Trial Azithromycine bij Bronchiëctasie

marlenmarlen Gebruiker
edited juni 2017 in Bronchiëctasieën
Onder leiding van medisch centrum Alkmaar is een studie gedaan naar langdurig gebruik van Azithromycine bij Bronchiëtasie.
Verschillende ziekenhuizen in Nederland hebben hieraan meegewerkt. De studie wordt eind dit jaar afgerond.

Vraagje vanuit een COPD forum in Canada: Heeft iemand hieraan meegedaan en kan die er wat meer over vertellen?
Ga naar laatste reactie«1

Reacties

• marlenmarlen Gebruiker
    Volgens Wikipedia:

Azithromycine is een antibioticum behorend tot de groep der macroliden. Het heeft een breed werkingsspectrum tegen vele Gram-positieve en Gram-negatieve microorganismen en wordt gebruikt bij de behandeling van bovenste luchtweginfecties en urineweginfecties. Azithromycine wordt onder de merknaam Zithromax® verkocht.

• rahimnsrahimns Gebruiker
    Ik kan me niet meer herinneren of ik vorig jaar zithromax heb gekregen, de naam zegt mij wel wat. Ik ga dit eens navragen, het is wel een intressante studie  :Y
  • vlindervlinder Gebruiker
    ik gebruik deze in onderhoud voor de infecties..Maar het schijnt o.a. ook positief effect te hebben op het rustig maken van astma etc.
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    ik heb deze ab ook wel eens bij een luchtweginfectie
  • JPJP Gebruiker
    Hier vorige week door de LA voor een maand voorgeschreven ivm overmatig (helder) draderig slijm
  • marlenmarlen Gebruiker
    Vlinder,
    Jij doet dus niet mee aan een studie over dit medicijn?
  • vlindervlinder Gebruiker
    op 1265116775:

Vlinder,
    Jij doet dus niet mee aan een studie over dit medicijn?

Voor zover ik weet niet.
    Mijn longarts had er goede ervaringen mee, met de dubbele werking van deze AB en daarom heb ik hem toen gekregen. In feite is het voor mijn afweerstoornis en daarnaast nog extra om mijn astma stabiel/rustiger te krijgen. Ik weet bijv. ook dat je bij een bepaalde/zeldzamere soort astma te maken hebt met neutrofiele cellen ipv. eosinofiele die meer voorkomend zijn en dan schijnt deze AB ook goed te helpen. Ik weet dat Sien in Belgie meedoet aan dat onderzoek, want ook dat is nog erg onbekend en doen ze in NL weinig onderzoek naar *voor wat ik weet dan*.
    Deze AB wordt ook veel gebruikt bij CF-patienten als onderhoud.
  • SienSien Gebruiker
    Hey,

ik heb inderdaad ook azithromycine in onderhoud en dit met hoofddoel om mijn astma rustig te krijgen. Het wordt ook gebruikt om infecties te voorkomen bij mensen met afweerstoornis, CF en zelfs HIV. Ik heb nu een hele slechte winter dus kan niet echt zeggen of het voor mij wat uithaald momenteel, maar proberen kan zeker geen kwaad  :Y. Ik zou me verder wel goed laten informeren over de studie, want vaak hangen er ook voorwaarden aan vast waardoor je bvb tijdens de studie niet kunt veranderen van basismedicatie enzo, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

groetjes
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Hoi!
    Hier nog iemand die Zythromax in onderhoud gebruikt, inmiddels al ruim 4 jaar. In eerste instantie idd om zeer frequent terugkerende infecties in te dammen, maar het blijkt ook een gunstig effect op m'n astma  te hebben. In die jaren ben ik er 1 keer mee gestopt omdat ik dat wilde proberen, maar dat resulteerde in een opname, sindsdien slik ik het weer trouw en ik lijk het mét beter te doen dan zonder. Ervaar geen enkele bijwerking ervan.

Ik zit overigens ook niet in die studie, ik weet er niet van in ieder geval :)

Succes!
    Groet
    Jorine
  • marlenmarlen Gebruiker
    Dank allemaal voor jullie antwoorden, ook vanuit Canada  :Y
  • marlenmarlen Gebruiker
    Edelweiss, vraagje vanuit Canada:

Heb je dit medicijn al die jaren dagelijks gebruikt?
    op 1265297472:

Edelweiss, vraagje vanuit Canada:

Heb je dit medicijn al die jaren dagelijks gebruikt?

Hoi Marlen,

Leuk zo'n vraag uit Canada :)
    Nee, ik slik het al die jaren al 3 dagen in de week (op maandag, woensdag en vrijdag) 500 mg per keer. Naar ik begrepen heb is 3 keer per week 500 mg de standaard onderhoudsdosering.

Groetjes
    Jorine
  • marlenmarlen Gebruiker
    Edelweiss,

Dit is het letterlijke antwoord voor jou uit Canada:

Please tell your friend/fellow poster ...... Dank u wel
    op 1265317090:

Edelweiss,

Dit is het letterlijke antwoord voor jou uit Canada:

Please tell your friend/fellow poster ...... Dank u wel

Dank je wel Marlen voor dit geciteerde antwoord.  Erg leuk. Zeg maar terug tegen 'Canada': You are welcome, I wish you all the best and hope that your health will be better soon, maybe by using Azithromycine!

Nog even een puntje, Marlen, ik heb overigens géén bronchiëctasiën...'enkel' astma.

Veel groetjes!
  • marlenmarlen Gebruiker
    op 1265365239:

Dank je wel Marlen voor dit geciteerde antwoord.  Erg leuk. Zeg maar terug tegen 'Canada': You are welcome, I wish you all the best and hope that your health will be better soon, maybe by using Azithromycine!

