfunctie, maar ben dus ook vaak ziek en heb het ook vaak benauwd. Mijn longarts wil me niet meer verder behandelen omdat mn longfunctie goed is..maar ook met een goede longfunctie kan je astma hebben, dit heeft zowel mn huisarts als longarts bevestigd!
Verder maakt het me niet uit, huisarts is ook prima. Alleen nu met die ontstekingen steeds zit het me niet lekker.

Als je astma hebt en je behandeld het niet goed, dan word er grote schade aangericht (bijv COPD), hoe het zit met overgevoelige luchtwegen weet ik niet..

Groetjes Nina

Login of registreer om te reageren