schimmelinfectie in de mond(holte)

Hallo,

Ik heb een probleem:

Ik gebruik 2x daags seretide i.v.m. COPD en heb daardoor een schimmelinfectie in mijn mond(holte) opgelopen. Daarom heeft de LA mijn medicatie van seretide discus veranderd naar seretide aerosol met voorzetkamer. Tevens heeft de LA mij fungizone voorgeschreven. Helaas heeft dit onvoldoende geholpen. Daarom heeft de HA mij vandaag een ander medicijn voorgeschreven, namelijk Daktarin. Dit is een soort zalf die je in je mond moet houden, mee moet spoelen en doorslikken. Nou ben ik geen watje, maar met voedsel heb ik wel wat problemen als het op structuur aankomt. Deze zalf/gel krijg ik dus ook gewoon niet weg. In mijn mond houden lukt nog wel, maar zodra ik het laat bewegen in mijn mond of probeer door te slikken, begin ik te kokhalzen en komt mijn maaginhoud letterlijk omhoog.

Ik mijn HA hierover gebeld, maar volgens de assistente is er niets anders en moet ik gewoon even doorzetten. Terwijl de apotheker mij heeft verteld dat er heel veel medicijnen tegen schimmel in de mond zijn. De HA schrijft mij dus niets anders voor.

Wat moet en/of kan ik hiermee? Iemand ervaring?

Groeten, Eric
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• emsepemsemsepems Gebruiker
    ik gebruik altijd nystatine voor de schimmelinfectie, helpt bij mij prima. fungizone helpt bij mij ook niet voldoende.
    ik weet van andere forumgebruikers dat daktarin erg vies en moeilijk weg te krijgen is....
    misschien bij je ha maar vragen om nystatine?
  • JPJP Gebruiker
    Het allerbeste is proberen de schimmel voortaan te voorkomen. Dat lukt maar op 1 manier en dat is heel grondig spoelen met water of beter nog Listerine na het puffen.Op zich is het, wat de LA adviseert, beter te puffen met een voorzetkamer, er komt zo beter en meer van de medicatie direct in de longen en minder in de voorste luchtwegen. Die Daktarin is idd smerig spul... :)
    op 1279727099:

Het allerbeste is proberen de schimmel voortaan te voorkomen.

je hebt gelijk hoor jp, maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen heb ik regelmatig schimmelinfectie. helaas is dat dus niet bij iedereen te voorkomen

wat bij mij helpt als voorzorgsmaatregelen is:
    - voorzetkamer
    - goed spoelen
    - zorgen dat je niet te vermoeid raakt
    - niet teveel suiker (liever helemaal niet)

ik heb ook wel eens gehoord dat met bessensap of met zout gorgelen zou helpen, bij mij werkt dit niet
  • ireenireen Gebruiker
    hier ook heel herkenbaar, heb ook regelmatig schimmelinfecties in mn mond, ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Zeker als ik een predstootkuur heb is het eigenlijk altijd raak.
    Die daktarin gel is inderdaad vreselijk, ik kan het ook niet doorslikken, ga er ook heel erg van overgeven.
    Hier helpt nistatine meestal ook wel redelijk goed. Misschien kan je nog een keer een (bel)afspraak maken met de huisarts zelf en het voorstellen? Volgens mij hebben vele hier het vaker gebruikt!
    Veel sterkte in ieder geval!
  • exodusexodus Gebruiker
    Allemaal ontzettend bedankt!

Ik zal de HA morgen vragen om Nistatine/Nystatine!

Groeten!
  • exodusexodus Gebruiker
    op 1279739405:

Allemaal ontzettend bedankt!

Ik zal de HA morgen vragen om Nistatine/Nystatine!

Groeten!

Vandaag de huisarts gebeld en die had al een nieuw receptje naar de apotheker gefaxt en inderdaad.....