Nog even een puntje, Marlen, ik heb overigens géén bronchiëctasiën...'enkel' astma.

Veel groetjes!

Edelweiss, zal ik doen! Vinden zij ook leuk.

Ja dat je astma hebt, heb ik ze al verteld.
  • TweetyTweety Gebruiker
    Marlen, mijn zusje gebruikt al bijna 10 jaar Azithromycine ter onderhoud bij bronchiëctasieën. Ik heb zelf Doxycycline (behoort ook tot de tetracycline-groep) ter onderhoud gebruikt. Wij hebben niet meegedaan aan een onderzoek of iets dergelijks, maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat van het onderzoek.
  • marlenmarlen Gebruiker
    Tweety, voor jou vanuit Canada:

please tell the lady (whose sister has it)...... I guess we'll all be watching with bated breath lol!

(we wachten het allemaal met ingehouden adem af, grapje!)

• MdBMdB Gebruiker
    Mijn dochter begint aankomende week met azithromycine. Of het binnen trial is weet ik eigenlijk niet.  Ik neem aan van niet eigenlijk want dat zouden wij weten, neem ik aan.
  • marlenmarlen Gebruiker
    Ja dan zou je het weten, denk ik ook.
  • theovbtheovb Gebruiker
    Hallo ,
    ik ben 27 oktober begonnen met Azithromycine 250 om de dag 1 tablet .
    Ik ben 30 november teruggeweest naar mijn longarts ,
    de ontsteking waarde in het bloed en de longfoto's waren rustig .
    Hij heeft het nu ook voorgeschreven voor een heel jaar .
    Ik heb op 25 oktober te horen gekregen dat ik bronchiëctasieën heb .
    Ik ben ook zeer benieuwd over de uitslag en nog meer info over de trial ,
    vriendelijke groet theovb .

• MdBMdB Gebruiker
    Gebruiken jullie zithromax met tussenstops of jaren achter elkaar? Mijn dochter moet in januari stoppen om te bezien of ze zonder kan. Ik houd mijn hart vast daarvoor. Maar volgens de longarts moet je zo wie zo af en toe een stop hebben.
    Maar mijn dochter is pas 10, dus wie weet geld voor kinderen iets anders.
  • theovbtheovb Gebruiker
    op 1292533166:

Gebruiken jullie zithromax met tussenstops of jaren achter elkaar? Mijn dochter moet in januari stoppen om te bezien of ze zonder kan. Ik houd mijn hart vast daarvoor. Maar volgens de longarts moet je zo wie zo af en toe een stop hebben.
    Maar mijn dochter is pas 10, dus wie weet geld voor kinderen iets anders.

Hoi ik ben 44 ,
    en ik heb het pas sinds oktober 2010 .
    Maar ik heb het eind november voor geschreven gekregen voor een heel jaar .
    Dan moet ik weer op controle komen .
    Ik heb vernomen dat er mensen zijn die dit al 10 jaar achter elkaar slikken .
    Maar inderdaad weet ik niet of het voor kinderen anders is .
    Vriendelijke groet theovb .
  • love18love18 Gebruiker
    Is hier al inmiddels wat meer over bekend?
    Ik krijg nu ook dit medicijn, nu voor minimaal 3 maanden(onderhoud 250 per dag) en mogelijk voor altijd.
    Ik heb ondertussen wel mail contact gehad met 1 van de arts-onderzoekers van deze studie. Ik hoop haar binnenkort eens te spreken, het is wel een heel intressante studie nl.
  • HeidiVHeidiV Gebruiker
    Hey,

Ik neem ondertussen al een jaar azithromycine 500 mg drie maal per week (ma, woe, vrij).
    En moet hier niet mee stoppen, moet dit blijven nemen.
    Ik neem dit voor mijn astma.

groetjes Heidi
  • MdBMdB Gebruiker
    Mijn dochter heeft nu ruim een jaar zithromax. Sindsdien is ze niet meer opgenomen. Andere antibiotica hielpen maar heel weinig.Ze is een keer gestopt met zithromax en dat resulteerde in een fikse infectie.
    Ikzelf heb het sinds kort en ook met mij gaat het nu goed. Ik heb overigens binnenkort een scan op bronchiectasie.
    Wij zijn ieder geval fan van het medicijn!
  • love18love18 Gebruiker
    @rahims: is er al meer bekend van het onderzoek?

Zelf gebruik ik het nu al 4 maanden als onderhoud, aan het begin dagelijks, nu om de dag 250
    Nee, volgens mij zou de eindconclussies eind december 2010 klaar geweest moeten zijn, ik kan op internet er verder niets over vinden. De arts-onderzoeker heb ik nog niet gesproken, zodra ik meer weet dan zal ik het in dit topic wat over vermelden.
  • nathalianathalia Gebruiker
    hai,

ik heb dit medicijn gisteren van mijn LA middels een noodrecept in combinatie met 30 mg prednisolon voorgeschreven gekregen.
    de azithromycine 500mg.
    voor mijn astma en voor afweersysteem stoornis...
    ben benieuwd !
  • love18love18 Gebruiker
    @nathalie: hier het zelfde ook voor de astma, (+een bacterie in me longen die niet weg wil) en voor de afweerstoornis). Aan het begin dagelijks 250 geslikt. toen over gegaan op om de dag 250 en nu gewoon de ma,wo, vrij 250.(+pred.onderhoud, maar daar ga ik binnenkort van af) Sinds ik dit gebruik, gaat het een stuk beter. Gebruik het nu al 4 maanden, maar moet het voor altijd gaan blijven slikken.
Log in of Registreer om te reageren.