We zijn zoals we zijn
23-06-2010 om 18:28 uurDe hoofddoek is een symbool van onderdrukking, zeggen critici. Een hoofddoek wel of niet dragen is een bewuste keuze, stellen jonge moslima’s daartegenover. Verslaggever Rob Pietersen interviewde zussen die elk een eigen, andere keuze maakten.
’Als ze elke dag zou proberen me over te halen, of verwijten zou maken, dan zou het moeilijk zijn”, zegt Mariam Vlasblom - Haji. „Mijn zus en ik zijn zoals we zijn, en dat mag van de islam”, reageert Amna van de Donk - Haji.
Twee zussen, twee keuzes. Mariam (37) zegt dat ze haar geloofsverplichtingen niet nakomt: „Ik bid niet vijf keer per dag, ga niet naar de moskee en draag geen hoofddoek. Maar ik ben wel moslim.” Amna (40): „Ik kom die verplichtingen wel na, maar dat maakt me geen betere moslima. Ik maak ook fouten.”
De twee Pakistaanse zussen kwamen ruim dertig jaar geleden met hun ouders naar Nederland. Via Haarlem, Zandvoort en Amsterdam -Geuzenveld kwamen ze in Almere terecht. Beiden trouwden ze met een Nederlandse man, die zich tot de islam bekeerde. Beiden hebben kinderen.
Maar alleen Amna draagt – nu negen jaar – een hoofddoek. Mariam: „Ik vond het in het begin heel eng om met haar naar de stad te gaan. Op de markt kreeg ik, vlak na de aanslagen van 11 september, regelmatig ruzie. Als je iets vóór of achter haar liep, hoorde je van die rotopmerkingen. Daar reageerde ik dan op.”
„Dat moet je negeren”, zegt Amna. „Je moest eens weten hoe vaak in die tijd in een passerende auto de middelvinger omhoogging.”
„Ik had ook de neiging alles te willen goedpraten”, vertelt Mariam. „Mensen begrijpen het niet: die vragen echt verwonderd ’hé, is dat je zus?’ Dan had ik de gewoonte te vertellen dat ze heel aardig en modern is. En dus niet achterlijk, niet onderdrukt.”
„Niemand van mijn vriendinnen vindt het raar dat mijn zus niet bedekt is. Niemand die daar vragen over stelt. Nee, natuurlijk schaam ik me niet voor mijn zus. Respect hebben voor een andere keuze: dat hoort ook bij de islam. Er is geen dwang in het geloof”, zegt Amna.
„Ze nodigde me pas uit mee te gaan naar een vrouwendag. Ik bleek daar één van de twee vrouwen te zijn zonder hoofddoek. Daar voel ik me dan wel ongemakkelijk onder”, zegt Mariam.
Het was een liefdadigheidsbijeenkomst. Amna is er vaak bij betrokken. Geld inzamelen voor een doodzieke kennis, of buren in nood. „Naastenliefde: dat is ook de islam. Daar hoor je de PVV nooit over.” Mariam: „Dat is ook míjn islam. Ik pik eigenlijk alleen de leuke dingen van het geloof en de Pakistaanse cultuur: dat je voor elkaar zorgt, dat de deur altijd openstaat voor hulp, dat je altijd een bord bijschuift en eten voor tien kookt.”
Ze kan niet zo goed onderscheid maken tussen islam en cultuur, zegt de jongste zus, Mariam. En ze doet ook niet echt haar best. Er zijn in het verleden in het gezin met vijf kinderen te veel nare dingen gebeurd: „We zijn een hechte familie nu, waarin normen, waarden en respect voor elkaar voorop staan. Maar er liggen wel wat trauma’s onder de oppervlakte.”
Amna had op 22-jarige leeftijd al een kort huwelijk achter de rug en stond er als moeder echt alleen voor. „Er werd binnen het gezin zoveel van mij verwacht, er werd altijd voor mij gedacht en eigenlijk vond ik dat wel makkelijk. Ik ben pas na mijn huwelijk een beetje gaan puberen.”
„Ik heb dat van een afstandje gezien en gezegd: voor mij hoeven jullie echt geen man te zoeken”, zegt Mariam die anorexia kreeg. „Dat was mijn gevecht, met die ziekte kon ik de boel een beetje manipuleren.”
Die laatste tienerjaren, het heeft haar gevormd. „Het gedoe rond het huwelijk en scheiding van mijn zus, de druk, de schade en schande. „Ik was ziek, maar voor de buitenwereld moesten we doen alsof er niets aan de hand was. Is het cultuur of religie? Het interesseert me niet. Die schijnheiligheid, daar heb ik me tegen afgezet.”