Nystatine

Ook smerig spul overigens! Maar dit heeft bij mij meteen een nieuwe vraag opgeroepen: Gisteren kreeg ik eerst daktarin voorgeschreven en deze kost €18,84 waarvan ik € 4,95 zelf moest betalen. De Nystatine kost € 23,31 en deze wordt volledig vergoed! Waarom heeft de HA mij dit dan niet meteen voorgeschreven? En waarom een goedkoper middel niet helemaal vergoed?

Iemand een idee?
    sja, dat is een vraag voor de ha, lijkt me
    ik heb in ieder geval geen idee
  • ireenireen Gebruiker
    hmm geen idee waarom, ene huisarts heeft denk k voorkeur voor t een en de andere ha weer voorkeur voor het andere. Die regels  met antischimmelmiddels en wel of niet vergoed door de verzekeraar veranderen steeds ook weer, en verschilt momenteel volgens mij ook tussen de verzekeringen..

FIjn dat je nu iig wel nystatine hebt. Is inderdaad ook niet erg lekker, maar vind het wel stukken beter te doen dan de daktarin, is ook een stuk vloeibaarder waardoor ik het in ieder geval een stuk makkelijker doorgeslikt krijg! En na een tijdje wen ik ook wel an de smaak  :+
  • exodusexodus Gebruiker
    op 1279816294:

..... En na een tijdje wen ik ook wel an de smaak  :+

Dat hopen we dan maar! Hihi

Eric
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Daktarin creme wordt ook niet (helemaal) vergoed door de verzekeraar maar volgens mij komt dat omdat het ook zonder recept verkrijgbaar is. Wellicht met de gel ook zo?
  • exodusexodus Gebruiker
    op 1279818266:

Daktarin creme wordt ook niet (helemaal) vergoed door de verzekeraar maar volgens mij komt dat omdat het ook zonder recept verkrijgbaar is. Wellicht met de gel ook zo?

Dat zou zo maar kunnen, dat is immers bij neusdruppels en zo ook het geval. Wel zijn de mogelijke bijwerkingen en beperkingen van gebruik van daktarin volgens de bijsluiter vele malen ernstiger! Dat doet vermoeden dat het niet vrij in de handel te verkrijgen is.
  • JPJP Gebruiker
    Daktariin voor oraal gebruik  is volgens uitsluitend op  recept verkrijgbaar, ik meen me te herinneren dat toen mijn vrouw het voorgeschreven kreeg, er geen eigen bijdrage vereist was. Kan voor de poedervorm voor voetschimmel anders zijn.
  • marianfmarianf Gebruiker
    Eigenlijk heb ik een heel eenvoudig middel als ik mondinfectie heb en dat is namelijk gewone yoghurt.
    Een paar lepels achter elkaar even in de mond houden en spoelen en dan langzaam doorslikken. Bij mij werkt het, misschien bij een ander ook. De rest van de yoghurt kan je gewoon opeten.
    Groetje :)s
  • WillemienWillemien Gebruiker
    Hallo,
    Ik ben nieuw op het forum,  :W heb zelf COPD en gebruik het middel Seretide.
    Ik lees dat div. mensen last hebben van schimmelinfectie in de mondholte bij gebruik van Seretide. Ikzelf heb daar gelukkig nog geen last van, maar ik moet zeggen, ik gebruik na iedere poetsbeurt van mijn tanden het mondspoelmiddel "LISTERINE". Hierin zit  o.a. een heel klein beetje alcohol, wat een ontsmettende werking heeft in de mond als je er regelmatig mee spoelt. Ikzelf spoel 2 x per dag met dit middel (mag ook het eigen huismerk van een drogist of supermarkt zijn hoor). Niet doorslikken, daar is het niet voor bestemd  :N, geen last van schimmelinfectie in de mond en je mond is nog lekker fris ook  :Y
    Groetjes, Willemien.
    op 1283989511:

Hallo,
    Ik ben nieuw op het forum,  :W heb zelf COPD en gebruik het middel Seretide.
    Ik lees dat div. mensen last hebben van schimmelinfectie in de mondholte bij gebruik van Seretide. Ikzelf heb daar gelukkig nog geen last van, maar ik moet zeggen, ik gebruik na iedere poetsbeurt van mijn tanden het mondspoelmiddel "LISTERINE". Hierin zit  o.a. een heel klein beetje alcohol, wat een ontsmettende werking heeft in de mond als je er regelmatig mee spoelt. Ikzelf spoel 2 x per dag met dit middel (mag ook het eigen huismerk van een drogist of supermarkt zijn hoor). Niet doorslikken, daar is het niet voor bestemd  :N, geen last van schimmelinfectie in de mond en je mond is nog lekker fris ook  :Y
    Groetjes, Willemien.

welkom willemien. gelukkig heb je nooit last van een schimmelinfectie!
    helaas werk alcohol niet tegen een schimmelinfectie, het ontstaat niet door een slecht mondhygiene en door bacterien (alcohol zorgt voor het doodgaan van bacterien).

Een gist die vaak bij de mens wordt aangetroffen is Candida albicans. Deze gist is bij vrijwel iedereen aanwezig als een normale bewoner van de huid, de mond, de darm en de vagina en vormt met de daar aanwezige bacteriën een zeker evenwicht. Door diverse factoren kan deze gist draden gaan vormen. Vanaf dat moment spreekt men van een schimmel. Dit kan gebeuren onder invloed van medicatie (antibiotica of inhalatiepufjes),
    In sommige gevallen is een Candida schimmelinfectie zeer hardnekkig en steekt steeds opnieuw de kop op.
  • theovbtheovb Gebruiker
    Hallo ,
    ik gebruik symbicort dat is in mijn geval bij allergisch astma .
    Ik spoel na iedere keer dat ik puf met water .
    Ik puf ong 15 tot 25x per dag(smart behandeling 200/6) .
    Ik heb daarnaast van de tandarts een spoelmiddel gekregen ,
    en heb ook geen last van schimmel .
    vriendelijke groet theovb .
    op 1284020149:

Ik heb daarnaast van de tandarts een spoelmiddel gekregen ,
    en heb ook geen last van schimmel .
    vriendelijke groet theovb .

waarom kreeg je een spoelmiddel van de ta? voor je gebit denk ik en niet voor de schimmel, die heb je immers niet.
  • theovbtheovb Gebruiker
    op 1284058302:

waarom kreeg je een spoelmiddel van de ta? voor je gebit denk ik en niet voor de schimmel, die heb je immers niet.

Hoi ja sorry ,
    dit kreeg ik inderdaad voor het gebit maar misschien voorkomt het ook wel schimmel draden in de mond .
    Ik dacht ik vermeld het maar omdat ik niet een paar pufjes neem maar een 20tal per dag .
    Groet Theovb
    op 1284114281:

Hoi ja sorry ,
    dit kreeg ik inderdaad voor het gebit maar misschien voorkomt het ook wel schimmel draden in de mond .
    Ik dacht ik vermeld het maar omdat ik niet een paar pufjes neem maar een 20tal per dag .
    Groet Theovb
      ik denk niet dat het middel schimmeldodend is, wat je gekregen hebt voor je gebit.
  • DinieDinie Gebruiker
    Ik spoel mijn mond altijd na het inhaleren met lauw water met een mespuntje zout!
    Heb vanaf die tijd dat ik dat doe nooit geen schimmel meer gehad!
    Groetjes Dinie
  • si.wolfssi.wolfs Gebruiker
    Ik heb sinds mijn laatste opname -nu enkele jaren geleden- geen last meer van schimmelinfectie in mijn mond. In de kliniek voor longaandoeningen werd mij geadviseerd om na het puffen (ik gebruik symbicort) enkele druppels van Kamillosan-oplossing in een glas water te doen en hiermee te spoelen.  Helaas is dit niet op recept verkrijgbaar. De grote fles is het voordeligst, je doet er heel lang mee. Opletten dat je niet de mondspray van dit middel koopt, want deze heeft een heel sterke smaak, ik vind 'm  i.i.g. niet prettig.
  • exodusexodus Gebruiker
    Inmiddels heb ik vanwege de nogal heftige krampen (voeten, kuiten, gezicht en handen) nieuwe medicijnen gekregen in plaats van de Seretide. Ik gebruik nu 2x daags 2 pufjes Alvesco met de AeroChamber en 1x daags 1 pufje Onbrez. Hiermee zijn mijn krampen, maar ook! mijn schimmelklachten volledig verdwenen!!! Ik gebruik dus geen! Seretide meer.