In haar tweede huwelijk vond Amna wel geluk, en ’de ware islam’: „Ik droeg de laatste mode, maatje 34-36, hele lagen make-up. Ik was altijd bezig met mijn uiterlijk. Ik voelde na mijn bedevaart naar Mekka de druk van buitenaf, men verwachtte dat ik een hoofddoek ging dragen. Na het overlijden van mijn vader ben ik gaan nadenken over mijn leven en de dood. Ik ben in de moskee lessen gaan volgen. Toen ben ik uit vrije keuze en weloverwogen een hoofddoek gaan dragen”, aldus de projectleider multiculturaliteit in Almere.
Haar man wilde in eerste instantie niet dat ze een hoofddoek ging dragen. Het werd een strijd, zegt ze, en uiteindelijk stemde hij in.
Ze zegt dat ze met een hoofddoek op prima kan integreren. „Mensen zijn heel open als je ze uitleg geeft over wat je beweegredenen zijn. Ik maak dat dagelijks mee in mijn werk. Ik heb contact met allerlei mensen. Als je participeert en het goede laat zien, reageren mensen daar positief op”, vertelt Amna.
Ik ben trots op haar, zegt Mariam. „Ze doet het helemaal goed. Niet alleen die hoofddoek. Zij draagt de echte islam uit: naastenliefde, zorgzaam, respectvol, elkaar in je waarde laten.”
Dat is niet het heersende beeld van de islam, constateert ze. „Wilders heeft het over een achterlijk geloof, over onderdrukking. Maar als je uit onwetendheid en angst flauwekul gaat roepen, wie is er dan achterlijk”, aldus Mariam.
„Ik vind het heel jammer dat Mariam geen hoofddoek draagt. Ik had dit graag met haar willen delen. Ik zou graag met haar willen praten over verzen in de Koran”, zegt Amna.
„Dat moet ze maar met iemand anders doen”, zegt Mariam. Amna: „Maar ze blijft mijn lievelingszus.”
bron
Dit interview heeft vandaag gestaan in het dagblad Trouw...en Mariam uit het artikel is mijn vrouw. Ik ben heel trots op haar dat ze dit aangedurft heeft...erg dapper ^O^
Wat een leuk artikel ^O^ Mooi dat je vrouw en zus aan dit artikel meegewerkt hebben! Fijn dat ze elkaar zo respecteren in hun keuze om wel/geen hoofddoek te dragen. En de openheid over de dingen die ze in hun leven meegemaakt hebben is bijzonder en knap. ^O^
Eigenlijk vind ik het al erg dat je moet zeggen dat je vrouw dit aandurft. Wat mij betreft is iedereen nl. gelijk; met of zonder hoofddoek en met of zonder geloof. Het gaat mij erom of je een goed/leuk/aardig mens bent/karakter dus. En jouw woord durf geeft wel aan hoe er tegenwoordig helaas door een deel van de bevolking over de islam/islamitische mensen wordt gedacht. Het zou dus niet moeten om te spreken in termen van durf, maar iets dat gewoon geaccepteerd wordt naar mijn mening. Mits een vrouw niet gedwongen wordt om een hoofddoek te dragen. Dan pas wordt het een ander verhaal. Maar hetzelfde geldt voor mij voor iedereen die ergens toe gedwongen wordt. Dat moet gewoon niet; laat een ander in zijn waarde
Mag ik ook nog vragen stellen n.a.v. dit artikel; of liever niet?
Mir, je hebt helemaal gelijk...helaas is het zo, zeker gezien de reacties op het artikel op de site van trouw...de durf had trouwens ook te maken met haar verleden, iets waar ze normaal nooit over praat in het openbaar...en natuurlijk mag je vragen stellen over dit artikel.
Wat vervelend dat er dus ook minder leuke reacties op het artikel binnen kwamen. Zijn je vrouw en zus er erg door geraakt? Kan ik me voorstellen nl.
Ik snap het niet; Nederland was vroeger een tolerant land. En dat dat zoveel minder is geworden, vind ik erg. Ik zie dat niet alleen in hoe er tegen de Islam wordt aangekeken, maar ook bijvoorbeeld hoe homoseksuelen in elkaar worden geslagen etc. Ik vraag me dan af: waar is het in Nederland misgegaan?
Had eigenlijk een paar vragen vragen; belangstellend (dus geen aanval). En als je geen antwoord wilt geven, begrijp ik het ook :Y
1. Ik vroeg me af waarom jij je tot de Islam bekeerd hebt? Wat sprak je erin aan e.d.?
2. Voor de zus van je vrouw: ik vond het gehele artikel duidelijk. Behalve het stukje waarom ze nu precies een hoofddoek is gaan dragen. Er staat wel weloverwogen en vrije keuze. Maar de exacte reden werd mij niet duidelijk en juist die reden was ik benieuwd naar. Dus wat haar motivatie was om een hoofddoek te gaan dragen.
3. Waarom kan de zus van je vrouw niet met je vrouw (omdat ze geen hoofddoek draagt) de verzen bespreken uit de Koran? Of begrijp ik die zin in het artikel verkeerd?
4. Waarom wilde haar man niet dat ze een hoofddoek ging dragen?
Wil nogmaals benadrukken dat ik dit als respectvolle vragen en belangstelling bedoel. Ben zelf atheist maar respecteer andere geloven. En ik begrijp het ook als je geen antwoord wilt geven omdat het privé is o.d.
prachtig intervieuw, een intervieuw met respect....
Goede topictitel, goed artikel goed verhaal. Daarnaast stelt Mir een aantal vragen die ik ook wel ondersteun maar nogmaals je hoeft er geen antwoord opgeven. Hoe waren overigens de reacties in je omgeving op dit artikel? Daarnaast reacties op krantensites zijn volgens mij vaak reacties van mensen die er een hobby van maken om alles negatief te benaderen zonder open te staan voor andere meningen.
Mooi interview ^O^
Kan me voorstellen dat je trots op haar bent.
Nou Mir....je weet ze wel te stellen :X....ik heb ook even moeten nadenken of en hoe ik hier antwoord op kan geven, nou daar gaan we:
1. Deze is al 1 vd lastigste....ik ben er zelf nog niet achter of ik moslim ben geworden voor mijn vrouw of voor het geloof op zich...ik zag voldoende raakvlakken voor mijzelf om in ieder geval de stap te zetten...verder ben ik blij met de manier zoals wij met ons geloof omgaan. Ik zou het niet kunnen zoals mijn zwager en mijn schoonzus....
2. Deze is voor mij wat moeilijker te beantwoorden, maar ik zal het proberen. Mijn schoonzus is 9 jaar geleden op bedevaart naar Mekka geweest...daarna wordt van je verwacht dat je de regels van de islam strenger volgt...dit betekend voor de man dat hij zijn baard laat staan en voor de vrouw dat zij zich niet uitdagend kleedt, mijn schoonzus is zich daarin gaan verdiepen, en heeft daar haar invulling aan gegeven.
3. Mijn schoonzus bedoelt het totaalplaatje zij verdiept zich erin en wij niet, zodoende valt er weinig over te bespreken...
4. Dit weet ik eerlijk gezged niet heel goed, hij was natuurlijk gewend om met een vrouw te gaan die zich modern kleedde, als die opeens in lange gewaden gaat lopen is dat natuurlijk even wennen, hoe reageerd je omgeving....dus dat heeft even geduurd.
Nou volgens mij heb ik ze wel redelijk tactvol beantwoord. :Y
_O- Je kunt iig zien dat ik het goed gelezen heb :+ ;) En ik kan goed pijnlijke vragen stellen :+ :+ :+
Serieus: het interesseert mij; anders had ik de vragen niet gesteld. En op die punten miste ik wat verdieping in het artikel. Dus van Trouw uit, bedoel ik ;) Niet van je zus en schoonzus
Bedankt voor je antwoorden ^O^ En volgens mij ben je idd tactisch gebleven :Y
Openhartig antwoord van jou ^O^ ^O^ ^O^ Misschien zijn redenen ook niet altijd duidelijk of is het een combinatie van factoren. ;) Het is belangrijk dat je tevreden bent met de manier waarop jullie met je geloof omgaan. Hetzelfde gaat natuurlijk op voor je schoonzus en zwager. Het is mooi dat jullie elkaar en elkaars keuzes desondanks respecteren. Daar gaat het om.
De bedevaart is dan een belangrijk moment in haar leven geweest. Het is natuurlijk ook geen stap die je lichtzinnig neemt, om op bedevaart te gaan.
Werd me uit het artikel niet duidelijk dat het om totaalplaatje ging; dank voor de info.
Begrijpelijk; je visie staat dan ver van elkaar af ;)
Kan me best voorstellen dat het dan een hele overgang is van moderne naar traditionele kleding. Voor zichzelf maar idd ook voor haar man. Hoop dat de omgeving er uiteindelijk wel goed op gereageerd heeft.
_O- Ik zal niet verder vragen; voordat ik weer van die lastige vragen ga stellen ;)