Bij deze gemeld, misschien heeft iemand er wat aan.

Groeten, Eric
  • ANTONIANTONI Gebruiker
    De 2de keer dat ik Nystatine Labaz gebruikte,heeft deze kuur niet het gewenste resultaat gehad.
    Al spoel je nog zo goed als je weinig weerstand hebt krijg je die vervelende mondschimmel.
    Heb nu een kuur Fluconazol gekregen,waardoor de schimmel langer weg blijft.
  • exodusexodus Gebruiker
    op 1304963246:

..... waardoor de schimmel langer weg blijft.

Ik gebruik nu alvesco middels aerochamber gecombineerd met onbrez i.p.v. seretide. Sindsdien geen schimmelproblemen meer gehad en tevens zijn mijn problemen met kramp ook over.

Gr. Eric
  • ANTONIANTONI Gebruiker
    Ook de Fluconazol helpt niet,terwijl dit toch zou moeten.
    Morgen naar de ha,die op advies van de praktijkverpleegkundige iets anders in de plaats van
    seretide zal voorschrijven.
    Spoelen met wat dan ook helpt niet. Neem nu een pufje voor het ontbijt en dan weer -tig keer
    spoelen.
    Is gewoon een kwestie van weinig weerstand.
  • ArubaAruba Gebruiker
    Naast het spoelen, tanden poetsen etc, etc, neem ik altijd standaard multivitamines in (2 tabletten Dagravit per dag) en sindsdien heb ik geen last meer.

Dacht altijd dat ik gezond leefde, maar blijkbaar was het nog niet voldoende.
  • DinieDinie Gebruiker
    Spoelen met bosbessensap wil ook nog al eens helpen!!!
  • ANTONIANTONI Gebruiker
    Ben inmiddels bij de Praktijkverpleegkundige geweest.
    Aangezien mijn inademen en uitstoten van de lucht boven het landelijk gemiddelde ligt
    heb ik een andere Diskus gekregen, n.l. Serevent.
    Maar ik heb wel degelijk COPD,die wordt echter door mijn ademhalingstechniek gecamoufleerd.
    Met die mondschimmel moet ik kennelijk leren leven,maar daar leg ik me niet bij neer.
    Momenteel spoel ik 3 x per dag met 50% azijn en 50% kraanwater.

• Ik heb dit ook gekregen na gebruik van een pufje seretide. Ik ben gaan gorgelen met verse kamillethee omdat ik weet dat dat ontstekendremmend is en dacht misschien helpt het hier ook tegen. En ja de branderige pijn en de vblekjes werden gelijk minder. Misschien heeft hier iemand iets aan.?
  • gerriegerrie Gebruiker
    Ik heb ook de daktarin gebruikt, en net zoals vele andere vond ik dit ontzettend smerig.
    Daarna Nistatine gebruikt wat ik veel beter weg kon krijgen.
    Bij de verschillende ziekenhuis opnames waarbij ik moest vernevelen kreeg ik bosbessensap om daarmee mee te spoelen of om op te drinken. In het ziekenhuis werd verteld dat dit natuurlijk werkt. Dus baat het niet schaad het niet!!!
    Misschien een Tip!

Succes,

Gerrie
Log in of Registreer om te reageren.